Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-28, 21:50
  #1
Medlem
morpheus__s avatar
Hej! Ledsen om det redan finns en liknande tråd, jag sökte med jag hittade inte det jag letade efter.

Jag söker gammal svensk fiolbaserad folkmusik, i stil med "Hårgalåten" och introt till "In Flames - Starforsaken". Är det någon som vet vad just dessa genres heter?

En annan sak, läste att det fanns en särskild skala i gammal svensk folkmusik förr, är det någon med bra teoretiska kunskaper som vet något mer om detta?
Citera
2007-05-29, 14:57
  #2
Avstängd
CDOEs avatar
Spela runt i harmonisk moll (jag suger på svensk musikterminologi... ). Komponera en liten melodi av noterna A, B, C, D, E, F och G# till ackordföljden Am, Dm, E7, Am, Dm, Am, E7 och Am och spela det lite tillbakalutat, lite visaktigt (gärna i valstakt, 3/4) så hamnar du nog rätt nära.

Annars kan du testa spela i Dorian (som sagt, jag och svensk musikterminologi...) . A Dorian: A, B, C, D, E, F#, G. Avsluta gärna varje fras med en G > Am-kadens och låt melodin antingen gå upp från G till A eller ner från B till A för en klassisk folksångskänsla. Tänk på att betona F# en hel del.
Citera
2007-05-29, 17:02
  #3
Medlem
morpheus__s avatar
Det där med harmonisk moll har jag lekt runt med och det ger faktiskt ett "folkmusik"-sound.

Jag har även spelat introt till Starforskaen och det är som om det är en egen skala ..det är som att man skulle ha blandat harmonisk moll med en durskala ^^
Citera
2007-05-29, 18:01
  #4
Medlem
Är inget proffs på musikteori men jag vet att man ofta använde kvartstoner i svensk folkmusik. Det kanske är det du menar med "särskild skala". Annars bygger ju denna musik ofta på harmonisk mollskala, som redan sagts.

Har för övrigt för mig att Jan Johansson försökte eftesträva denna "kvartston-känsla" i någon låt på Jazz på svenska genom att spela både moll- och durters samtidigt (intervallet liten sekund). Han skriver lite om detta i konvolutet till skivan också har jag för mig.
Citera
2007-05-29, 18:51
  #5
Medlem
Zwerchstands avatar
Kvartstoner & flytande intervall har använts i alla kulturer, och det där med att "rama in" den rena tersen mellan stor & liten är särskilt vanligt bland jazz- & bluespianister. De eftersträvar ju ett samspel med instrument som klarar mikrointervall (röst, gitarr, stråk, blås; eg. det mesta utom piano), i genrer där just den "blå" tersen är prominent.

Ett annat folkligt drag är att låta regelbundet återkommande taktgrupper avslutas med tonartsackordet. T.ex. i Bb: 4 takter som slutar med ett par 4-delar Bb, följt av 4 takter som börjar med samma ackord. Man liksom "limmar" ihop taktgrupperna (perioderna) med Bb.
Liknande görs i en Blues-12:a men där hålls ju ackorden i flera takter. Typiskt klassiskt drag är att varje grupp s.a.s. leder till nästa grupp, så tonartsackordet kommer inte i slutet av en grupp utan i början på nästa.

Lite låttips: http://www.flashback.org/showthread.php?t=484622
Citera
2007-05-29, 18:58
  #6
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag tror de ligger inom katerogorin folkmusik
Garmarna och Hedningarna är band som jag tror du skulle uppskatta.
Citera
2015-10-03, 20:38
  #7
Medlem
genericnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpheus__
Hej! Ledsen om det redan finns en liknande tråd, jag sökte med jag hittade inte det jag letade efter.

Jag söker gammal svensk fiolbaserad folkmusik, i stil med "Hårgalåten" och introt till "In Flames - Starforsaken". Är det någon som vet vad just dessa genres heter?

En annan sak, läste att det fanns en särskild skala i gammal svensk folkmusik förr, är det någon med bra teoretiska kunskaper som vet något mer om detta?

Testade att spela lite av starforsaken och av intervallerna att döma kom jag fram till detta:

Dorian Scale
intervals: 1,2,b3,4,5,6,b7
half-steps: 2-1-2-2-2-1-2
notes: D,E,F,G,A,Bb,C

Jag är rätt kass på sånt här egentligen, och tråden är ju snart 10 år gammal, men jag hittade den vid en sökning nu så varför inte hjälpa framtida sökare på vägen =)
__________________
Senast redigerad av genericname 2015-10-03 kl. 20:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback