Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-26, 07:19
  #1
Medlem
Drapåtrissors avatar
Hur ute är egentligen begreppet du och ni när man tilltatalar en person? Vilken person skulle ni t.ex inte våga kalla för du i dag?
Citera
2007-05-26, 07:43
  #2
Medlem
Tebos avatar
Vi har aldrig niat folk här i Sverige, utan det är en relativt ny trend skapad av ungdomar som tror sig vara världsvana. Vill du vara hövlig på ett gammalmodigt vis ska du tilltala folk med en titel, så som fröken, direktörn eller kamrern.

Det skulle nog kännas lite märkligt att dua kungen. Annars kan jag inte komma på någon som skulle komma undan ett du.
Citera
2007-05-26, 08:13
  #3
Avstängd
Ja, kungafamiljen ska väl nias antar jag. Inte för att jag någonsin kommer prata med dom, men ändå. Resterande 9 miljoner säger jag "du" till.
Citera
2007-05-26, 09:30
  #4
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyosis
Ja, kungafamiljen ska väl nias antar jag. Inte för att jag någonsin kommer prata med dom, men ändå. Resterande 9 miljoner säger jag "du" till.

Jag sa "Ni" till min kapten i lumpen (mkt auktoritär man), dock fick jag en utskällning ("vilka jävla vi?!!!!!) pga att det inte niats i det militära sen den där rexed-reformen på 60-talet.
Citera
2007-05-26, 10:48
  #5
Medlem
sinologens avatar
Ni är ju inte heller artigt att säga, då är det absolut mycket bättre att dua kungen.
Citera
2007-05-26, 10:52
  #6
Medlem
Vissa unga har börjat med "ni" igen, vilket kan uppfattas som mycket stötande av de äldre. "Ni" användes nämligen neråt i rang, alltså ett nedlåtande tilltalssätt. För att vara hövlig på det gamla sättet är det titel som gäller.
Kungafamiljen skulle jag inte säga "du" till utan använda titeln, men till andra är det "du" och förstanamn för hela slanten.

Edit: DN:s etikettexpert Magdalena Ribbing har förstås fått frågor om ämnet.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...6&viewAll=true
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...4&viewAll=true
Citera
2007-05-26, 10:54
  #7
Medlem
Trinnits avatar
Som sagt, det här med att säga ni är väl ett nytt påfund. När man har använt det förr har det varit för att markera att man tar avstånd från personen man niar, så det har inte varit artigt att nia. Att säga du är däremot okej till nästan alla (med undantag för de som anser sig ska tituleras), speciellt äldre människor verkar föredra att man säger du.

Jag duar eller använder förnamn till alla, eftersom jag aldrig haft tillfälle att träffa någon som behöver tituleras.
Citera
2007-05-26, 11:00
  #8
Medlem
sinologens avatar
Vill såklart understryka att jag inte skulle dua kungen och jag tycker inte heller att någon annan ska göra det. Men framför "ni" så är "du" mer artigt.
Citera
2007-05-26, 12:55
  #9
Medlem
frosses avatar
När jag var liten, eller ah liten å liten, typ 14 bast så träffade jag kungen på ett museum, pratade lite med honom men kan inte erinra mig ha duat honom, för mig faller det sig självklart att kalla kungen kungen.
Citera
2007-05-26, 13:12
  #10
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Niar gamla personer ibland...och otrevliga personer. Niade en elak gubbe en gång som ett avståndstagande....och han tog det som något slags...vad heter det..(hyllning är fel ord) och blev trevligare.
Citera
2007-05-26, 13:51
  #11
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
När jag var liten, eller ah liten å liten, typ 14 bast så träffade jag kungen på ett museum, pratade lite med honom men kan inte erinra mig ha duat honom, för mig faller det sig självklart att kalla kungen kungen.
När jag gick låg- och mellanstadiet (som det fortfarande hette då) så gick prinsen och kronprinsessan i samma skola som jag (ålstensskolan i bromma) så då fick jag tillfälle att träffa kungen vid några tillfällen.

Han och drottningen är nog dom enda jag kan dra mig till minnes att jag inte duat. Då var det hans majestät och hennes majestät alt. kungen och drottningen som gällde.

Utöver det så är det du till höger och vänster.
Citera
2007-05-26, 13:59
  #12
Medlem
Kivans avatar
Hur är det med han/hon? Är det ett godkänt substitut till herrn/frun?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback