Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-26, 14:35
  #13
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
Men kör in Slackware, DSL, Debian eller vad som helst. Kör sedan tex. fluxwindow eller openbox för fönsterhantering.
Ska köra på det!
Citera
2007-05-26, 16:35
  #14
Medlem
sparlunds avatar
http://www.damnsmalllinux.org/download.html

Kan man lägga in det på ett usb-minne, dra in det på en dator, mounta ison och sedan via en en meny inne i windows formatera datorn och instalera dsl? Kanske låter krångligt, men ni förstår nog vad jag menar

Eller måste jag burna o boota?
Citera
2007-05-26, 16:59
  #15
Medlem
Stig-Britts avatar
Testa annars Zenwalk. Mycket behaglig dist enligt mig. http://www.zenwalk.org/

Använder XFCE4, liten installation, bara användbara program osv.
Citera
2007-05-26, 17:15
  #16
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
http://www.damnsmalllinux.org/download.html

Kan man lägga in det på ett usb-minne, dra in det på en dator, mounta ison och sedan via en en meny inne i windows formatera datorn och instalera dsl? Kanske låter krångligt, men ni förstår nog vad jag menar

Eller måste jag burna o boota?

Att installera DSL är enkelt. http://www.damnsmalllinux.org/wiki/i..._the_Hard_Disk

Du kan lägga den på det media du föredrar men usbsticka är väl lättsamt? Ändra om i BIOS så att den ska boota från usbstickan. Sen följer du guiden där det står precis hur du får i ordning det.

Startar du DSL kommer den startas som en sk "livecd". Denna livecd är precis som om de vore installerat, väl där inne kan du ta bort windows och partionera om för att sen installera DSL. Lycka till!
Citera
2007-05-26, 17:21
  #17
Medlem
Megaforces avatar
Har du mer än 256 Mb i maskinen så kan du in princip installera vilken dist som helst. Jag kör själv ofta openSUSE på en laptop med 266 Mhz PII och 256 Mbyte minne (används vid felsökning mm i nät) och det går bra, även om det inte är supersnabbt..

Med minst 512 Mb så känns Linux snabb och bra med de flesta grafikkort om man har minst 700 Mhz CPU.
Citera
2007-05-26, 20:27
  #18
Medlem
sparlunds avatar
en lite offtopic fråga kanske, men ändå. Kan jag bränna in .iso filen på en 4.7gb dvd+RW skiva? Elr måste det vara en sån 70mbare?
Citera
2007-05-26, 22:41
  #19
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
en lite offtopic fråga kanske, men ändå. Kan jag bränna in .iso filen på en 4.7gb dvd+RW skiva? Elr måste det vara en sån 70mbare?
Ja.
Citera
2007-05-26, 23:09
  #20
Medlem
sparlunds avatar
Sådär, nu fick jag efter många om och men igång DSL. Körde i skivan och kom in på det, verkade ganska mysigt

Men jag hittade inte ngt ställe där jag kunde instalera det på samma sätt som jag kunde göra med ubuntu.Går det ens? Eller går det bara att köra med så kallad live-cd?
Om det går att formatera hårddisken, och köra dsl direkt vid uppstart utan cd-skivan i, var finns det en guide på svenska för detta?
Citera
2007-05-27, 11:56
  #21
Medlem
katten80s avatar
Högerklicka på skrivbordet så kan du säkert leta fram installationen.
installationen är terminal baserad men är inte så svår (du måste bara välja hårdisk) samt bör du partitionera först med cfdisk.
Det kräver även att du är ansluten till internet.
Citera
2007-05-27, 12:14
  #22
Medlem
snousers avatar
Fastän vi är långt inne i diskussionen så tänkte jag rekommendera Debian.
Jag själv körde debian textbaserat på en 66mhz:are med 200mb ram. Inga som hällts problem.
Citera
2007-05-27, 12:56
  #23
Medlem
sparlunds avatar
Jag letade mig fram till install to harddrive lr ngt i den stilen. Körde hela den skiten i terminalen, men när det vart klart så stog det ngt om reeboot. stänger av datorn, tar ut live-cdn som den ber mig. Startar om med cd-skivan i, men inget händer. Va i HELVETE?

Om du säger textbaserat, är det inget grafiskt "interface" eller va de heter? Som på dsl och ubunt.. bara massa text överallt lr? hehe
Citera
2007-05-27, 13:40
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Om du säger textbaserat, är det inget grafiskt "interface" eller va de heter? Som på dsl och ubunt.. bara massa text överallt lr? hehe
Ubuntu Desktop är inte textbaserad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback