Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-23, 22:47
  #577
Medlem
Det s.k. "grottsystemet", skulle det vara borta vid utsiktsplatån (där vägen svänger på väg ner från bland annat utsiktstornet) eller har jag fått allting om bakfoten? Du skriver Frösöberget, vilket ju skulle kunna tolkas som Gustavsbergsbacken och det området, d.v.s. en bit bort... Hmm.

Annars vill jag verkligen råda till ett besök vid Brattåsen. Vid den höga masten.
Kanske någon som känner till området och dess anläggningar bättre än mig kan svara. Finns det något underjordiskt under stationsbyggnaden till masten, eller vart förvarar man dessa otroliga mängder olja som enligt skylt ska finnas?

Och vart stod den mast som sprängdes av soldater som övningsobjekt på 80-talet? På samma plats som dagens eller vid det gamla området, där bergrummet finns? Där har man för övrigt rustat upp aningen, genom att sätta dit en helt ny port över den gamla.

För övrigt skitkass säkerhet vid nya masten; en vägbom som står öppen och inte ens ett stängsel har man bemödat sig för att hålla nyfikna borta från stationsbyggnaden. Stängslet som finns täcker mastens bottenkonstruktion max en meter utåt, räcker att sätta av lite fyrverkeripjäser där för att masten ska rasa... Eller nästan åtminstone
Citera
2012-08-23, 00:30
  #578
Medlem
Var uppe vid Brattåsen för inte så länge sedan och undersökte som hastigast. Det stämmer att det finns en stor port (storleksmässigt i stil med Telias större port på Frösön) in i "berget", som jag tror att Teracom använder idag (oklart till exakt vad, lagring möjligen). Det verkar också som att detta utrymme är stort, då det på ovansidan (kolla längre tillbaka i tråden för bilder) finns 3 st mindre "hus" som verkar ansluta till det bergrum som porten leder till.

Går det att ta sig in till detta rum? Möjligt, men inte troligt. Porten i sig är kraftigt förseglad, men det finns ett par andra alternativ som är klart mer hanterbara. Håll utkik efter det mindre "huset" (ser ut som ett litet torn bara som sticker upp ur marken), vilket har en sida av galler som är mindre förfallen. Genom detta galler kan man se en stege som leder ner, under marken (ekar rätt bra, så det kan vara stort).

Skulle vara roligt att höra om någon annan har erfarenhet från Brattåsen (masten)? Eller gjort några andra utflykter under säsongen? Måste försöka dra lite liv i denna sköna tråd!
Citera
2012-08-23, 11:13
  #579
Medlem
Jag har hittat en port i området, vid den gamla masten. Två hus ligger väl där ovanför men det som var uppbrutet vid mitt besök visade att ingenting intressant fanns i dem. Dock såg jag ett ventilationstorn, ev. med stege.

Vart är du och beskriver någonstans, här eller vid nya masten där någon form av oljelagring måste finnas där nere?
Citera
2012-08-23, 20:24
  #580
Medlem
Då tänker vi nog på samma ställe, då det där ventilationstornet låter väldigt mycket som det jag såg/beskrev. Skulle vara spännande att se vad som finns nedanför den där stegen, har du undersökt den närmare något?

Någon som vet säkert vad det här rummet har för syfte (har även jag hört något om förvaring av stora lager olja, men inget bekräftat)?
Citera
2012-08-25, 12:13
  #581
Medlem
Aggrovators avatar
Tråkigt att tegelbruket i Våldalen brann ner, hann ju aldrig dit för att kolla Men men..

Det har tidigare talats om en vattenreservoar på Frösöberget(?). En bekant nämnde något om att den skulle finnas på "baksidan" av frösöberget. Någon som har lust att åtminstone hinta om var man kan hitta den? Skulle vara kul att se
Citera
2012-08-25, 15:53
  #582
Medlem
Om man säger såhär: det är mer baksidan av Öneberget (på Frösön). Går du längs med sidan där borde du kunna hitta det.
Citera
2012-09-11, 09:19
  #583
Medlem
Är det någon som har koll på samtliga ingångar till Humlan/alpbacken och/eller Telia's bergrum på Frösön? Finns det fler än "de uppenbara" så att säga, som inte ligger i direkt anslutning till huvudingångarna (typ nödutgångar etc)?
Citera
2012-09-11, 20:54
  #584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamic-entry
Är det någon som har koll på samtliga ingångar till Humlan/alpbacken och/eller Telia's bergrum på Frösön? Finns det fler än "de uppenbara" så att säga, som inte ligger i direkt anslutning till huvudingångarna (typ nödutgångar etc)?
Går du upp på hjässan ovanför Telias anläggning har du ett hus som eventuellt innehåller något? Stod en bil från Relacom och någon var där inne och sysslade med något vid min inspektion av stället, så något relaterat för tele kan man väl anta att det är.
Citera
2012-09-13, 08:35
  #585
Medlem
Hmm intressant - ska kolla upp det snarast! Jag är väldigt sugen på att komma in i det bergrum som någon länkade bilder inifrån tidigare (där det fanns sängar, kök och massor av annat kvarlämnat godis). Blev aldrig helt klar i huruvida det var taget ifrån Humlan, eller något annat på Frösön?
Citera
2012-10-08, 01:48
  #586
Medlem
lillaliljas avatar
Detta kanske sneddar mot OT men hur som helst, jag och några polare var ute och klättrade på tak förra sommaren. Det jag kan rekommendera är:

Milkotaket, det är folk där 24/7 så blir lite mera spänning

Palmcrantz-taket ,roligare om man inte har gått på den skolan, samt att på delar av taket är det grus med nån gummimatta under så den fjädrar ganska roligt om man gillar att slänga sig/göra volter osv

industriområdet nere vid värmevärket (här finns det dock kameror så man kan ju undvika att visa ansiktet där, vet dock inte om de spelar in/tittar igenom filmerna om man inte förstör något).

Helst ska man besöka dessa ställen någon mulen och mörk höstkväll för att få rätta stämningen
Citera
2012-10-26, 10:57
  #587
Medlem
Aggrovators avatar
Häromdagen bestämde vi oss för att kika runt Öneberget efter den förmodade vattenreservoaren.
Hittade ingenting som stämde in på bilden jag hade, däremot hittade vi en igenspikad ingång modell äldre. Ekade så in i helvete när vi knackade på dörren, så nånting borde ju finnas där..

Nu tänker jag inte avslöja mer än så men det var värt att ta sig en titt där, helt klart
Vill någon kolla så kan jag rekommendera er att passa på just nu då det är möjligt att gå in utan att behöva släpa med sig verktyg m.m.
__________________
Senast redigerad av Aggrovator 2012-10-26 kl. 11:00.
Citera
2012-10-29, 13:59
  #588
Medlem
jamtlandoffroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Häromdagen bestämde vi oss för att kika runt Öneberget efter den förmodade vattenreservoaren.
Hittade ingenting som stämde in på bilden jag hade, däremot hittade vi en igenspikad ingång modell äldre. Ekade så in i helvete när vi knackade på dörren, så nånting borde ju finnas där..

Nu tänker jag inte avslöja mer än så men det var värt att ta sig en titt där, helt klart
Vill någon kolla så kan jag rekommendera er att passa på just nu då det är möjligt att gå in utan att behöva släpa med sig verktyg m.m.
varnånstans var det ni var då? Öneberget e stort.

Vattenreservoaren, kan det vara den som ligger i branten ovanför frösö sjukhus?
alldeles nedanför stupet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback