-HALLÅ DÄR! Dirigo
Nu har vi alltså …och inte minst jag!!! redogjort för de olika förhållandena i sammanhanget, att du inte behöver snacka om "vafan det nu heter".
Och därpå kan man undra över vad det är för dator-förhållande som du har? Har du byggt datorn själv på inköpta lösa delar ...å så knyckt programmen någonstans ifrån? Eller köpt den begagnad, med programmen inlagrade på HDD:en men med inga programskivor till?
Eller har du köpt den ny färdigbyggd, -med att du då väl fick programmen till? Minst en så kallad recovery-skiva, dvs. en skiva med alla programmen på.
Och på vad vet du verkligen att det måste till en hel-rengöring av HDD:en? Alltså i ett förhållande att du inte har tillgång till OS och de olika hårdvarornas drivrutin program.
Det där kompisens tal om behovet av grafikkorts och moderkorts skivan, avser alltså drivrutiner till de respektive.
Och att hitta moderkortets drivrutin på Nätet ...är ju lätt som en plätt; för den som kan amerikanska datortekniska språket. Som jag inte kan.
Men därpå behöver du väl än fler drivrutiner, till ljud- till nätverks-anslutnings-korten. ..ja alltså jag är inte den rätte gubben att berätta.