Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-29, 12:30
  #1
Avstängd
040ACABs avatar
Tjabba!

Har av nån andledning fastant helt för denna underbara låt på senare dagar, visst, har gillar den innan, men nu har jag fastnat helt!

Hörde ett rykte om denna låt...

Ryktet som förljer är att...Hotelet dom sjunger om har funnits på riktigt och det förkom minst sagt suspekta saker på detta ställe...

Nån som vet mer om denna låt??
Citera
2007-05-29, 12:33
  #2
Medlem
T-minus60s avatar
Jag har hört något liknande från farsan, och sant som det är sagt, grym jävla låt!
Citera
2007-05-29, 13:14
  #3
Avstängd
Fireflys avatar
Nej nej nej för guds skull!
Hela låten är en spegling till knarkets värld.
Finns många metaforer i texten.

Men jag kan väl säga såhär för att vara snäll: Det är många som tror som ni.

För övrigt så har just denna låt röstats fram som den bästa i världen av Rolling Stone tror jag det var, för ca 10-15 år sen

Jag vill ge ett till tips:
Lyssna på hela skivan Desperado. Lyssnapå deras Greatest Hits. Det finns massor av guldkorn där.
Don Henley och Glenn Frey - dom kunde dom.
Citera
2007-05-29, 13:26
  #4
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Nej nej nej för guds skull!
Hela låten är en spegling till knarkets värld.
Finns många metaforer i texten.

Men jag kan väl säga såhär för att vara snäll: Det är många som tror som ni.

För övrigt så har just denna låt röstats fram som den bästa i världen av Rolling Stone tror jag det var, för ca 10-15 år sen

Jag vill ge ett till tips:
Lyssna på hela skivan Desperado. Lyssnapå deras Greatest Hits. Det finns massor av guldkorn där.
Don Henley och Glenn Frey - dom kunde dom.

Hotel California existerade och var högkvarter för den något ökända Church of Satan där bandet var medlemmar, på omslaget till lpn (borttaget från cd omslaget) så syns LaVey himself uppe i ett fönster. Det är antagligen detta folk menar med "de suspekta sakerna". Därmed inte sagt att det inte är en hel del knarkreferenser i låten.

Och för övrigt så utsåg Rolling Stone de 500 bästa låtarna 1994, varvid Like a Rolling Stone av Bob Dylan vann... Hotel California kom på 49 plats.

Dock ett gott försök Firefly

//FNG
Citera
2007-05-29, 13:40
  #5
Avstängd
Fireflys avatar
Grabbar, alla svaren till era frågor finns på denna sida:
http://www.snopes.com/music/songs/hotel.asp
Både om myten om hotellet etc som de flesta verkar ha gått på och andra myter.

Det som Hotel California handlar om, förutom droger, som typ alla i bandet var beroende av, är den då rådande stämningen i Californien med lycksökare och giriga skivbolagschefer och maktkamper.

Och grattis till FNG som gick på myten stenhårt.
Citera
2007-05-29, 13:59
  #6
Medlem
FNGs avatar
Kolla på LP omslaget och återkom sen. Dock är jag villig att gå med på att det är ett väldigt omdebatterat ämne, vad som är sant eller inte.

//FNG
Citera
2007-05-29, 14:21
  #7
Avstängd
Fireflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Kolla på LP omslaget och återkom sen. Dock är jag villig att gå med på att det är ett väldigt omdebatterat ämne, vad som är sant eller inte.

//FNG
men herregud, det STÅR ju om albumomslaget i sidan som jag länkat till!
Kolla dessa och återkom sen. (Snopes är ju en sida som just tar upp myter)

Jag erkänner att jag hade fel om placeringen av sången i tidningen (ovan).
Men det är allt!
Citera
2009-06-16, 09:09
  #8
Medlem
Moby.Dicks avatar
Bump!
i Så Funkar Det i P1 sa dom att den handlade om "first satans church".
Det gick för ganska länge sen
__________________
Senast redigerad av Moby.Dick 2009-06-16 kl. 09:12.
Citera
2009-06-16, 16:53
  #9
Medlem
Oakenshields avatar
Skulle Eagles ha varit medlemmar i Church Of Satan?!?

Snälla... finns det verkligen folk som är så jävla löjliga att de tror på detta? Och att huset på bilden skulle vara det verkliga högkvarteret för kulten och att LaVey skulle synas i ett fönster... gamla myter och trams som givetvis är "häftigt" för ungdomar som upptäcker Eagles idag att föra vidare. "Aaaa fan så vare".

Lägg ner.
Citera
2009-06-16, 17:00
  #10
Medlem
Roseniuss avatar
Om det är nån tröst så cirkulerade exakt samma rykten om låten i början av 80-talet...
Citera
2009-06-16, 17:03
  #11
Medlem
Oakenshields avatar
Jag vet. Och tidigare än så dessutom.

Finns alltid en massa trams om diverse rocklåtar och artister. Det patetiska är folk som nästan blir förbannade i sina försök att övertyga. Yeah right.
Citera
2009-06-25, 10:23
  #12
Medlem
Moby.Dicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Skulle Eagles ha varit medlemmar i Church Of Satan?!?

Snälla... finns det verkligen folk som är så jävla löjliga att de tror på detta? Och att huset på bilden skulle vara det verkliga högkvarteret för kulten och att LaVey skulle synas i ett fönster... gamla myter och trams som givetvis är "häftigt" för ungdomar som upptäcker Eagles idag att föra vidare. "Aaaa fan så vare".

Lägg ner.
Vem var egentligen denne LaVey?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback