Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-27, 03:38
  #1
Medlem
Hej!
Jag sitter i nya Ubuntu och på samma dator (annan disk) har jag et Windows XP Media Center Edition som har kollapsat. Jag har inget emot att installera om Windows men jag vill inte förlora Mina Dokument-mappen för allt i världen. Den är mitt livsverk!

Jag tänkte att jag kunde kopiera den och dra över den till en annan disk här ifrån Ubuntu med det går inte, jag får felmeddelandet:

Fel vid kopiering till "/media/Lager".
Du har inte de nödvändiga rättigheterna för att skriva i denna mapp.

Går det att komma runt på något vis?
Citera
2007-05-27, 03:43
  #2
Medlem
acuras avatar
sudo cp -r /media/???/Mina\ Dokument /media/Lager
Kanske löser ditt probelm.
Vad är det för filsystem på disken som är monterad i /media/lager mount kan hjälpa dig med information om detta.

PS. Dessa kommandon ska skrivas in i en terminal, t.ex gnome-terminal DS.
Citera
2007-05-27, 03:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acura
sudo cp -r /media/???/Mina\ Dokument /media/Lager
Kanske löser ditt probelm.
Vad är det för filsystem på disken som är monterad i /media/lager mount kan hjälpa dig med information om detta.

PS. Dessa kommandon ska skrivas in i en terminal, t.ex gnome-terminal DS.

Tackar ödmjukast för ditt svar!
Det är NTFS på disken som heter Lager och Ext3 på Linuxpartitionen!
Citera
2007-05-27, 13:41
  #4
Medlem
När jag skriver in det som du skrev så ber dom om administratörslösenordet. Men jag kan inte skriva in något, helknasigt!
Citera
2007-05-27, 14:13
  #5
Medlem
Okej, nu tror jag att det fungerade med lösenordet. Men den säger att saker och ting är fel trots detta! Disken som jag vill flytta till heter 000000.

Såhär skriver jag, och det här får jag som svar:

joakim@joakim-desktop:~$ sudo cp -r /media/disk/Documents and Settings/Administrator/My Documents /media/000000
cp: kan inte ta status på "/media/disk/Documents": Filen eller katalogen finns inte
cp: kan inte ta status på "and": Filen eller katalogen finns inte
cp: kan inte ta status på "Settings/Administrator/My": Filen eller katalogen finns inte
cp: kan inte ta status på "Dcuments": Filen eller katalogen finns inte
joakim@joakim-desktop:~$
joakim@joakim-desktop:~$


Varför uppfattar den inte mellanslag?
Citera
2007-05-27, 14:34
  #6
Medlem
acuras avatar
Mellanslag måste påbörjas med \ för att skalet ska förstå att det är ett mellanslag i filnamnet man vill ha och att det inte är flera filer.
sudo cp -r /media/disk/Documents\ and\ Settings/Administrator/My\ Documents /media/000000
Citera
2007-05-27, 14:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Mellanslag måste påbörjas med \ för att skalet ska förstå att det är ett mellanslag i filnamnet man vill ha och att det inte är flera filer.
sudo cp -r /media/disk/Documents\ and\ Settings/Administrator/My\ Documents /media/000000

Tack för det! Nu gick det bättre. Men jag får istället detta felmeddelandet:
cp: kan inte skapa katalog "/media/000000/My Documents": Filsystemet endast läsbart

Jag försöker alltså kopiera från en NTFS disk till en annan NTFS disk. Varför vill den inte? Går det att komma runt på något vis?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback