Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-30, 18:54
  #1
Medlem
Arkhons avatar
Kort fråga:
Hur gör man för att ändra parametrar i Linux som man lade till under efter-installationen? Jag skrev nämligen ide=nodma, men samtidigt vill jag att hårddisken skall ha DMA påslaget, då det går väldigt långsamt utan. Hur ser jag till att bara cd-läsaren använder parametern nodma?

Tack på förhand
Arkhon
Citera
2007-05-30, 18:56
  #2
Medlem
bockerss avatar
Det beror helt på din distribution. Du kan använda programmet hdparm för att aktivera och avaktivera dma men det sparas inte vid omstart.
Citera
2007-05-30, 18:59
  #3
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bockers
Det beror helt på din distribution. Du kan använda programmet hdparm för att aktivera och avaktivera dma men det sparas inte vid omstart.

Jag kör Slackware, om det hjälper.
Citera
2007-05-30, 22:30
  #4
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Jag kör Slackware, om det hjälper.

Då lades det säkert till som en parameter till din "kernel." Alltså ändrar du det i /etc/lilo.conf med en vanlig textredigerare. Tänk på att bara root får redigera den filen.

Nu känner jag inte till anledningen till att du inte vill ha DMA, men om det var ett misstag så tar du helt enkelt bort "ide=nodma" från dina kernel-parametrar. Om du däremot vill köra vidare utan DMA på din CD-spelare så kan du göra något av följande;

* Du kan ange "ide1=nodma" givet att din CD-spelare sitter på IDE-gränssnitt 1 (0 är det första. De flesta har sin hårddisk kopplad på ide0)

eller

* Du kan lägga in följande i din /etc/rc.d/rc.local: hdparm -qd0 /dev/cdrom
Byta ut /dev/cdrom mot CD-spelarens riktiga enhetsnamn.

Glöm inte att köra "/sbin/lilo" som root när du redigerat lilo.conf. Annars används inte dina nya inställingar.
Citera
2007-05-31, 07:25
  #5
Medlem
Arkhons avatar
Tack!
Efter att ha gjort som du sade fick jag det att funka nu, och världens prestanda-boost på datorn därtill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback