• 39 103 online
  • 1 198 055 medlemmar
  • 62 074 050 inlägg
  • 1
  • 2
2007-05-25, 10:22
Medlem
sparlunds avatar
Hej!

Ska "pimpa" en gammal dator, och täntke att det kan vara kul att lära sig hur linux och liknande skit funkar. Har kollat en del på den officiella hemsidan, men hittade inte dirket det jag letade efter.

Datorn jag ska använda är 9 år gammal, vet inte vad den har för cpu-styrka men det är väl väldigt lite Sen har den väl ett halvdant graffekort och nätverkskort vet jag att den har. Jag vet inte riktigt vrf jag vill ha linux, eller vad jag ska göra med datorn, den ska mest stå uppe på vinden och samla damm tror jag, lol

Vad är det bra att börja med? Ska som sagt bara surfa och kanske tanka lite skit med den, och använda lite som backup.

thx @ b4hand !
Citera
2007-05-25, 10:25
Medlem
_Winstons avatar
www.distrowatch.com

Kolla runt där, finns alltid en dist som passar. Damn small linux eller slackware borde vara tänkbara alternativ.
Citera
2007-05-25, 10:33
Medlem
gmails avatar
testa xubuntu

http://www.xubuntu.org/
Citera
2007-05-25, 11:03
Medlem
Zibris avatar
om du inte bryr dig om X (fönsterhantering) och kan tänka dig sitta med terminaler och så, funkar ju de flesta. Ubuntu server install, Debian, Slack, allt möjligt....

Edit: läste inte så noga, men visst kan du surfa med lynx, tanka med rtorrent och använda som backup utan X
Citera
2007-05-25, 11:44
Medlem
sparlunds avatar
Är den en .iso fil oset ligger på? Om man kör i den, kan man formatera hela datorn med den oxo? Eller hur löser jag det?
Citera
2007-05-25, 13:22
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Är den en .iso fil oset ligger på?
Ja.
Citat:
Om man kör i den, kan man formatera hela datorn med den oxo? Eller hur löser jag det?
Ja, i allas distars installationsprogram brukar man kunna välja om man vill formatera hårddisken eller skapa en ny partion.
Citera
2007-05-25, 14:56
Medlem
sparlunds avatar
tackar så hemskt mkt för alla förslag jag fått Men fastnade tillslut för http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/130, och tankar just nu detta. Kmr tillbaka med en rapport ngn gång ikväll om hur det gick
Citera
2007-05-25, 15:15
Medlem
Sigmaswes avatar
Är det vanliga Ubuntu feisty du tänker installera?

Kommer aldrig att gå på en gammal dator, möjligtvis Xubuntu, eller Ubuntu server, men aldrig Ubuntu med Gnome.
Citera
2007-05-25, 17:49
Medlem
katten80s avatar
som sagt gnome bör du du nog glömma

tips se
http://wiki.imbumba.se/index.php/FAQ...A4ldre_datorer
Citera
2007-05-25, 18:19
Moderator
Falukropps avatar
Jo precis vilken dist som helst går bra. Ubuntu är lättanvänd och bra för nybörjare. Du gör inga avkall på funktioner genom att använda en mer lättanvänd dist, så du får liksom ingen "sämre" variant eller vad man ska säga. Den stora skillnaden är att du har programvara som gör allt knepigt konfigurationsjobb åt dig.

Som fönsterhanterare kan du köra Fluxbox. Den är inte direkt tungrodd, men ser ändå bra ut och så. Tycker defintivt du ska slänga på X i alla fall, om du sen väljer att inte använda det är en annan sak. Du kommer garanterat känna dig mer hemma i peka och klicka-miljö än i konsollen
Citera
2007-05-26, 13:37
Medlem
sparlunds avatar
tack än en gång för hjälpen!

Datorn är väl på runt 400mhz, och ngt skitsletet graffekort som inte klarade ubuntu. Jag ska som sagt bara lagra lite småsaker på den, vad rekomenderar ni då? Behöver inte vara snyggt lr bra så, ska bara ha den för haandets skull
Citera
2007-05-26, 14:34
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
tack än en gång för hjälpen!

Datorn är väl på runt 400mhz, och ngt skitsletet graffekort som inte klarade ubuntu. Jag ska som sagt bara lagra lite småsaker på den, vad rekomenderar ni då? Behöver inte vara snyggt lr bra så, ska bara ha den för haandets skull

Men kör in Slackware, DSL, Debian eller vad som helst. Kör sedan tex. fluxwindow eller openbox för fönsterhantering.
Citera
  • 1
  • 2