2007-05-28, 14:31
Medlem
Hej!

Det är så att min dator har pajjat totalt verkar det som.
Jag vet att den senaste tiden så har den varit utsatt för div. virus och spyware och skulle göra en helrensning av hårddisken.

Men nu har något verkligen strulat.
När jags loggar in så hinner den precis starta igång windows och jag ser skrivbordet innan den direkt hoppar till en blå ruta där det står att windows har stängts av för att förebygga problem och massa sådana grejer och att dumpning av fysiskt minne påbörjats.
Har testat säker 20-30 ggr. men jag kommer alltså inte in på datorn.
När jag testar att gå in i felsäkert läge så kommer jag inte till inloggningen utan då står det bara "cannot display this video mode" på en svart bakgrund och där fastnar den.

Jag har massa viktiga/bra grejer på min hårddisk och nu verkar det som om allt skitit sig. Finns det något jag kan göra eller är det kört?
Jag antar att det är hårddisken det är fel på och att jag kan byta ut den i värsta fall men jag har verkligen massa viktiga grejer på den och jag hade åtminstone hopp om att kunna föra över grejerna till en extern hårddisk men nu kommer jag ju inte in på datorn överhuvudtaget.

Mycket tacksam för svar.
Citera
2007-05-28, 14:38
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Hej!

Det är så att min dator har pajjat totalt verkar det som.
Jag vet att den senaste tiden så har den varit utsatt för div. virus och spyware och skulle göra en helrensning av hårddisken.

Men nu har något verkligen strulat.
När jags loggar in så hinner den precis starta igång windows och jag ser skrivbordet innan den direkt hoppar till en blå ruta där det står att windows har stängts av för att förebygga problem och massa sådana grejer och att dumpning av fysiskt minne påbörjats.
Har testat säker 20-30 ggr. men jag kommer alltså inte in på datorn.
När jag testar att gå in i felsäkert läge så kommer jag inte till inloggningen utan då står det bara "cannot display this video mode" på en svart bakgrund och där fastnar den.

Jag har massa viktiga/bra grejer på min hårddisk och nu verkar det som om allt skitit sig. Finns det något jag kan göra eller är det kört?
Jag antar att det är hårddisken det är fel på och att jag kan byta ut den i värsta fall men jag har verkligen massa viktiga grejer på den och jag hade åtminstone hopp om att kunna föra över grejerna till en extern hårddisk men nu kommer jag ju inte in på datorn överhuvudtaget.

Mycket tacksam för svar.

om du frågar mig låter det som om du är rätt körd. Därför ska man alltid ha en partitionerad hårddisk/två st hårddiskar. Det är nog en formatering som gäller.

Om du vill kontrollera din hårddisk så kan du ladda hem Hiren's Boot Disk och boota upp på den, där det finns div. tester att köra
Citera
2007-05-28, 14:42
Medlem
Ja, asså problemet är ju att jag inte kommer in och kan köra något på datorn.
Skulle bara vilja komma in så pass att jag kan föra över det jag har i musik och liknande...omöjligt att få tag på en del saker jag har...
Framförallt störande det där med felsäkert läge, liksom vadå cannot display this video mode...
Citera
2007-05-28, 14:50
Medlem
Bossiemans avatar
Det finns räddning för dig. det du behöver göra är att införskaffa 1 stycke USB-minne samt bränna ner på en cd följande fil: http://se.releases.ubuntu.com/7.04/u...sktop-i386.iso

Du ska bränna den som en cd-avbild. Gör detta hos en kompis. När du är klar så gör du följande.
När datorn startar upp så ändrar du i Biosen så att datorn bootar från CD/DVD:n före hårddisken. När du fixat detta, stoppar du in skivan du brännt och startar upp datorn. följ instruktionerna och efter en stund så ser du ett skrivbord. Inget har installerats utan allt körs från CD/DVD-romen samt ramminnet. När du nu befinner dig i den nya miljön så kommer du se din Windowshårddisk. Stoppa nu in ett usb-minne i datorn och kopiera helt enkelt över det du vill rädda till usbminnet. När du är klar så högerklicka på usbminnet och välj avmontera. Töm minneskortet i en annan dator och fortsätt så här tills du räddat allt. När du är klar så är det bara att ominstallera Windows.
Du kan läsa mer om hur det ser ut m.m. http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...ed-ubuntu.html

hoppas detta löser det för dig.
Jag använder den här metoden när jag räddar crashade Windowsdatorer, funkar perfa.
Citera
2007-05-28, 14:54
Medlem
är ju tyvärr inte så kunnig men när det väl krisar sig så får man väl se till att lära sig. Tack för tipset, ska försöka med det och hoppas att det fungerar.
Problemet är väl med musik och så men man kanske kan köra en extern hårddisk istället för USB-minne då...

Skulle förstås varit kul med en lättare lösning men nöden har ingen lag...
Citera
2007-05-28, 17:11
Medlem
927s avatar
du kan säkert komma in i disken och du om installerar windows på en annan disk och sen kopplar in den den gamla disken som slave. då ser du den i utforskaren och då kan du förhoppningvis flytta data till din nya disk
Citera
2007-05-28, 17:59
Medlem
junks avatar
Jag skull boota upp på en GRD Commander skiva och bränna ner filerna från den, sen är allt lungt. Och du kan formatera allt o göra en nyinstallation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in