Flashback bygger pepparkakshus!
2007-05-22, 21:27
Medlem
KeanoManus avatar
Efter att ha haft inne datorn på reparation så har jag nu byggt ihop den igen och den startar MEN den hittar inte hårddiskarna.
Jag kan se hårddiskarna när jag kollar i BIOS men när jag försöker starta Windows så säger datorn åt mig att koppla i Windows-hårddisken.
Det konstiga är att den hittar diskarna i BIOS men dom finns inte listade i "uppstart-screenen", eller vad man kan kalla det, där den kollar ram och allt. Där står det bara IDE Master/Slave: None.

Någon som kan ha en aning om felet?
Citera
2007-05-22, 21:41
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeanoManu
Där står det bara IDE Master/Slave: None.

Någon som kan ha en aning om felet?

Du kanske har SATA-diskar?
Citera
2007-05-22, 21:47
Medlem
KeanoManus avatar
Ja, det är det kanske. Vet inte riktigt vad det är för slags diskar.
Men det förklarar inte varför den inte hittar dom vid uppstart. Och dom fanns listade där förut.
Är det skillnad på ifall datorn inte hittar en hårddisk eller ifall den inte hittar en hårddisk med Windows? Säger den olika meddelanden alltså?

Och någon som har haft sin hårddisk inne hos komplett och vet ifall dom raderar hårddisken när dom felsöker?
Citera
2007-05-22, 21:59
Medlem
Ondkvists avatar
Beroende på BIOS kan du behöva extra drivrutiner för att komma åt SATA-diskar. I ditt trådstartsinlägg nämner du att de syns i BIOS, men som vad? I IDE-kanalerna eller som SATA? Två olika arkitekturer.
Citera
2007-05-22, 22:14
Medlem
KeanoManus avatar
Dom stog listade på IDE, fast det fanns inte direkt några alternativ.
Jag kan inte riktigt det där men dom fungerade förut utan drivrutiner.
Och såg nu att dom finns listade i samma sekvens som när den kollar ram och allt. Men inte i nästa "uppstartsbild", där står det "none" på hårddisk.

Det är en "Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM", så det är nog en SATA. Hur ska man göra med drivrutiner i så fall?

"Följande tester har utförts:
* Disken hittas i BIOS - OK* Tillverkarens testprogram HUTIL v2.03 med
följande tester:
Full scan - OK
Low Level Format - OK
* Inga missljud från hårddisken - OK* Komplett installation av Windows XP
inkl. reboot - OK"

Någon av dom testerna som raderar allt innehåll på hårddisken?
Jag har tyvärr ingen Windows skiva är just nu så det går inte bara att sätta in och kolla.
Citera
2007-05-23, 00:02
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Dom stog listade på IDE, fast det fanns inte direkt några alternativ.
Jag kan inte riktigt det där men dom fungerade förut utan drivrutiner.
Och såg nu att dom finns listade i samma sekvens som när den kollar ram och allt. Men inte i nästa "uppstartsbild", där står det "none" på hårddisk.

Det är en "Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM", så det är nog en SATA. Hur ska man göra med drivrutiner i så fall?

"Följande tester har utförts:
* Disken hittas i BIOS - OK* Tillverkarens testprogram HUTIL v2.03 med
följande tester:
Full scan - OK
Low Level Format - OK
* Inga missljud från hårddisken - OK* Komplett installation av Windows XP
inkl. reboot - OK"

Någon av dom testerna som raderar allt innehåll på hårddisken?
Jag har tyvärr ingen Windows skiva är just nu så det går inte bara att sätta in och kolla.

SATA-drivar plockar du hem från moderkortstillverkarens hemsida. Controllern sitter på moderkortet.

Low level format dödar allt innehåll på disken, inklusive partitioner etc.

Börja med att installera SATA-drivers för ditt moderkort. Finns det inga såna att tanka hem kan det hända att de följer med chipsetdrivarna.

Gå sen in på startmenyn, välj Kör, skriv in compmgmt.msc
Där bör du i menyn till vänster ha nåt som heter Diskhantering. Klicka på den, och kolla till höger i listan med diskar. Din disk bör finnas där. Om jag förstod dig rätt så har du kört lågnivåformateringen där i testprogrammet, så den kommer inte ha några partitioner. Om du högerklickar på disken i listan så bör du få möjligheten att partitionera/formatera den.
Citera
2007-05-23, 07:47
Medlem
KeanoManus avatar
Det förklarar allting.
Det finns inget Windows, trodde inte att dom hade raderat det. Då borde allting fungera så fort jag fått tag i en Windows-skiva.
Tack.
Citera
2007-05-23, 15:30
Medlem
KeanoManus avatar
Har nu fått igång allt och installerat Windows men har ett litet problem bara.
Dom har fel enhetsbeteckning i Windows. Min Windows-disk har beteckningen E: medans den andra utan Windows har C:.
Går det att ändra? Vet att det går att ändra mellan vanliga diskar men kan tänka mig att det är knepigare när det är på en Windows-disk, eller?
Citera
2007-05-23, 16:41
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Har nu fått igång allt och installerat Windows men har ett litet problem bara.
Dom har fel enhetsbeteckning i Windows. Min Windows-disk har beteckningen E: medans den andra utan Windows har C:.
Går det att ändra? Vet att det går att ändra mellan vanliga diskar men kan tänka mig att det är knepigare när det är på en Windows-disk, eller?

Det hänger på i vilken ordning diskarna satt inkopplade på controllern vid installation. Första partitionen på första disken på första controllern blir c: och så vidare. Vet inte exakt hur windows prioriterar partition/disk/controller men det går att googla fram om du vill veta exakt.

Ibland kan man ställa i vilken ordning bios rapporterar de olika controllersarna till os:et. Dock, har du redan installerat så måste du mecka runt en massa i windowsregistret för att få disken du installerat windows på till c: trots att du byter ordning på diskarna i bios eller flyttar dem fysiskt. Defintivt knöligare än en ominstallation. Dessutom är det så mycket som kan gå fel.

Ett litet knep du kan använda är att rycka ur alla diskar utom den du tänkt installera windows på vid installationen, och koppla in dem sen när du installerat klart. Eftersom det är den enda disken som sitter i vid installationen kommer den automatiskt få enhetsbeteckningen c:

Om de andra diskarna/cdromenheterna kommer i fel ordning sen kan du enkelt byta enhetsbokstäver på dem i diskhanteraren som jag skrev om förut utan att det borde bli några problem. Det är bara att feppla runt med c-driven som kan knasa ordentligt. Fast det är ju kanske värt ett försök i alla fall, om det går åt helvete kan du ju installera om.
Citera
2007-05-23, 18:49
Medlem
KeanoManus avatar
Okej, men måste man ens ha en C: då?
Det är mest vanan av att Windows ligger först bland hårddiskarna i "Den här datorn" som är problemet.
Citera
2007-05-23, 22:23
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Okej, men måste man ens ha en C: då?
Det är mest vanan av att Windows ligger först bland hårddiskarna i "Den här datorn" som är problemet.

Näe, det måste du väl inte. Men som sagt, jag skulle också bli vansinnig på att ha windows på en annan drive
Citera
2007-05-24, 00:46
Medlem
_killahs avatar
Jag har windows på d: 10gig stor är den.
Det är mest en vanesak i mina ögon. Men håller med, det tog ett jävla tag och vänja sig när man väl skulle in i den förjävliga windowsmappen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in