Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-30, 23:46
  #1
Medlem
Dess-s avatar
Tjena!

har en del frågor angående mina mediciner och biverkningar.

Daglig dos.
Mirtazapin (remeron) 30 mg kväll
Zopiklon (imovane) 2x 7.5mg kväll


Ätit mirtazapin nu i snart 2 veckor, och imovane till och från i snart 5 månader pga ångest och oro, och på den senaste tiden så har jag fått en fruktansvärd ångest som inte släpper i första taget, kan bero på sociala omständigheter och även medicinen.
Går runt ofta med en klump i halsen (under adamsäpplet) och oftast släpper denna när jag tar imovane, men ibland inte alls, och detta är fruktansvärt...

Nån som haft liknande symptom?

försökte sluta me imovane, men fick sån abstinens... muskel ryckningar, kall/varm, svettningar, myrkrypningar, och ingen sömn på 2 dar... är detta vanligt?

för tillfället vägrar "klumpen" i halsen försvinna, trots sobril/imovane/mirtazapin

några förslag?

Väldigt tacksam för snabba svar!

// DeSs
Citera
2007-05-31, 00:31
  #2
Medlem
Får en klump i halsen av Lergigan. Har märkt av biverkningen mestadels när jag tar antihistaminer, men ibland andra mediciner som bensodiazepiner, propavan, mirtazapin (får extrapyramidala symtom av propavan, tycker det är en hemsk medicin).

Jag kanske missuppfattade dig nu, menar du "klump i halsen" som orolig? Jag tänker på en direkt biverkning.

Mirtazapin har en antihistamin* effekt, kanske kan vara därför?


Dina abstinenssymptom är vanliga för bensodiazepiner, imovane är ju en analog så kan tänka mig att den kan ge liknande symptom:

"Utsättningssymptom har rapporterats vid avslutad behandling med IMOVANE. Utsättningssymptomen varierar och inkluderar sömnsvårigheter, oro, tremor, svettningar, agitation, konfusion, huvudvärk, palpitationer, takykardi, delirium, mardrömmar, hallucinationer och irritabilitet. I mycket sällsynta fall har även kramper förekommit." fass.se

* "Den H1-antagonistiska effekten anses ge upphov till mirtazapins sedativa effekter." fass.se


Abstinensen är för jävlig =( men håll ut, det kommer gå över.
Citera
2007-05-31, 00:46
  #3
Medlem
Dess-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonbased
Får en klump i halsen av Lergigan. Har märkt av biverkningen mestadels när jag tar antihistaminer, men ibland andra mediciner som bensodiazepiner, propavan, mirtazapin (får extrapyramidala symtom av propavan, tycker det är en hemsk medicin).

Jag kanske missuppfattade dig nu, menar du "klump i halsen" som orolig? Jag tänker på en direkt biverkning.

Mirtazapin har en antihistamin* effekt, kanske kan vara därför?




Abstinensen är för jävlig =( men håll ut, det kommer gå över.

Tack för svaret man!

Ja "klumpen" i halsen sitter typ runt eller under adamsäpplet, känslan kan väl beskrivas som om när man verkligen vill gråta men bara inte kan, utan håller den här gråthalsen kvar... och visst är de oro iblandat, men de hjälper oftast med imovane

Tror faktist inte klumpen har med mirtazapinet att göra, utan snarare en abstinens av att inte få imovane mer än på kvällen innan sömnen...

men vet inte riktigt...

de är verkligen skitjobbigt de här, men nu har de iaf släppt efter Sobrilen/imovanet börja verka, så ja tror de nog kan vara nått med det.

mvh // DeSs
Citera
2007-05-31, 15:04
  #4
Medlem
Dess-s avatar
bumpar min tråd för att få mer svar...

ingen som känner igen sig på dessa symptomen, och isf va har ni gjort åt de?

vill helst inte knapra benzo, förutom den lätta imovanen som ja redan verkar va "hokked" på...

Mvh // DeSs
Citera
2007-05-31, 15:15
  #5
Medlem
Jag har upplevt klump i halsen och svårighet att svälja nu när jag satte ut benso. Tror att det beror på ångest helt enkelt. Iaf för mig.

Vi har suttit ett gäng på spyket och skrattat åt att vi tuggar och idisslar som fan och inte kunnat svälja.
Citera
2007-05-31, 15:21
  #6
Medlem
Dess-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pomtus
Jag har upplevt klump i halsen och svårighet att svälja nu när jag satte ut benso. Tror att det beror på ångest helt enkelt. Iaf för mig.

Vi har suttit ett gäng på spyket och skrattat åt att vi tuggar och idisslar som fan och inte kunnat svälja.

Tack för svaret!

ja tror de är ångest med, och dom gångerna ja inte har tagit Imovane/mildare benzo, så kommer de som ett brev på posten, iaf på kvällarna...

är jävligt skeptisk till att börja äta Zoloft för långsiktig ångestdämpning, vilket min läkare vill, pga hemska 3-5 veckor innan de börjar verka, samt alla ruggiga biverkningar..

men de kanske är den ända lösningen?

Mvh // DeSs
Citera
2007-05-31, 15:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dess-
Tack för svaret!

ja tror de är ångest med, och dom gångerna ja inte har tagit Imovane/mildare benzo, så kommer de som ett brev på posten, iaf på kvällarna...

är jävligt skeptisk till att börja äta Zoloft för långsiktig ångestdämpning, vilket min läkare vill, pga hemska 3-5 veckor innan de börjar verka, samt alla ruggiga biverkningar..

men de kanske är den ända lösningen?

Mvh // DeSs

Om du bara har ångest och ingen depression så säger jag bara Lyrica. Fantastisk ångestdämpande medicin. Biverkan är aptitökning men det får man ta. Jag kör på den nu. Man kan be att få Fluoxetin parallellt för att minska matsuget.

Lycka till.
Citera
2007-05-31, 15:33
  #8
Medlem
Dess-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pomtus
Om du bara har ångest och ingen depression så säger jag bara Lyrica. Fantastisk ångestdämpande medicin. Biverkan är aptitökning men det får man ta. Jag kör på den nu. Man kan be att få Fluoxetin parallellt för att minska matsuget.

Lycka till.

Tack för tipset, verkligen!

är lyrica en benzo, eller vad är de för nått?
om de är en viktökning, så är de bara bra, då ja har svårt me aptit och gå upp i vikt.

Så remeron är inget att fortsätta med då? och defenetivt inte zoloft?

mvh // DeSs
Citera
2007-05-31, 15:37
  #9
Medlem
Packans avatar
"Klump" i halsen är riktigt vidrigt. Har själv enorma problem med att svälja under svåra ångestperioder (äta ibland okända människor osv).

Jag behöver också hjälp med att bli av med detta. Usch.

Edit: jag menar alltså en klump i halsen. Som om den svullnar igen typ. Går knappt att svälja.
Citera
2007-05-31, 15:47
  #10
Medlem
Dess-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packan
"Klump" i halsen är riktigt vidrigt. Har själv enorma problem med att svälja under svåra ångestperioder (äta ibland okända människor osv).

Jag behöver också hjälp med att bli av med detta. Usch.

Edit: jag menar alltså en klump i halsen. Som om den svullnar igen typ. Går knappt att svälja.

Har exakt så jag med, de svulnar upp och vägrar gå bort, går knappt att äta, och defenetivt inte slappna av och sova...

det ända som hjälper någolunda bra, är Imovane, men de är ju en sömntablett och kan inte äta den dygnet runt så fort ja får ångest...

därför har ja fått sobril 5mg, som ja högst får ta 3 gånger i veckan för min läkare vill inte att ja ska bli fast i ett benzo missbruk....

men va fan tar man sig till när man har de nästintill alltid?

mvh // DeSs
Citera
2017-08-13, 21:39
  #11
Medlem
Tack för denna tråden... Mildrade paniken. Var livrädd att min tunga och hals skulle svullna upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback