Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-21, 11:18
  #1
Medlem
knightones avatar
Citat:
(TTSpektra). Publicerad 11:05
Michael Moore sur på Reinfeldt
Nu går Michael Moore till attack mot regeringen Reinfeldt.

- Jag blir oerhört ledsen när jag hör att man säljer ut sjukvården. Allt som är bra med allmän sjukvård hade sitt upphov i Skandinavien, säger Moore till TT Spektra.

- Men jag tror inte svenska folket kommer tolerera detta. Ni kommer att rösta bort dem.

Michael Moores nya film "Sicko" handlar om sjukvården och försäkringssystemet i USA, och om hur även de som har sjukförsäkringar luras av försäkringsbolagen. I botten ligger hans djupa övertygelse att ingenting som har med människors hälsa att göra ska handla om profit.

Och när han får höra talas om hur den borgerliga regeringen öppnar för mer privatiseringar inom vården och skolan blir han djupt upprörd. Han har i tidigare intervjuer alltid framhållit Sverige som ett föregångsland.

- Om man säljer ut sjukvården i Sverige, attackerar man själva kärnan i allt som har med fri sjukvård att göra. Men jag är övertygad om att svenska folket inte kommer att acceptera detta särskilt länge. Ni måste antagligen lida ett tag, och sedan kommer ni att se till att ändra på det. (TT Spektra)

http://www.corren.se/archive/2007/5/...s1wpi7x66g.xml

SKulle vara intressant att veta vad just den journalisten [eller vem det nu var] sa till Moore.
Citera
2007-05-21, 11:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
http://www.corren.se/archive/2007/5/...s1wpi7x66g.xml

SKulle vara intressant att veta vad just den journalisten [eller vem det nu var] sa till Moore.

Moore har säkert många års forskning på svensk politik bakom sig...

Skrämmande att totala idioter kan påverka den politiska utvecklingen.
Citera
2007-05-21, 11:21
  #3
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
http://www.corren.se/archive/2007/5/...s1wpi7x66g.xml

SKulle vara intressant att veta vad just den journalisten [eller vem det nu var] sa till Moore.

"Asså borgarna säljer ut all sjukvård va, och alla som inte har pengar dödas med träklubba gjord av skövlad regnskog".
Citera
2007-05-21, 11:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
http://www.corren.se/archive/2007/5/...s1wpi7x66g.xml

SKulle vara intressant att veta vad just den journalisten [eller vem det nu var] sa till Moore.
Vi kan göra en deal, om Moore och resten av USA tar hand om allt irakiskt pack som väller in här på grund av kriget så kan vi lägga de stålarna på vården. Annars kan han hålla käft. Jag har själv stått i kö i 7 månader för att få en (än så länge) godartad tumör bortopererad, den hinner väl bli elakartad innan det blir min tur...
Citera
2007-05-21, 11:31
  #5
Medlem
Stewie_griffins avatar
Han har säkert okej koll på att vi har ett bra skyddsnät och "fri" sjukvård. Men hur Sveriges politiska klimat är har han knappast någon aning om. Journalisten som med största sannolikhet röstar s/v/mp, tar chansen att vinkla sin artikel till partiets bästa. Att den store( ) Michael Moore säger att vi ska rösta bort borgarna måste ju betyda att vi ska göra det. För borgarna ska ju sälja ut sjukvården... vad jag vet står det inte i ett enda allianspartis partiprogram att den "fria" sjukvården ska försvinna.
Citera
2007-05-21, 11:58
  #6
Medlem
Nightsorrows avatar
När Moore blir sur på en, då vet man att man gjort nåt rätt i alla fall
Citera
2007-05-21, 12:24
  #7
Medlem
knightones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightsorrow
När Moore blir sur på en, då vet man att man gjort nåt rätt i alla fall

Hehehe typ.

Fan, TT och Ekot är två helt stängda redaktioner som nästan alla tidningar tar som seriösa... det är ju uppenbart att TT skapat den här artikeln och provocerat fram ett hetsigt svar från Moore..
Citera
2007-05-21, 12:34
  #8
Medlem
MoonieZs avatar
Uppenbarligen måste det vara något fel på Michael Moore eller på journalisten som talade med honom, för det kan ju aldrig vara något fel på den politik som vår regering för.

Jag är glad att förändringarna i den svenska sjukvårdspolitiken uppmärksammas även av personer utanför Sverige som Michael Moore och att han verkar bekymrad. Han är varken den ende eller en förste att uttrycka oro inför vad utförsäljningen av sjukhusen kommer att leda till på sikt.

Tidigare har en i sjukvårdsfrågor får man väl säga hyfsat insatt person som P C Jersild i en artikel i DN ifrågasatt det vettiga i att sälja ut just stora sjukhus till privata intressen.

Förhoppningsvis leder Moores lilla inpass till att frågan fortsätter debatteras.
Citera
2007-05-21, 12:35
  #9
Medlem
undra om den gode Herr Moore ändrar uppfattning efter att försöka boka en läkartid hos en vårdcentral i en större svensk stad. Att vara tvungen att ringa vid speciella tider några gånger i veckan då det hela tiden är upptaget och inte bli insläppt vid akuta mottagningar då man i princip måste vara döende för att få komma in. På pappret ser ju den svenska sjukvården bra ut med lika vård för alla men i verkligheten är det ju ingen vård för någon.
Citera
2007-05-21, 12:45
  #10
Medlem
DIF1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vi kan göra en deal, om Moore och resten av USA tar hand om allt irakiskt pack som väller in här på grund av kriget så kan vi lägga de stålarna på vården. Annars kan han hålla käft. Jag har själv stått i kö i 7 månader för att få en (än så länge) godartad tumör bortopererad, den hinner väl bli elakartad innan det blir min tur...
Har själv haft samma problem. Det tog ett år innan operationen var genomförd, och då hade jag inte fått reda på de bieffekter den skulle få.

Jag hatar svensk sjukvård. Privatisera allt!
Citera
2007-05-21, 12:48
  #11
Medlem
Vryzass avatar
Jag visste inte ens att vi hade någon sjukvård att sälja ut i Sverige. Man lär sig något nytt varje dag...
Citera
2007-05-21, 12:52
  #12
Medlem
knightones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonieZ
Uppenbarligen måste det vara något fel på Michael Moore eller på journalisten som talade med honom, för det kan ju aldrig vara något fel på den politik som vår regering för.

Jag är glad att förändringarna i den svenska sjukvårdspolitiken uppmärksammas även av personer utanför Sverige som Michael Moore och att han verkar bekymrad. Han är varken den ende eller en förste att uttrycka oro inför vad utförsäljningen av sjukhusen kommer att leda till på sikt.

Tidigare har en i sjukvårdsfrågor får man väl säga hyfsat insatt person som P C Jersild i en artikel i DN ifrågasatt det vettiga i att sälja ut just stora sjukhus till privata intressen.

Förhoppningsvis leder Moores lilla inpass till att frågan fortsätter debatteras.

Ja du ser såklart inget fel i Moore's uttalande. Vilken utförsäljning av sjukhus? Föresten, äger Staten sjukhusen i Sverige ? Nej kanske inte va.

Privata sjukhus är bättre. De få privata sjukhus som finns i Sverige har bevisat detta. Varför anser vänstern att vanligt folk inte ska få bra och snabb vård ? Varför ska alltid låg och medelinkomsttagare tryckas ner och acceptera dålig service?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback