Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-05-21, 21:56
Medlem
NoRegretss avatar
Jag vet inte hur de är med bärbaradatorer.
MEN, jag har aldrig behövt moderkorts-drivrutiner.
För min del är de bara att spara de som ska sparas på en DVD-RW och sätta i XP-skivan, starta om datorn och sedan formatera och installera en ny verson av XP.

Din vän borde veta precis hur man går till väga när man installerar om en dator.
Citera
2007-05-21, 22:23
Medlem
-HALLÅ DÄR! Dirigo

Nu har vi alltså …och inte minst jag!!! redogjort för de olika förhållandena i sammanhanget, att du inte behöver snacka om "vafan det nu heter".

Och därpå kan man undra över vad det är för dator-förhållande som du har? Har du byggt datorn själv på inköpta lösa delar ...å så knyckt programmen någonstans ifrån? Eller köpt den begagnad, med programmen inlagrade på HDD:en men med inga programskivor till?
Eller har du köpt den ny färdigbyggd, -med att du då väl fick programmen till? Minst en så kallad recovery-skiva, dvs. en skiva med alla programmen på.

Och på vad vet du verkligen att det måste till en hel-rengöring av HDD:en? Alltså i ett förhållande att du inte har tillgång till OS och de olika hårdvarornas drivrutin program.
Det där kompisens tal om behovet av grafikkorts och moderkorts skivan, avser alltså drivrutiner till de respektive.
Och att hitta moderkortets drivrutin på Nätet ...är ju lätt som en plätt; för den som kan amerikanska datortekniska språket. Som jag inte kan.

Men därpå behöver du väl än fler drivrutiner, till ljud- till nätverks-anslutnings-korten. ..ja alltså jag är inte den rätte gubben att berätta.
Citera
2007-05-21, 22:29
Medlem
NoRegretss avatar
Drivrutiner till grafik och ljud Kan du ladda ner så fort du har fått igång datorn och den är ominstallerad.
Det är bara att gå ut på nätet och hämta hem.

Har för mig att det ligger drivrutiner som stödjer de mesta från grunden på xp-skivan.
Så de ska inte vara några problem!
Citera
2007-05-21, 22:41
Medlem
-JA JUST DET! ...VÄL?

Som det låter lite konstigt med NoRegrets tips här ovan, att man bara med ett OS installerat på datorn, kan använda den. T.ex. hämta drivrutiner till grafik-och och nätverksanslutnings korten från Nätet. -Men att ..väl? det finns liksom grundläggande drivrutiner för datorns hårdvaror i OS:ets programsvit. Med vilka man nödigt kan använda datorn. ...eller har jag fel?
Citera
2007-05-21, 23:05
Medlem
NoRegretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-JA JUST DET! ...VÄL?

Som det låter lite konstigt med NoRegrets tips här ovan, att man bara med ett OS installerat på datorn, kan använda den. T.ex. hämta drivrutiner till grafik-och och nätverksanslutnings korten från Nätet. -Men att ..väl? det finns liksom grundläggande drivrutiner för datorns hårdvaror i OS:ets programsvit. Med vilka man nödigt kan använda datorn. ...eller har jag fel?

Javisst, det stämmer.
Självkart så ska din vän se till att han har den senaste av "pirat" versionerna som släppts och är uppdaterade, så kanske du slipper gära något själv sen.
MEN! Jag uppmuntrar absolut inte att du ska ladda ner en kopia, alltid bästa att köpa och slippa problem som kan följa med kopior!
Citera
2007-05-21, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoRegrets
Javisst, det stämmer.
Självkart så ska din vän se till att han har den senaste av "pirat" versionerna som släppts och är uppdaterade, så kanske du slipper gära något själv sen.
MEN! Jag uppmuntrar absolut inte att du ska ladda ner en kopia, alltid bästa att köpa och slippa problem som kan följa med kopior!

Såhär är det ;P Min äldre bror köpt delar och byggde ihop datorn. Sen tog jag över den. Men han har flyttat till norrköping och jag bor kvar i övik.. Och han har dessutom drällt bort skivan för moderkortet.. :P Det har alltid varit en kopia instalerad på datorn som min bror fick låna av någon polare för längelängesedan.. Så någon orginal skiva finns det ej, Men jag har ju som sagt en kompis som kör på denna kopia som jag ska få låna. Den har han tankat rätt så nyligt och jag tror att det är en nyare version. Han sa något om att det var en version som man ej behövde någon "Nyckel" till också.. vet inte ifall det är något speciellt med det.. Men i vilket fall som helst; vad menar du med "så du slipper att göra något själv sen" och vad är det för problem som kan följa med kopiorna? tack grabbar för svaren!
Citera
2007-05-21, 23:17
Medlem
Såhär är det ;P Min äldre bror köpt delar och byggde ihop datorn. Sen tog jag över den. Men han har flyttat och jag bor kvar i övik.. Och han har dessutom drällt bort skivan för moderkortet.. :P Det har alltid varit en kopia instalerad på datorn som min bror fick låna av någon polare för längelängesedan.. Så någon orginal skiva finns det ej, Men jag har ju som sagt en kompis som kör på denna kopia som jag ska få låna. Den har han tankat rätt så nyligt och jag tror att det är en nyare version. Han sa något om att det var en version som man ej behövde någon "Nyckel" till också.. vet inte ifall det är något speciellt med det.. Men i vilket fall som helst; vad menar du med "så du slipper att göra något själv sen" och vad är det för problem som kan följa med kopiorna? tack grabbar för svaren!
Citera
2007-05-21, 23:30
Medlem
NoRegretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirigo
Såhär är det ;P Min äldre bror köpt delar och byggde ihop datorn. Sen tog jag över den. Men han har flyttat och jag bor kvar i övik.. Och han har dessutom drällt bort skivan för moderkortet.. :P Det har alltid varit en kopia instalerad på datorn som min bror fick låna av någon polare för längelängesedan.. Så någon orginal skiva finns det ej, Men jag har ju som sagt en kompis som kör på denna kopia som jag ska få låna. Den har han tankat rätt så nyligt och jag tror att det är en nyare version. Han sa något om att det var en version som man ej behövde någon "Nyckel" till också.. vet inte ifall det är något speciellt med det.. Men i vilket fall som helst; vad menar du med "så du slipper att göra något själv sen" och vad är det för problem som kan följa med kopiorna? tack grabbar för svaren!

Problemen kan vara att det inte går att uppdatera win (vilket jag inte gör ändå), och att de inte finns drivrutiner till din dator, så som till nätverkskortet, moderkortet finns de förmodligen alltid!
Men, som sagt, de ska inte vara några problem. Drivrutiner till grafikkortet har du ju redan och allt annat kan du uppdatera sen när datorn är ominstallerad, om du inte redan har skiva till de.

Behövs drivrutiner till nätverkskortet så kan du ju alltid ladda ner dem hos en vän och lägga in på mobilen, mp3 spelaren eller ett vanligt usb-minne. Förutsatt att dom inte finns på win skivan som du har i dina ägor.

Lycka till och berätta gärna hur de gick
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in