Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-21, 21:53
  #1
Avstängd
lynars avatar
Jag har alltid sagt "göra sönder", men alla mina kompisar säger att det är fel.
Vad säger ni? "Ta sönder" eller "göra sönder"

ex: "Ska vi ta sönder det där bordet?", "Ska vi göra sönder det där bordet?"
Citera
2007-05-21, 21:57
  #2
Medlem
.filantrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lynar
Jag har alltid sagt "göra sönder", men alla mina kompisar säger att det är fel.
Vad säger ni? "Ta sönder" eller "göra sönder"

ex: "Ska vi ta sönder det där bordet?", "Ska vi göra sönder det där bordet?"
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/...Artikel=775638

"Och apropå ord som många inte tänker på som dialektala, nämnde Lars-Gunnar Andersson uttrycken ’göra sönder’, ’ta sönder’och ’ha sönder’, där ’göra sönder’används i västra Sverige, ’ta sönder’i syd och sydöst och ’ha sönder’är det vanligaste uttrycket i resten av landet och det"

I min region gäller: "ha sönder" och båda de andra alternativen låter helt idiotiska för mig.
Citera
2007-05-21, 22:01
  #3
Avstängd
lynars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .filantrop
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/...Artikel=775638

"Och apropå ord som många inte tänker på som dialektala, nämnde Lars-Gunnar Andersson uttrycken ’göra sönder’, ’ta sönder’och ’ha sönder’, där ’göra sönder’används i västra Sverige, ’ta sönder’i syd och sydöst och ’ha sönder’är det vanligaste uttrycket i resten av landet och det"

I min region gäller: "ha sönder" och båda de andra alternativen låter helt idiotiska för mig.

Intressant. Synd att det inte stog mer om det där. Jag bor i sydöst, har alltid gjort, så jag förstår inte varför jag har "fått för mig" att man säger så. Min morsa är från Finland, kanske har någonting med det att göra.
Citera
2007-05-21, 22:05
  #4
Medlem
Jo:

Jag säger: "Hä sönder" och "Hätt sönder" och "Hädde sönder".
Men på bättre(?) svenska än så, så skulle jag nog säga(och skriva): "Ta sönder".
Citera
2007-05-21, 22:29
  #5
Medlem
Egon3s avatar
I alla situationer när destruktionen uppstår genom slag eller fall skulle jag säga
»slå sönder« — eller »tappade och slog sönder« om det gäller en olycka med
en fin vas eller tallrik.

I trakten kring Göteborg hade vandaler slagit sönder ett 50-tal glasrutor i
väntekurer för bussar. Det är inte utan att man är frestad att slå sönder
vandalerna.

Den som skickar med mobilen i tvättmaskinen har sönder mobilen, utan slag.

Att ta sönder är att ta isär utan att klara sätta ihop en väckarklocka xmplvis.
Citera
2007-05-21, 23:03
  #6
Medlem
Schopenhauers avatar
i likhet med några av de tidigare skribenterna har jag heller aldrig sagt något annat än "ha sönder" något. Jag har hört de båda andra varianterna (ta resp. göra) men alltid tyckt att de kännts främmande.
Citera
2007-05-21, 23:20
  #7
Medlem
Många utlänningar säger "ta sönder" och då åsyftas att man ska skada ngn, alternativt som ett hot "jag tar sönder dig".
Citera
2007-05-21, 23:51
  #8
Medlem
jones58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanHalen
Många utlänningar säger "ta sönder" och då åsyftas att man ska skada ngn, alternativt som ett hot "jag tar sönder dig".
Det var ett vackert första inlägg. Välkommen.

Själv har jag alltid sagt "ha sönder". Född och uppväxt i mellansverige.
Citera
2007-05-21, 23:54
  #9
Medlem
Ta sönder något, eller Ha sönder något är ord jag brukar använda hehe
Citera
2007-05-22, 08:32
  #10
Moderator
Kyrpators avatar
På finlandssvenska lär man också använda verbet "söndra" i den betydelsen. Det har t ex sagts om den något koleriske marskalken av Finland, Gustaf Mannerheim, att "nog söndrade han mången fälttelefon".
Citera
2007-05-22, 08:49
  #11
Medlem
Òðinns avatar
hävi sonder (delvis häva sönder).
Citera
2007-05-22, 11:41
  #12
Medlem
Schopenhauers avatar
Som jag skrev ovan är ha sönder det naturliga i min vokabulär, men om jag tänker efter skulle jag nog kunna gå med på att ta sönder låter helt rimligt, men bara om man medvetet förstör saken i fråga (likt slå sönder den, kasta den i marken etc.). Om man däremot oavsiktligt sabbar något genom att tappa, ta i för hårt eller liknande skulle jag däremot inte säga något annat än ha sönder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback