Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-23, 21:31
  #1
Avstängd
Såg reprisen av SD:s årsmöte i SVT idag på förmiddagen. Såg inte allt, men delar av det, och då såg jag ju att det är helt vanliga jävla människor, precis som i vilket annat parti som helst. Vad är det som skulle vara så hemskt om någon/några av dessa fick komma in i riksdagen?

Jag menar, detta är ett parti, precis som vilket som helst. Dom hade en del interna stridigheter på mötet, precis som det är i andra partier. Svensk press har utmålat detta parti som ett "hemskt" och "odemokratiskt" parti. Men jag såg inga hemska eller odemokratiska människor på detta möte, i alla fall inte av dom jag hörde tala.

Flera av talarna erkände att partiet saknar bredd i sitt partipolitiska program, men dom hoppades att dom skulle bli bättre på detta. Det fanns heller verkligen inget av några hate speech gentemot några andra människor eller partier av dom jag hörde tala i alla fall. Så jag förstår verkligen inte varför svensk press ständigt har försökt utmåla SD som ett "hemskt" och "odemokratiskt" parti.

Jag tycker verkligen SD har blivit orättvist behandlade av svensk press, och i viss mån av dom andra riksdagspartierna. Visserligen ogillar jag starkt SD:s politiska program, och jag anser, som jag har nämt innan i detta forum, att vissa företrädare för SD drar ner det politiska klimatet till en "kalle anka" nivå i Sverige, tack vare att dom är representerade i över hälften av Sveriges kommuner.

Men. Trots detta, så insåg jag när jag såg riksårsmötet idag, att dessa personer som ingår i detta "nationella nätverk", är mycket fredliga människor, som tar avstånd från nazism och kommunism bland annat. Och ja, jag skulle hellre vilja kalla SD för ett "nationellt nätverk", istället för politiskt parti. Jag anser att retoriken som många av deras företrädare har, håller inte i dagsläget för att man ska kunna kalla dom för "riktiga politiker". Men de "fyras gäng", de fyra skånepågarna, som styr partiet, deras retorik håller hög klass, och alla dessa fyra skulle lätt kunna matcha andra riksdagsmän i debatter och motioner.

Dessutom fick en SD:are in en riktig fullträff i sitt tal, när han fullständigt idiotförklarade FN, för att dom hade utsett Zimbabwe till att leda nåt arbete i FN:s regi. Minns inte vad det handlade om i detalj, men någonting om FN var det i alla fall. Han lyckades i alla fall framställa det som att FN har gett ett land, styrt av en diktator, makt i frågor som rör FN. Så det var en fullträff som inbringade applåder.

Sen blev jag mycket imponerad av en kvinna från Gävleborg, som talade om att SD måste få bort stämplen som ett "kvinnofientligt" parti. Hon talade om vikten av att det är viktigt att SD får ett eget nätverk för kvinnor, och så vidare. Det var en dam som imponerade mycket på mej faktiskt. Sedan var talet av SDU:s ordförande mycket bra ochså, där han lyckades, med ganska enkel retorik, få det till att en stor del av de svenska journalisterna måste komma till "sjukdomsinsikt".

Så summan av kardemumman av detta möte, anser jag i alla fall, är att detta möte kommer att gagna SD. Dom gav ett stabilt intryck, lugnt och sansat. Enda gången det blev lite hätskt var när SDU:s ordförande hamnade i en het ordväxling med en av partiets "traditionalister", som handlade om en motion där "traditionalisten" inte ville att partiet skulle ägna så stor del åt att försöka sig på att utforma ett utrikespolitiskt program. Detta ledde till lite underhållande pajkastning mellan dom två.

Och nu har jag precis läst att att månadslönen för en riksdagsman har höjts igen, och nu ligger på över 51000 kronor. Detta lär motivera SD ännu mer. Vem vill inte ha såna pengar i månadslön? Så om SD nu får skicka en, låt oss säga en från partiet till riksdagen 2010, vem tror ni det kommer bli? Är partiledaren självklar, eller kommer någon utmana, i kampen om dessa sköna stålar?
Citera
2007-05-23, 21:46
  #2
Medlem
Vällkomen in i matchen, kul att du släppte sargen!

Skämt åsido, knappast något nytt för dom som inte använder Aftonbladet som sin bibel.
Citera
2007-05-23, 21:47
  #3
Medlem
Det är klart att det är helt vanliga människor. Att du tidigare har sett SD som ett UFO beror på den hårt vinklade och selektiva mediarapporteringen. Det finns gubbar, kärringar, invandrare, goth-brudar och alla möjliga inom SD. Man måste inte vara Sieg-Heilande skinnskalle för att tycka att Sveriges invandringspolitik är skadlig för såväl Sverige som invandrarna.
Citera
2007-05-23, 21:56
  #4
Medlem
Klosss avatar
Jag har svårt att tänka mig att yatzy winners ögon har öppnats bara på en eftermiddag.
Citera
2007-05-23, 22:00
  #5
Medlem
Klipp från årsmötet...

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=255690

Det är faktiskt kul att se Åkesson i sitt rätta element, jag har alltid sett honom som en vinglig junior men här känns han faktiskt som en riktig politiker, om än med rundgång i mikrofonen...
Citera
2007-05-24, 08:43
  #6
Medlem
Eklindhs avatar
Anledningen till att jag anser att SD är farliga i riksdagen är att de tror att "massinvandringen" är problemet till allt. Man saknar en realistisk politik på många områden. Jag tittade på deras årsmöte och man ser att de saknar en hel del för att vara ett riksdagsparti att räkna med, visst det kanske kan komma men än så tror jag inte att de är redo. Man har tyvärr lite för mycket att reda upp inom partiet. Det finns mycket rötägg kvar i SD.

Visst är de kanske behandlade felaktigt av media. Men det är sånt man får räkna med under vissa perioder. Det har drabbat nästan alla partier.
Citera
2007-05-24, 08:50
  #7
Medlem
osiriz88s avatar
SD består av 0% rasism, däremot 100% realism. Partiet handlar inte om att hata främlingar, det handlar om att värna för det svenska samhället / kulturen. Dom vill sätta stopp för den galna massinvandringen och skadan som den faktiskt orsakar vårt land, någonting som de andra partierna samt media blundar för!

Jag är tillsammans med en asiatisk tjej samtidigt som jag är SD-väljare. Detta är någonting som Aftonbladet aldrig skulle kunna skriva / tro på.

P.S Äntligen en vetting tråd från Yatzy!
Citera
2007-05-24, 09:37
  #8
Medlem
Rocky69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yatzy_winner
Och nu har jag precis läst att att månadslönen för en riksdagsman har höjts igen, och nu ligger på över 51000 kronor. Detta lär motivera SD ännu mer. Vem vill inte ha såna pengar i månadslön?

Speciellt när de är bidragsberoende hela bunten.
Citera
2007-05-24, 10:12
  #9
Medlem
Eklindhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
SD består av 0% rasism, däremot 100% realism. Partiet handlar inte om att hata främlingar, det handlar om att värna för det svenska samhället / kulturen. Dom vill sätta stopp för den galna massinvandringen och skadan som den faktiskt orsakar vårt land, någonting som de andra partierna samt media blundar för!

Jag är tillsammans med en asiatisk tjej samtidigt som jag är SD-väljare. Detta är någonting som Aftonbladet aldrig skulle kunna skriva / tro på.

P.S Äntligen en vetting tråd från Yatzy!

Jag kan hålla med om att många partier har blundat för det som kommit att blir ett problem. Men att det är 100% realism är att ta i. Den "galna" massinvandringen som enligt Åkesson kostar 10 gånger mer än vad någon annan har fått fram för siffror. Det är inte realism. Då handlar det om att man vänder och vrider siffror till sin egna fördel.

Att som Sverigedemokraterna säga att "safe heaven" utanför EUs gränser är det bästa för flyktingar är också naivt och rent ut sagt korkat. Många flyktingar kommer inte att ha en chans att återvända till sitt hemland då de oftast får fly från förföljelse pga en eller annan anledning.

Likadant vänder man ofta på siffror när man pratar om brottstatistik. Det finns en rapport som SD har använt (vet inte om de använder den nu) där man pekade på att många som satt fängslade för våldsbrott inte var Svenska medborgare. Men vad man inte berättade då var att nästan 37% av dessa var finska medborgare. Vilket gjorde finnar till den största "invandrargruppen" som begick våldsbrott.

Om det sedan är rasism eller inte det är ju upp till var och en att bestämma. Jag kallar det utanförEUfobi.
Citera
2007-05-24, 10:24
  #10
Medlem
mr_zipoxs avatar
Jag tror att sd kommer attrahera en stor skala gammla sosse väljare nu när vanliga svensson har sett att dom inte bär nasse uniformer och har horn.
Deras invandringspolitik är igentligen inte så mycket hårdare en andra eu-länders men enligt sossarna så måste man totalt älska multikulti utan att ifrågasätta om man inte vill bli kallad rasist.
Citera
2007-05-24, 10:33
  #11
Medlem
Eklindhs avatar
Så fort man kommer in på SD så pratar man bara om invandring. Men politik är så mycket mer än invandring. Hur är det med förmögenhetsskatt, fastighetskatt, a-kassa, fackföreningsavgift, hälsopolitik, utrikespolitik, infrastruktur, skolpolitik, barnbidrag, föräldraförsäkringen, miljöpolitik, utbyggnad av kärnkraft för eller emot? Hur ser man på "avfolkningen" av områden i norrland. Vad anser SD om skyddsjakt på varg. Skall samer ha rätt till sin rennäring på samma sätt som man haft i 100tals år? Vilken ersättning skall samer ha för dödade renar?

Politik är väldigt mycket mer än invandrare och vilka som lever på bidrag. Släpp gärna fram SD i dessa frågor. De kommer inte ha en enda aning om vad de skall prata om då. Jimmie Åkesson brukar oftast när en sådan fråga kommer upp i en intervju eller debatt gå över till hur "invandrare som lever på detta" och så är man tillbaka på samma invandringspolitik igen.
Citera
2007-05-24, 10:35
  #12
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocky69
Speciellt när de är bidragsberoende hela bunten.

Ja.. barnbidragssnyltare hela högen! Det var socialdemokratiska Aftonbladet som gjort undersökningen.. vad det var för bidrag de gick på och om de verkligen behövde dem framgick väl inte öht?

Jag är inte på något sätt SD:are, men det är ju pajkastningspropaganda så det skriker om det.

För övrigt yatzy_winners första vettiga tråd någonsin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback