Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-22, 18:28
  #325
Medlem
Har man högt blodtryck när man tar det hos sjukvården så bör man tänka på att många har "White Coat Hypertension" , man bör göra en 24 timmars mätning eller skaffa en bra mätare för att ta en serie blodtryck hemma för att se vad man har egentligen.
Citera
2021-10-22, 18:29
  #326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sista.tiden
mitt senaste 160/94

hur dåligt är det
För högt antar jag, beror väl lite på ålder.
Citera
2021-10-22, 18:48
  #327
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
För högt antar jag, beror väl lite på ålder.

medelålder , ej fetma , nästan mer åt undervikt hållet , bra kondis och seg som fan om det gäller
Citera
2021-10-22, 19:01
  #328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sista.tiden
medelålder , ej fetma , nästan mer åt undervikt hållet , bra kondis och seg som fan om det gäller
Ja då bör du nog normalt ligga på 130-(140)/80-(90). Du får kolla upp det igen.
Citera
2021-10-22, 19:03
  #329
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja då bör du nog normalt ligga på 130-(140)/80-(90). Du får kolla upp det igen.

kollat 3 ggr senaste 2 åren och värdet har sakta krupit upp från ca 138/ 75-78
Citera
2021-12-28, 20:54
  #330
Medlem
Hej mätte mitt blodtryck till 209/127, är jag döende eller? övervikt, snart 40, en historik i släkten till stroke. Jag menar, har jag en vecka kvar nu? Kan jag ens rädda detta nu?
__________________
Senast redigerad av carlydeveloper 2021-12-28 kl. 20:58.
Citera
2021-12-29, 00:34
  #331
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Hej mätte mitt blodtryck till 209/127, är jag döende eller? övervikt, snart 40, en historik i släkten till stroke. Jag menar, har jag en vecka kvar nu? Kan jag ens rädda detta nu?
det är så högt att du nog borde ringa 1177 nu...
Citera
2021-12-29, 19:53
  #332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
det är så högt att du nog borde ringa 1177 nu...

Jag hade en blödning i magen. Det verkar okej, tagit för mycket aspirin pga ryggsmärtor. De har dock konstaterat att jag har högt blodtryck och kommer få gå på mediciner. Kanske var otydlig i tråden, jag var inne tidigare innan mitt inlägg och konstaterade högt blodtryck, så det var redan under utredning. Men tyckte värdet jag fick hemma var sjukt högt. Normalt kolesterol iaf. Ringde inte 1177, bor i Nya Zeeland.
__________________
Senast redigerad av carlydeveloper 2021-12-29 kl. 19:56.
Citera
2021-12-29, 20:01
  #333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
men distriksköterskan kan inte skriva ut medicin för det utan då blir jag hänvisad till en kvacksalvare jag inte vill träffa för det går inte ha en vettig konversation med honom då han både ljuger och snackar skit.
byta läkare går inte heller, försökt med det.
Vad ska du ha för konversation med läkaren? Får du medicin så ta den , får du biverkningar säg det då det blir aktuellt.

. Börja inte jiddra om biverkningar innan du provat. Du får väl vara lite smidig om det bara finns en enda läkare där du bor.
Citera
2021-12-30, 20:29
  #334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Jag hade en blödning i magen. Det verkar okej, tagit för mycket aspirin pga ryggsmärtor. De har dock konstaterat att jag har högt blodtryck och kommer få gå på mediciner. Kanske var otydlig i tråden, jag var inne tidigare innan mitt inlägg och konstaterade högt blodtryck, så det var redan under utredning. Men tyckte värdet jag fick hemma var sjukt högt. Normalt kolesterol iaf. Ringde inte 1177, bor i Nya Zeeland.

Bra att du ska behandla det blodtryck. Råder dig att sluta med aspirin då det antagligen är det som har orsakat ditt magsår. Diskutera det med din läkare
Citera
2021-12-30, 20:33
  #335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Jag hade en blödning i magen. Det verkar okej, tagit för mycket aspirin pga ryggsmärtor. De har dock konstaterat att jag har högt blodtryck och kommer få gå på mediciner. Kanske var otydlig i tråden, jag var inne tidigare innan mitt inlägg och konstaterade högt blodtryck, så det var redan under utredning. Men tyckte värdet jag fick hemma var sjukt högt. Normalt kolesterol iaf. Ringde inte 1177, bor i Nya Zeeland.

Sluta direkt med Aspirin.

Är ju som att be om magsår att ta det en längre tid
Citera
2021-12-30, 21:55
  #336
Avstängd
Bensindrivens avatar
Ursprungsinlägget är gammalt men jag kan berätta min historia.

För två år sen genomgick jag en enkel hälsotest. Allt var bra trodde jag inledningsvis.

Framtill mitt blodtryck. Tydligen var det för högt, och jag frågade personalen om det men dom vände bort blicken.

Jag fick sedemera en inbjudan till en läkare. Men jag tänkte följande. Om jag går ner kring 20 kilo, och kanske slutar snusa, borde jag av egen person kunna minska mitt eventuella höga blodtryck en aning.

Högt blodtryck för mig är för pensionärer, inte för äldre stiliga killar som mig självt!

Nåväl, från 97 kilo som var ursprungsvikten till 83 kilo för två dagar sen. Jag har verkligen inte kämpat hårt. Men min tanke är att jag ska gå ner till under 75 kilo, och stanna där livet ut.

Det innebär förmodligen att jag måste gå ner till 73 kilo. Det är inte så värst svårt (men ganska trist) . Det är ju så klart alltid lite svårare kring juletid.

Alltid när man gör något måste man vara på det klara varför man gör det man gör.

Jag gör det främst för hälsans skull. Givetvis lite för utseendets skull också.

Det spelar inte så stor roll. Tränar man och äter bra spelar sina egna orsaker kanske inte så stor roll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback