• 37 306 online
  • 1 198 473 medlemmar
  • 62 096 299 inlägg
2007-06-01, 23:56
Medlem
Mekanisks avatar
Jo, jag fick inget svar på en fråga jag ställt i en annan tråd (http://www.flashback.org/showthread.php?t=444889 är otålig, jag vet.) och tänkte därför klura ut det själv men jag behöver lite info.
Hur hänger /boot/grub/device.map och grub ihop? Om jag ändrar i device.map ser jag ingen ändring i grub när jag kollar en av de ändrade hårddiskarna med geometry. Ändå säger grub-install --recheck /dev/hårddisk att jag ska kolla i device.map att det stämmer.

Det konstiga är att i grub stämmer det men inte i menu.lst. Vet inte hur jag ska förklara. Enligt menu.lst (Vad är skillnaden mellan menu.lst och grub.conf förresten?) är hd0 Linux-root men enligt grub, och device.map, är hd2 min Linux-disk. Hur kommer det sig att det startar? Jag förstår inte...
Citera
2007-06-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Jo, jag fick inget svar på en fråga jag ställt i en annan tråd (http://www.flashback.org/showthread.php?t=444889 är otålig, jag vet.) och tänkte därför klura ut det själv men jag behöver lite info.
Hur hänger /boot/grub/device.map och grub ihop? Om jag ändrar i device.map ser jag ingen ändring i grub när jag kollar en av de ändrade hårddiskarna med geometry. Ändå säger grub-install --recheck /dev/hårddisk att jag ska kolla i device.map att det stämmer.

Det konstiga är att i grub stämmer det men inte i menu.lst. Vet inte hur jag ska förklara. Enligt menu.lst (Vad är skillnaden mellan menu.lst och grub.conf förresten?) är hd0 Linux-root men enligt grub, och device.map, är hd2 min Linux-disk. Hur kommer det sig att det startar? Jag förstår inte...

man grub
man grub-update

kanske...

(menu.lst skapas av grub-update, men jag har arbetat direkt med menu.lst när inget annat fungerat)
Citera
2007-06-02, 00:48
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagon1981
man grub
man grub-update

kanske...

(menu.lst skapas av grub-update, men jag har arbetat direkt med menu.lst när inget annat fungerat)
Man grub förklarar tyvärr inget om hur grub funkar, det står bara om vilka options man kan köra med det...

Ah, en sak utredd iaf. Menu.lst skapas alltså av grub-update, om det inte är grub-install du menar? Hittade ingen manual för grub-update men grub-install fanns däremot.
Jag har ändrat lite hipp som happ i de där, ibland menu.lst och ibland grub.conf. Hädanefter ändrar jag bara i grub.conf. Har ändå inte märkt någon skillnad när jag kommer till grub-menyn vid boot.
Citera
2007-06-02, 10:19
Medlem
blueCommands avatar
grub.conf brukar vara en symlänk till menu.lst, det är menu.lst som läses vid start.
Citera
2007-06-02, 10:40
Medlem
junks avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/GRUB
Citera
2007-06-02, 12:20
Medlem
Mekanisks avatar
blueCommand:
Aha, då spelar det alltså ingen roll vilken man öppnar för att redigera?

junk:
Mycket bra läsning. Nu förstår jag mer hur det funkar men det stod tyvärr inget om device.map där.
Device.map kan väl ändå inte skapas av grub eftersom det ber en kolla så device.map stämmer.
Citera
2007-06-02, 12:52
Medlem
Mekanisks avatar
Nu har jag pillat en del. Hittade lite om device.map här: http://www.gnu.org/software/grub/man...evice-map.html.
Verkar som så att grub skapar den filen när man kör grub-install med --device-map. Upptäckte att --recheck gör detsamma, kör man grub-install utan dem läser den av device.map och skriver dessa till grub.

Nu har jag orkat ändra på device.map och provat själv. Ville inte prova tidigare för det är ju så jobbigt att starta LiveCD och pilla om det inte hade funkat, tänkte skaffa mig mer information först. Hur som helst, nu har jag åtminstone fått splash-bilden att funka i grub. Jag ändrade device.map så hårddiskarna var i samma ordning som i bios och körde därefter en grub-install.
Tyvärr vill inte Windows starta ändå...
Citera
2007-06-02, 18:45
Medlem
Har du provat att mappa om diskordningen? Windows brukar vilja vara först, eller iallafall tro att det är först.

title Windoze
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
map (hd0,0) (hd1,0)
map (hd1,0) (hd0,0)
chainloader +1

cat /boot/grub/device.map
(hd0) /dev/sda
(hd1) /dev/hde (windows)
Citera
2007-06-03, 18:36