Citat:
Ursprungligen postat av KeanoManu
Har nu fått igång allt och installerat Windows men har ett litet problem bara.
Dom har fel enhetsbeteckning i Windows. Min Windows-disk har beteckningen E: medans den andra utan Windows har C:.
Går det att ändra? Vet att det går att ändra mellan vanliga diskar men kan tänka mig att det är knepigare när det är på en Windows-disk, eller?
Det hänger på i vilken ordning diskarna satt inkopplade på controllern vid installation. Första partitionen på första disken på första controllern blir c: och så vidare. Vet inte exakt hur windows prioriterar partition/disk/controller men det går att googla fram om du vill veta exakt.
Ibland kan man ställa i vilken ordning bios rapporterar de olika controllersarna till os:et. Dock, har du redan installerat så måste du mecka runt en massa i windowsregistret för att få disken du installerat windows på till c: trots att du byter ordning på diskarna i bios eller flyttar dem fysiskt. Defintivt knöligare än en ominstallation. Dessutom är det så mycket som kan gå fel.
Ett litet knep du kan använda är att rycka ur alla diskar utom den du tänkt installera windows på vid installationen, och koppla in dem sen när du installerat klart. Eftersom det är den enda disken som sitter i vid installationen kommer den automatiskt få enhetsbeteckningen c:
Om de andra diskarna/cdromenheterna kommer i fel ordning sen kan du enkelt byta enhetsbokstäver på dem i diskhanteraren som jag skrev om förut utan att det borde bli några problem. Det är bara att feppla runt med c-driven som kan knasa ordentligt. Fast det är ju kanske värt ett försök i alla fall, om det går åt helvete kan du ju installera om.