Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-26, 12:38
  #1
Medlem
cocaineducks avatar
Tjo.

Undrar om någon har tips på bra klassisk musik med den där onda känslan till sig. Dom är väl antagligen inte onda egentligen men jag förstår inte latin och det är oftast det som chantas. :P

Det jag snackar om är saker som Carl Orff's O Fortuna, Mozart's Requiem etc.

Tack.
Citera
2007-05-26, 13:22
  #2
Medlem
Xploits avatar
Tycker egentligen inget av de verk du ger som exempel känns särskilt onda. Däremot har väl Mozarts requeiem några mörka partier, men även ljusa sådana. Just Carl Orff's Carmina Burana baserars ju till stor del av latinska snappsvisor och liknande.

Du skulle ju kunna pröva Verdis Requiem, som kanske är lite mer "kraft" i än Mozarts. Sedan finns det Strauss Vier letze Lieder, som är Strauss fyra sista kompostioner som alla behandlar döden (och för övrigt kanske representerar den klassiska musikens slut, då detta verk är det sista verk som fortfarane finns på standardrepertoaren).

Om du gillar opera finns det ju också alltid den brillianta Kommendörscenen ur Don Giovanni av Mozart.
Citera
2007-05-26, 15:14
  #3
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Tycker egentligen inget av de verk du ger som exempel känns särskilt onda. Däremot har väl Mozarts requeiem några mörka partier, men även ljusa sådana. Just Carl Orff's Carmina Burana baserars ju till stor del av latinska snappsvisor och liknande.

Du skulle ju kunna pröva Verdis Requiem, som kanske är lite mer "kraft" i än Mozarts. Sedan finns det Strauss Vier letze Lieder, som är Strauss fyra sista kompostioner som alla behandlar döden (och för övrigt kanske representerar den klassiska musikens slut, då detta verk är det sista verk som fortfarane finns på standardrepertoaren).

Om du gillar opera finns det ju också alltid den brillianta Kommendörscenen ur Don Giovanni av Mozart.


Tack för tipsen ska kolla upp det.

Nej men som sagt, dom är säkert inte onda eller så bara låter som det. O fortuna låter i min mening som ett soundtrack till att åkalla satan eller nått. :P
Citera
2007-05-26, 23:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Om du gillar opera finns det ju också alltid den brillianta Kommendörscenen ur Don Giovanni av Mozart.

Har du månne någon youtube-länk? Jag älskar operor, i synnerhet mozarts
Citera
2007-05-27, 00:15
  #5
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Har du månne någon youtube-länk? Jag älskar operor, i synnerhet mozarts

Visst har jag det.

http://www.youtube.com/watch?v=lXJ9U...elated&search=

Med Cesare Siepi...rätt gammal inspelning.

http://www.youtube.com/watch?v=Ue72g...elated&search=

Med Bryn Terfel...nyare inspelning.
Citera
2007-05-27, 00:47
  #6
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Kanske Mussorgskijs Natt på Blåkulla och Stravinskijs Våroffer (Night on Bare Mountain respektive The Rite of Spring i engelska utgåvor).
Citera
2008-03-31, 01:21
  #7
Medlem
monkinos avatar
drar till med en bump på denna tråd, eftersom jag är ute efter sådan musik atm ett tips är dock Ave Satani - Jerry Goldsmith om någon är intresserad
Citera
2008-03-31, 04:04
  #8
Medlem
Zwerchstands avatar
Goldsmith skrev filmmusik snarare än klassisk, men gillar man hans stil är nog Wojciech Kilar någon att vända öronen till. (Fritonal moll, framträdande slagverk, ostinati, coola ord på latin, diverse orkestrerade ljudeffekter, ...)
Citera
2008-03-31, 08:34
  #9
Medlem
ANALDYNGAs avatar
Tänkte göra en exakt likadan tråd.. Så jag tackar för denna.
Kommer följa den.
Citera
2008-03-31, 08:57
  #10
Medlem
DeGes avatar
Kolla Montagues and capulets av Profokojev

http://www.youtube.com/watch?v=ZCS7o...eature=related
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback