Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-27, 11:26
  #1
Medlem
Arkhons avatar
Jag försöker installera Debian på en ny (gammal) dator, nämligen en Dell Dimension 4400 som jag fått av en bekant.
Allting förlöper bra, ända tills jag får välja vilka komponenter jag skall installera (base system, desktop o.s.v.). När jag valt desktop och base system så laddar den applikationen 'LOADLIN', och efter det så stannar installationen helt. Progress bar stannar vid 5%, och varken datorn eller modemet ger sken av att arbeta på något vis.

Jag har testat med både en bränd Debian Netinst-skiva samt en bränd Debian Etch-skiva, utan att lyckas.

Någon som känner igen detta problem, eller kanske kan ge en kvalificerad gissning till vad som är felet? Det mesta är gammalt (2001) i datorn bortsett ifrån hårddisken som jag nyligen uppdaterat.

Tack på förhand
/Arkhon

EDIT: Vidare undrar jag om ett BIOS som inte uttryckligen har USB-memory som val i bootsekvensen, men som har 'replacable drives' som val, skulle kunna använda USB-minne för att boota?
Citera
2007-05-27, 11:45
  #2
Medlem
Jag hade samma problem en gång.. Jag har ingen aning va som hände.. men efter ett tag så funkade det..
Citera
2007-05-27, 14:28
  #3
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Jag hade samma problem en gång.. Jag har ingen aning va som hände.. men efter ett tag så funkade det..

Intressant.
Berätta mer, installerade du ifrån en bränd skiva, hur många gånger försökte du installera o.s.v.?
Citera
2007-05-27, 19:54
  #4
Medlem
Arkhons avatar
Jag har nu försökt att stänga av DMA, då det tydligen kan orsaka problem hos vissa äldre datorer. Felet kvarstår dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback