2007-05-21, 21:50
Medlem
526s avatar
Försöker få till ett autentiskt basljud med klaviaturen, men det skiter sig.
Finns det någon bra plugg som låter som en basgitarr.
Citera
2007-05-21, 21:57
Medlem
Zumas avatar
Du får väl med massa halvkassa pluggar?

Annars kan du väl använda ES1:an, om du nu har den..
Citera
2007-05-21, 23:53
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuma
Du får väl med massa halvkassa pluggar?

Annars kan du väl använda ES1:an, om du nu har den..

ES1 ??
Har bara Garageband och en crackad Logic som jag inte får något ljud i.
I GB finns bara några sopiga dansbandsbasar. Dessutom förstår jag inte hur man gör för att få "auto-anslag" eller hur jag ska uttrycka det. Dvs flera anslag i följd när man håller ner en tangent. Vet inte vad det kallas, eller om det går överhuvudet taget. Tell me please
Citera
2007-05-22, 00:13
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
ES1 ??
Har bara Garageband och en crackad Logic som jag inte får något ljud i.
I GB finns bara några sopiga dansbandsbasar. Dessutom förstår jag inte hur man gör för att få "auto-anslag" eller hur jag ska uttrycka det. Dvs flera anslag i följd när man håller ner en tangent. Vet inte vad det kallas, eller om det går överhuvudet taget. Tell me please

Auto-anslag? Du får väl spela flera toner annars? Ett tips är att editera MIDI-informationen så att vare ton når exakt fram till nästa, då blir det mest autentiskt elbas-liknande spel (när man spelar på klaviatur får man nämligen automatiskt mellanrum mellan tonerna, eftersom tangenten ska "upp och vända" och det låter inte trovärdigt med stränginstrument-ljud typ bas eller gitarr).
Citera
2007-05-22, 00:21
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yowser
Auto-anslag? Du får väl spela flera toner annars? Ett tips är att editera MIDI-informationen så att vare ton når exakt fram till nästa, då blir det mest autentiskt elbas-liknande spel (när man spelar på klaviatur får man nämligen automatiskt mellanrum mellan tonerna, eftersom tangenten ska "upp och vända" och det låter inte trovärdigt med stränginstrument-ljud typ bas eller gitarr).

Ok. Tack för ett seriöst svar. Men hur editerar man MIDI-informationen?
526 är en gammal analog-räv. Använder GB mest som en bandspelare.
Har du något tips på var/hur man kan lära sig sådant. Har kollat efter böcker men det verkar skralt (iallafall på svenska)
Citera
2007-05-22, 00:29
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ok. Tack för ett seriöst svar. Men hur editerar man MIDI-informationen?
526 är en gammal analog-räv. Använder GB mest som en bandspelare.
Har du något tips på var/hur man kan lära sig sådant. Har kollat efter böcker men det verkar skralt (iallafall på svenska)

Yowser är en Logicräv och har inte grym koll på GarageBand, men jag antar att man kan få fram små "staplar" som representerar varje MIDI-ton. Typ som underst i denna bild:

http://macguild.org/reviews/images/garageband2-7.jpg

Vet inte riktigt var man kan hämta bra info, YouTube har ju det mesta, t ex denna:

http://www.youtube.com/watch?v=a6lJdMhzN1w

Sök på "Garageband", "tutorial", "instruction" eller nåt sånt. Finns säkert en massa.
Citera
2007-05-22, 00:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Yowser är en Logicräv och har inte grym koll på GarageBand, men jag antar att man kan få fram små "staplar" som representerar varje MIDI-ton. Typ som underst i denna bild:

http://macguild.org/reviews/images/garageband2-7.jpg

Vet inte riktigt var man kan hämta bra info, YouTube har ju det mesta, t ex denna:

http://www.youtube.com/watch?v=a6lJdMhzN1w

Sök på "Garageband", "tutorial", "instruction" eller nåt sånt. Finns säkert en massa.

Aha...jaja, nu jag med på notan. Verkar dock jobbigt att "dra ut" varje ton för hand. Men jag provar.
Du råkar inte veta vad det är för fel på min version av Logic. (dum fråga ) Det låter inget, fast ljudkortet funkar.
Citera
2007-05-22, 01:05
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Aha...jaja, nu jag med på notan. Verkar dock jobbigt att "dra ut" varje ton för hand. Men jag provar.
Du råkar inte veta vad det är för fel på min version av Logic. (dum fråga ) Det låter inget, fast ljudkortet funkar.

Crackat Logic... kan ju vara nåt med själva cracken. Vet inte tyvärr.

Jobbigt att dra ut för hand, jodå... Men ska det bli bra så. Jag satt 5 timmar igår och svepte mellanregistret på ett hihat-sound för att hitta exakt den frekvensen som störde rytmgitarren... It's all in the details, my friend...

Lycka till.
Citera
2007-05-22, 01:37
Medlem
526s avatar
Citat:
Crackat Logic... kan ju vara nåt med själva cracken. Vet inte tyvärr.

Jobbigt att dra ut för hand, jodå... Men ska det bli bra så. Jag satt 5 timmar igår och svepte mellanregistret på ett hihat-sound för att hitta exakt den frekvensen som störde rytmgitarren... It's all in the details, my friend...

Lycka till.

5 timmar hihat...jag är imponerad
Nu får jag prestationsångest. Jag får helt enkelt anlita dig som ljudtekniker i framtiden
Blir nog att köpa en hederlig Logic och en gammal elbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in