2010-10-23, 03:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zumgalli
Jadu, var ute for ett tag sedan, skulle ha kola, men fick keta.

La upp en stadig lina pa fyllan, OHH jisses vad skumt det blev. Ouuj, denna kanslan brukar jag inte fa pa kola, vad ar detta for kola? Benen domnar, maste sitta, molnen beter sig konstigt, nu finns dar helt plotsligt fler batar? hrm, konstigt.

Det svanger ganska bra i planeten, tiden gick snabbt och nar ketaminet borjade avta sa kande jag mig lite avtrubbad.

Vi satt ute i ungefar 3h for att vi kunde inte vistas bland folk, vi var helt enkelt inte normala. MEN vi hade det valdigt trevligt.

Ja fy fan, det där har jag också varit med om. Blev ilurad två skogaholmslimpelinor av en taskig fan och tillbringade 200 år i K-hole, spyendes överallt. Bland det värsta jag har varit med om i mitt liv, faktiskt. Du fick nog i dig en lite väl hög, men inte FÖR hög dos. På k-hålets rand och svajjade.

Två rågade nyckelspetsar! En i varje näsborre. DET är rätt dos.

Fast en rejäl lina koks med en liten dutt keta i är en fantastisk drogcoctail "CK Be" kallas det för i Barcelona
Citera
2010-10-23, 03:55
Medlem
Kafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitralis
Det som antagligen står tidigare i tråden men som tål att upprepas är: häll ut ampullen/flaskans innehåll på en ugnsform i glas. Stoppa in den i mikrovågsugnen och sätt på full effekt. TItta på medan den kör. Vätskan börjar bubbla och ryka- det skall den göra. Se på medan den förångas och kristallerna börjar bildas utifrån och inåt i pölen. När allt är en torkad hinna, stäng snabbt av ugnen. Kör du den FÖR länge bränner du kristallerna, men du vill också att det skall ha torkat ordentligt.

Sen tar du bara ett rakblad och skrapar loss kristallerna från glaset, hackar dem till ett fint pulver (det blir mer än man tror, högen fullständigt växer framför en) och för över dem till en lämpligt designad behållare. Små kokainbehållare med sked är som gjorda för keta:
http://www.puberty101.com/drugabuse/images/d_cocaine_spoon.gif

Tag en rågad nyckeltopp i varje näsborre, det räcker bra. Det sparkar igång efter någon minut och du blir fem år gammal. Enjoy!

Grymt informativt. Kommer definitvt göra sådär
Citera
2010-10-23, 03:55
Medlem
CamCameos avatar
Citat:
Inte bara jag . Det förstör bara ketaminet om du bränner det, d.v.s om det blir brunt. Det har jag inte lyckats med hittills, och jag har kristalliserat 20-talet flaskor de senaste 10 åren. Man kan lugnt vänta tills hela pölen är ordentligt torkad innan man stänger av micron.

I guess it´s true, man lär sig kanske verkligen något nytt varje dag.

Citat:
Kolla mitt svar ovan, och ge sjutton i att injicera. Det är verkligen jättesvårt att dosera, och om du följer doserna på www.fass.se så kommer du att bli ordentligt medvetslös, troligen spy ner dig och när du vaknar får du hålla i hatten, för du kommer vakna i en mardröm du aldrig upplevt förr.

Tycker du överdriver. Intramuskulärt ketamin kan vara riktigt trevligt.
Inte överdrivet svårt att dosera om man tar det lugnt.
Citera
2010-10-23, 04:24
Bannlyst
Jag har testat ketamin ett par gånger, men bara EN gång "på riktigt".

Platsen är London. Vi skulle se Shpongle i camden förra hösten. Vi var fulla och glada och förfestade på en krog runt camden markets och såg några snubbar smyga med lite pulver. Vi trodde det var koks, men full och taggad som min kompis var sket han i vilket och gled fram till dom.

"Hey, I don't know what's in that bag, but is it for sale and may I have some?"
"It's special K, mate"
"Cocaine?"
"No, ketamine"

På den vägen var det. Vår tredje vän var på toaletten då men hade sagt hur gärna han ville testa ketamin, så vi köpte helt sonika två gram av dom här snubbarna (som visade sig vara assköna båda två). Vi sket däremot i att ta det på kvällen för konserten och sparade det. Vi ville 1) vara för fucked up på en så speciell spelning och 2) inte testa en ny drog mitt på en konsert i ett främmande land.

Vi sparade det helt enkelt till dagen efter. Vi hade ringt en kille på hostellet klockan fyra på morgonen, tjackade som svin från efterfesten, och frågat om han kunde fixa med bums. Han skulle sova. Vi sket i vilket. Vi festade vidare och kom hem vid sju-åtta på morgonen, sänkte två flaskor vin och däckade. Dagen efter visade det sig att han hade fixat ett gram DUNDERSMUTS som han ville dela med oss. Vi kände att vi inte kunde tacka nej till det när han redan gjort sig besväret att fixa åt oss så vi köpte det och testade lite (det var CP-bra, för övrigt).

HUR SOM HELST, för alla er som tycker att jag bara ordbajsar. Här kommer ketaminet in i bilden.
Tjackade som svin klockan två på natten dagen efter kommer vi på att, JUSTE, vi har ju två gubbar ketamin på oss. "NAJS" utbrister killen som fixade tjacket, och två australiensiska kompisar vi även lärde känna på vår vistelse. Vi kör, bestämmer vi.

"Vi har aldrig testat förut, är det någon som kan eyeballa en lina?"
"Jafan", utbrister en av killarna från australien, "vi har kört en del ketamin i våra dagar"
"Fan vad bra! Är det någon tolerans att tänka på? Kan man ta en liten lina och sen fylla på om man inte är nöjd?"
"Jafan, det är toklugnt! Börja med lite och ta mer om det inte kändes bara"
"Ah men nice då, ge mig en LITEN då så man får känna på vad man har att göra med", säger jag
Sagt och gjort
Ketaminet åker fram, jag får en liten lina uppdukad åt mig. Killen som fixade tjacket var van med ketamin och tog en större. En av killarna från australien var FETT VAN och frågade om en fet lina. Vi hade två gram, så vafan, kör hårt! Resten av sällskapet tog något mitt imellan vad jag och "storlinan" fick.

Nu till själva upplevelsen. Vi snortade det vita guldet och snackade som vanligt, drack en öl, rökte en cigg, hade trevligt. Efter en kvart märker jag att något inte står rätt till. Något är faktiskt, jävligt FUCKED UP. Mitt balanssinne är helt ur spel, jag går och pissar och måste stödja mig på väggarna för att ta mig runt. Det är som att vara skitfull fast nykter. Kommer tillbaks till bordet vi sitter runt och märker att alla andra också börjar bli rätt runda under fötterna. Det är ungefär såhär långt jag har tidsuppfattning. Det kommer mer och mer nu, allt blir skiiiiitkonstigt. Det är så jävla svårt att förklara. Det är så jävla lätt att förklara LSD för någon som tagit svamp, eller 2C-x för någon som tagit antingen syra eller svamp. Allt är same same, but different. Ketamin är fan DIFFERENT. Det är som att trippa, men INTE ALLS.

Jag börjar märka hur mer och mer väck jag blir. Ansikten blir utdragna, rummets dimensioner blir CP. Pulvret börjar droppa ner för halsen och jag blir som Neo i The Matrix när Mr. Smith får hans mun att smälta ihop. JAG KAN INTE PRATA. Jag kan inte uttala ett enda ord! Inget går. Jag sitter bara och håller käften istället. Bredvid mig sitter killen som tog en stor lina, jag hör honom repetera om och om igen "Am I the only one fucked up? Is this only me? Are you guys there?". Han tror alltså att han är den enda som är fucked up. Alla andra är så jävla CP att dom inte svarar (tror jag). Jag är nog mest fucked up av alla. Jag sitter och håller krampaktigt i bordsskivan, för jag vet att om jag håller i den så kan jag vara säker på att jag sitter i köket. Släpper jag den vet jag inte vart jag är, och när jag hittar den så blir jag trygg igen för att jag vet att jag sitter i köket. Jag lyckas, efter att ha övergett alla tankar om att prata engelska, som ett mongo få min kompis (som är STÖRT opåverkad faktiskt, för att ha tagit mycket mer K än mig) att leda mig till toaletten. "tööhööölllääääääänn" ungefär utbrister jag, och han fattar. SKÖNT! Det är ungefär två-tre meter från köket till toaletten, men jag är helt övertygad om att jag 1) inte kommer hitta och 2) inte kommer få min kropp att leda mig dit ens om jag ville.

Min kompis leder mig in till ett av båsen där jag låser dörren och för första gången känner mig trygg. Golvet är någon sorts plastmatta som glänser mot mig. Det går från att vara en toalett, till att vara en stol någonstans runt Jidlanda i norrland. Det som glänser mot mig är snö och jag tittar ut över ett snölandskap i norra norrland. På den här toaletten sitter jag någonstans mellan fem minuter och fyra timmar. Snölandskapet byts ut mot yttre rymden. Det som glänser är stjärnor. Jag sitter på en toalett, med byxorna neddragna, i omloppsbana runt solen och tittar ut i rymden. Någonstans här lyckas jag skicka ett SMS till min kompis i sverige.

"Ketamin. London. Så jävla fucked up". Direkt efter inser jag "HELVETE, JAG SKICKADE DET TILL MAMMA! FAN FAN FAN FAN FAN FAN FAN". Går in i utboxen, och ser att jag skickade det till min kompis. Kollar igen. Trippelkollar. Jag skickade det rätt. Min mamma vet inte att jag är fucked up på ketamin. Bra. Skönt. Tack. Efter ett tag så ser jag framför mig att det inte är rymden, det är en toalettdörr. Jag reser mig upp, tar upp byxorna (ja, jag har suttit med kuken blottad och byxorna vid fotknölarna, på en toalett, i london, helt jävla mördarhög på ketamin) och går ut. Jag stödjer mig mot väggarna och tar mig ut till köket igen. Där sitter alla, som om inget har hänt, och har kul. Jag fattar inte hur dom kan ha kul. Vad fan har DOM gjort medan jag var ute i rymden? CPn. Jag får min kompis att ta mig till vårt rum (åter igen, max 10m från köket). Han leder mig in och jag är mer nykter nu. Det kanske har gått en halvtimme såhär i efterhand. Till saken hör att vi var tre kompisar i ett rum för fyra, och första natten sov någon i fjärde sängen. Jag ber honom kolla om han är där. Han ser inte, så han tar fram kameran och fotar med blixt. "Nej, ingen är där. Får jag fota dig? Du ser sjukt knullad ut". "NEJ!!!". Jag har aldrig varit så säker, NÅGONSIN, på att ingen får fota mig. Fy fan, jag vill INTE se hur jag ser ut. Jag går iaf och lägger mig.

Man sover så jävla skönt på ketamin f.ö. Jag ska ligga och sova, men när jag blundar försvinner inte rummet. Det blir bara utbytt mot en equaliser som ser ut som rummet borde ha gjort. Sjukt svårt att förklara. Det ser ut som någon 3d-bög från Johnny Mneomic ungefär. För första gången är jag LUGNT och AVSLAPPNAD. Jag lyssnar på Sphongle - Ineffable Mysteries from Shpongleland för första gången sen livekonserten. "Nothing is something worth doing" lugnar mig, och jag somnar efter ett tag. Jag har aldrig varit så nära på att snea i hela mitt liv, men det var en sjukt mäktig upplevelse.

Det som är värt att nämna för alla som läser det här som eventuellt inte har testat ketamin.. Det här kändes ungefär som en evighet, ett rus på ketamin varar i en timme eller så. Om du tror att tidsuppfattningen på LSD är skev, think again.

Såhär i nyktert tillstånd får jag veta att

1) Killen som ville ha en fet lina var helt övertygad om att bara han var påverkad och hade försökt hoppa ut genom fönstret. Det råder delade meningar, enligt honom ville han bara ha luft. Enligt alla andra var dom tvugna att slänga ner honom på marken för att han inte skulle hoppa

2) Ketaminet var STÖRT mycket bättre än vad någon hade förväntat sig. Jag fick en rätt fet lina.

Det var hur som helst en jävligt kul upplevelse. Dagarna efter körde vi slut på tjacket och ketaminet även fast inget av dom funkade speciellt bra. Däremot vet jag nu att om du vill landa på tjack och sova - snorta ketamin. Du somnar, tro mig. Sålänge du har tolerans så kommer du inte känna så mycket mer än att saker blir "konstiga", och du kommer somna som en stock och sova som en bebis. Det här är vart "ett par gånger, men bara en på riktigt" kommer in. Jag trippade aldrig ens i närheten så hårt som första gången, p.g.a. tolerans. Allt blev konstigt och lite trippigt, men damn, den där första linan var FÖKT ÖPP.

Jag hade lätt velat testa det igen under mer kontrollerade förhållanden. Kudos till alla som pallar läsa. Jag är rätt full nu så jag tror inte det är världens mest strukturerade rapport, det här.
Senast redigerad av Davey 2010-10-23 kl. 04:40.
Citera
2010-10-23, 04:50
Medlem
CamCameos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
"Hey, I don't know what's in that bag, but is it for sale and may I have some?"

Priceless!
Citera
2010-10-23, 04:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CamCameo
Priceless!
Och det är faktiskt en ordagrann quote av vad han sa. Jag var fittan i sammanhanget och sa att han skulle skita i det.

"Amen vadå, dom krossar pulver med en flaska, det är ju uppenbarligen knark"
"Jamen gå och fråga då, om du är så nyfiken"
"Ja? Lätt? Vi är i london vafan, kom igen"

och på den vägen är det. Min kompis är coolare än mig.
Citera
2010-10-23, 04:56
Bannlyst
FAQ-försök!

Nu har jag läst igenom tråden och ser att det är rätt mycket förvirring kring ketamin därute. Dags för en liten faktagenomgång tror jag! Jag kan en hel del om ämnet, Special-K är en gammal kär vän och jag har läst rätt mycket om det. Medicinsk litteratur, mest. Och så naturligtvis stoppat i mig det på både längden och tvären

Så här följer en liten FAQ:

1) Vad är ketamin?

Ketamin utvecklades på 60-talet som en narkosdrog, först för veterinärbruk men sedermera också för användning på människor. De flesta droger som används för att söva människor inför operationer gör att andning och hjärtverksamhet går ned och att man måste använda respirator under operationen för att hålla patienten andandes och med tillräckligt blodflöde. Det speciella med ketamin är att de inte gör det- istället stimulerar den både andning och hjärta.

Därför är ketamin den perfekta narkosdrogen vid stora olycksfall, då man kan ha en trasig bröstkorg eller struphuvud, eller vid katastrofmedicin, då respirator inte finns att tillgå. De hemvändande svenska Haitikirurgerna sjöng ketaminets lov, t.ex. Utan den kan man inte genomföra operationer under fattiga förhållanden. Den är med på WHO:s lista över de droger som alla vårdinrättningar skall ha i sitt sortiment, den s.k "Essential Drug List".

Det som begränsar ketaminets användning är att den har två funktioner beroende på dos- i mindre dos är den en mycket potent hallucinogen, i högre dos ett narkosmedel som gör patienten djupt medvetslös och okänslig för smärta.
Den är nära besläktad med drogen PCP- phencyklidin, eller "Angel Dust" som den också kallas. Besläktad, därför att de båda påverkar samma receptor i hjärnan, den s.k NMDA-recptorn. NMDA-recptorn modulerar (ändrar) när den är aktiverad de elektriska strömmarna i hjärnans nervceller och kan framkalla psykosliknande tillstånd.

Man kan tänka så här: om nivåerna av ketamin i blodet är tillräckligt höga är man medvetslös. Sjunker de något är man mitt emellan medvetslöshet och psykos. Lite lägre och man är psykotisk. Ytterligare lite lägre och man är påverkad, med ändrad verklighetsuppfattning och känslotillstånd.

En patient som sövs med ketamin hamnar först i medvetslöshet, men när man slutar ge medlet går han/hon sakta igenom de andra stadierna medan mängden medicin i blodet (kallas "plasmavivå") sjunker. Det betyder att man vaknar ur medvetslösheten men är psykotisk. För de flesta är det mycket obehagligt, och liknas vid att vara fast i en mardröm.

2) Vad är K-hole?

K-hole är ett uttryck för det tillstånd där plasmanivåerna är tillräckligt höga för att man skall vara mellan medvetande och drömtillstånd. Hjärnan har då mycket svårt att tolka sinnesintrycken och tillståndet karakteriseras av kraftiga hallucinationer och förvirring. Vissa tycker att tillståndet är eftertraktansvärt och söker upplevelsen, men för många är det mycket obehagligt.

Det kan se ganska dramatiskt ut med någon som är i K-hole: de skrattar eller gråter hysteriskt eller sitter helt blickstilla och hyperventilerar. Vissa ålar sig okontrollerat, andra kräks. Man kan också vara utåt sett rätt opåverkad. Gemensamt är i alla fall att sinnesintrycken är ett enda mischmasch och att tidsuppfattningen ofta är kraftigt påverkad.

I narkossammanhang försöker man ofta söva ned folk med andra medel, ofta kraftiga benzodiazepiner eller andra narkosmedel under uppvakningsfasen för att bespara dem tillståndet. I efterfestsammanhang kan vissa personer vräka i sig ketamin för att lyckas hamna i tillståndet. I klubbsammanhang blir man oftast utslängd...

3) Så hur mycket skall man ta?

Det beror helt på vad man vill uppnå och hur man stoppar i sig drogen. Ketamin kan tas både nasalt, oralt, i.m och i.v.
I Sverige är ketamin inte lika vanligt som berusningsdrog som t.ex i Spanien. I de länder och miljöer där ketamin används tas den alltid nasalt eller oralt. Den är ganska enkel att snorta, eftersom det krävs mycket små doser för effekt och eftersom effekten kommer ganska snabbt. Ofta används små "bullets" för lagom dosering (exempel:http://www.growhigh.co.uk/catalog/index.php?cPath=36_205).

Om man tar en nyckel och fiskar upp en nyckeltopp med pulver räcker den för att bli påverkad, förutsatt att pulvret inte är utblandat. Två nyckeltoppar är en lagom dos för många för att få ett milt, roande rus. Tro inte att ketamin skall doseras som kokain eller amfetamin- om man inte är ute efter att bli MYCKET påverkad.

Eftersom ketamin är en medicin är pulvret ofta tillverkat från medicinflaskor för injektion- ketamin finns i både glasampuller (ex Ketasol) och i större glasflaskor med gummikork (ex Ketalar, den som används på svenska sjukhus). Koncentrationen kan variera, vanliga styrkor är 10 mg/ml eller 50 mg/ml. Koncentrationerna på injektionsvätskan är mindre viktigt när man torkar vätskan till pulver, eftersom vattnet då kokas bort, men MYCKET viktig om man istället skulle få för sig att injicera...

Jag avråder alla från att injicera Ketalar.
Dels är det onödigt, eftersom det går utmärkt att snorta medlet, dels är det mycket svårt att dosera.
OBSERVERA att de doseringsanvisnngar som anges på www.fass.se är ämnade för att göra mottagaren medvetslös! Jag har sett någon skriva dem som doseringsråd här på FB- det är mycket oansvarigt och dumt!
Eftersom alla reagerar olika på drogen tänker jag inte ge några råd om injektionsdoser- risken är att jag har fel när det gäller dig. Jag är van vid att injicera droger och jag har prövat med Ketalar också. Två ggr har det gått bra, men tredje gången överdoserade jag. Sen dess gör jag det aldrig igen, för det var MYCKET obehagligt. Mitt enda råd är: håll er till näsan! Två nyckeltoppar i taget.

Trots att ketamin är en relativt säker narkosdrog är den långtifrån riskfri, och man skall absolut inte göra sig själv medvetslös med den utan att ha en narkosläkare med all utrustning närvarande. Dels kan man få kraftigt höjt blodtryck och hjärtverksamhet när drogen börjar verka, något som narkosläkare har medel och kunskap att motverka. I sällsynta fall kan andningen också upphöra ett tag. Den största risken är dock att man kräks av yrsel och att man får spyor i lungorna, något som är MYCKET farligt. Återigen: TORKA OCH SNORTA!

3) Jaja pappa, men hur torkar jag då?

Busenkelt. Öppna ampullen eller flaskan och häll ut vätskan på en glasform. Ställ glasformen i mikrovågsugnen och kör den på full effekt. Titta på medan vätskan börjar bubbla och ryka (det skall den göra) och se hur kristaller bildas ute i pölens rand och går inåt.
När allt är torkat stänger du av ugnen och skrapar loss kristallerna med ett rakblad. Hacka upp dem till ett fint pulver och häll över det i en passande behållare. Klart!

Ketaminet förstörs inte av mikrovågorna, de förångar bara vattnet. Kvar får du kristaller av ketamin och salt.

4) Hur känns ett vanligt ketaminrus då?

Med reservation för individuella variationer: man blir lite yr och ostadig, mjuk i kroppen och fnittrig. Inte helt olik ett GHB-rus eller en fylla, faktiskt, men bra mycket skönare. Det kryper i kroppen och det är oerhört skönt att röra sig till musik- eller varför inte bara ligga ned och gapskratta? Man blir jollrig och lealös, glad och energisk och lullig och skärpt på samma gång.
En inte ovanlig blandning i t.ex klubbscenen i Barcelona är den s.k"CK Be", d.v.s en del keta till fem delar kokain, för nasal administrering.
Vid högre doser börjar sinnesintryck och tidsuppfattning påverkas. Känslolivet blir lite svajigare och hallucinationer kan börja komma. Ketaminet blir mer och mer hallucinogent ju högre dosen blir, raka vägen in i K-hole...

Såja. Den kommer väl att utvecklas och kompletteras. Men det här är väl en orientering. Ställ gärna frågor om ni har dem!

P&K

Mitralis
Senast redigerad av Mitralis 2010-10-23 kl. 05:01.
Citera
2010-10-23, 05:04
Bannlyst
Citat:
K-hole är ett uttryck för det tillstånd där plasmanivåerna är tillräckligt höga för att man skall vara mellan medvetande och drömtillstånd. Hjärnan har då mycket svårt att tolka sinnesintrycken och tillståndet karakteriseras av kraftiga hallucinationer och förvirring. Vissa tycker att tillståndet är eftertraktansvärt och söker upplevelsen, men för många är det mycket obehagligt.

Det kan se ganska dramatiskt ut med någon som är i K-hole: de skrattar eller gråter hysteriskt eller sitter helt blickstilla och hyperventilerar. Vissa ålar sig okontrollerat, andra kräks. Man kan också vara utåt sett rätt opåverkad. Gemensamt är i alla fall att sinnesintrycken är ett enda mischmasch och att tidsuppfattningen ofta är kraftigt påverkad.
Så vadå, jag träffade alltså "the K-hole" i min tripp? Det låter sjukt eftersom jag tog minst av alla egentligen, utom snubben som ville ut från fönstret då.
Citera
2010-10-23, 05:13
Medlem
CamCameos avatar
Citat:
FAQ

Den här få du nog be mod flytta/ändra till ett eget ämne!

Bra jobbat!
Senast redigerad av CamCameo 2010-10-23 kl. 05:16.
Citera
2010-10-23, 05:25
Medlem
Kafes avatar
Citat:
FAQ

Riktigt grymt jobbat! Mod borde göra den posten till sticky
Citera
2010-10-23, 05:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Så vadå, jag träffade alltså "the K-hole" i min tripp? Det låter sjukt eftersom jag tog minst av alla egentligen, utom snubben som ville ut från fönstret då.

Och det är just därför det är så vanskligt att ge doseringsråd till andra. Det är fullständigt omöjligt att förutspå hur du kommer reagera på en ny drog. Jag har set människor ta pyttedoser opiater t.ex, doser jag inte ens skulle reagera på, och ligg aoch spy i timmer efteråt. Därför ger jag sjutton i att rekommendera injektionsdoser. Hoppa ut ur fönster är ett så jäkla onödigt sätt att dö- för att int etala om en partypooper.
Citera
2010-10-23, 05:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CamCameo
Tycker du överdriver. Intramuskulärt ketamin kan vara riktigt trevligt.
Inte överdrivet svårt att dosera om man tar det lugnt.

Så för att du inte har varit med om det så är det överdrift? Jag har sett det mer än en gång och varit med om det själv en gång. Du kommer inte heller uppmana ketainjektion om du är med om det någon dag. Tar man keta första gången tycker jag det är sjukt olämpligt att injicera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in