• 1
  • 2
2007-05-25, 17:34
Medlem
Marferes avatar
Jag har funderat mycket länge på vilken elgitarr jag ska köpa men inte lyckats hitta någon. Jag har spelat i drygt ett år men kan klassas som nybörjare, spelar främst metal och rock men även allt runtomkring. Jag letar efter en lättspelad, bra elgitarr som passar för min musiksmak för max 5000kr.

Har ni några förslag? Länka gärna! (helst Les Paul variant men inte nödvändigt)
Citera
2007-05-25, 17:36
Medlem
stRs avatar
Jag gillar Ibanezerna, valfri modell. Brukar sitta väldigt bra mickar på dem också, Dimarzio bör ju passa din spelstil och det är väl vanligt på ibanezerna har jag för mig.

Du har bestämt dig för ett fixerat stall iaf?
Citera
2007-05-25, 18:08
Medlem
Marferes avatar
Gillar dock inte de flesta Ibanezernas strata-aktiga form. Dimarzio har jag hört är bra ja.

Japp det hade jag tänkt!

EDIT: nu blev jag riktigt förbannat sugen på denna: http://www.thomann.de/thoiw5_esp_ltd..._prodinfo.html

men är den värd 7000kr??
Citera
2007-05-25, 18:35
Medlem
Köp begagnat.
Citera
2007-05-25, 18:39
Medlem
Marferes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randy2k
Köp begagnat.

har kollat på både blocket och tradera men inte hittat något som skulle passa. Känner heller inte några som säljer.

Några förslag på vart jag kan hitta begagnad?
Citera
2007-05-25, 19:23
Medlem
stRs avatar
Vad är det för fel på en strata nu då?
Citera
2007-05-25, 19:26
Medlem
Marferes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Vad är det för fel på en strata nu då?

Hade en stratakopia tidigare men gillar inte formen riktigt
Citera
2007-05-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marfere
Hade en stratakopia tidigare men gillar inte formen riktigt
Får man fråga varför du inte gillade formen? Var det av rent estetiska skäl eller kändes den inte bekväm av nån anledning?

Jag ger samma råd som någon annan gjorde, kolla efter begagnade gitarrer på de största annonssidorna.
Annars gör ju Epiphone Les Paul-kopior.
Citera
2007-05-25, 20:16
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marfere
Gillar dock inte de flesta Ibanezernas strata-aktiga form. Dimarzio har jag hört är bra ja.

Japp det hade jag tänkt!

EDIT: nu blev jag riktigt förbannat sugen på denna: http://www.thomann.de/thoiw5_esp_ltd..._prodinfo.html

men är den värd 7000kr??

Det där är ju en ESP, visserligen LTD-serien men ESP är bland de dyrare gitarrmärkena. Den är säkert värd sju lax, det är väldigt välgjorda gitarrer i hög kvalitet som ESP tillverkar. Om du är lite nybörjare och ligger på budget så kanske du borde kolla in Epiphone. Epiphone är Gibsons "andramärke" som riktar sig till mindre plånböcker.

http://www.4sound.se/ProductDetails....ticleId=413632

Jag har haft ett par Epiphone under min finniga dödsmetalperiod och det enda jag skulle kunna anmärka på är att elektroniken ärgar(stavning?) ihop efter ett par år. Jag har fått byta mikrofonswitchen och vridknapparna (hur stavas pottar? potar?) på båda gitarrerna. Det gick på en trehundra spänn eller nått om jag inte minns fel. Mekaniken gick sönder på den ena efter c:a fem år också, ny mekanik gick på ett par hundra.

Det är sånt man slipper om man degar tio lax extra på en fingitarr men kostnaderna för reservdelarna utslaget på fem år på mina Epiphone tycker jag inte är något att bråka om, om man vill köra på lite budget. Just elektronik och mekanik är ju relativt enkelt att byta själv om man inte har tummen mitt i handen.

Mina erfarenheter av just Epiphone är att de håller stämning och intoneringen jävligt bra för att vara lågprisgitarrer. Någon riktigt gitarrexpert kanske kan gå in mer på vad det beror på, men det största problemet med najsprajs gitarrer enligt min mening är att det är ett helvete att stämma skiten plus att intoneringen inte stämmer för fem öre.

Edit: nightfly00 hann före med Epiphoneförslaget
Citera
2007-05-26, 03:00
Medlem
Marferes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightfly00
Får man fråga varför du inte gillade formen? Var det av rent estetiska skäl eller kändes den inte bekväm av nån anledning?

Jag ger samma råd som någon annan gjorde, kolla efter begagnade gitarrer på de största annonssidorna.
Annars gör ju Epiphone Les Paul-kopior.

Kan inte klaga på bekvämligheten, så var den estetiska biten.

Tack för Epiphone förslaget och för den intressanta infon, Nospheratu! Ett par hundra för mekanik och knappar efter hela fem år är ju inte farligt alls Vad gäller intoneringen så vet jag nog en som skulle kunna hjälpa mig med det och även kanske sätta in nya micar om det skulle behövas!

tack för tipsen, kom gärna med fler
Citera
2007-05-26, 09:55
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randy2k
Köp begagnat.

Exakt ! Köper du beggat får du för 5000:- en gitarr som kanske är värd 10-15000:-, köper du nytt en gitarr för 5000:- så får du just det.
Citera
2007-05-26, 11:01
Medlem
Marferes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Exakt ! Köper du beggat får du för 5000:- en gitarr som kanske är värd 10-15000:-, köper du nytt en gitarr för 5000:- så får du just det.

Jo man kan ju tjäna massor på det, men sen får man nog räkna med att lägga ut extra pengar på kanske reparation och inställningar till hur man vill ha det. Men det handlar ju bara om ett par hundra så det är ju trots allt lindrigt isåfall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in