Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-21, 08:45
  #1
Medlem
Kan en person som inte är svensk medborgare starta enskild firma ?

Jag har sett att man kan köpa färdiga aktiebolag. Vad jag förstår så ska det finnas styrelseledamöter och ägare. Kan de vara utländska personer ?Eller måste de ha svenskt medborgarskap ?

Ifall bolagen aktiebolaget begår något kriminellt. Vem är det som har ansvaret ? Både ägarna och styrelseledamöterna eller bara ägarna ?
Citera
2007-05-21, 09:04
  #2
Medlem
anakatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hola
Kan en person som inte är svensk medborgare starta enskild firma ?
Han måste ha ett riktigt personnummer.
Citat:
Jag har sett att man kan köpa färdiga aktiebolag. Vad jag förstår så ska det finnas styrelseledamöter och ägare. Kan de vara utländska personer ?Eller måste de ha svenskt medborgarskap ?
De kan vara utländska medborgare och behöver inte ha ett svenskt personnummer. Dock krävs det en passkopia.
Citat:
Ifall bolagen aktiebolaget begår något kriminellt. Vem är det som har ansvaret ? Både ägarna och styrelseledamöterna eller bara ägarna ?
Styrelsen är alltid ytterst ansvarig för vad bolaget ställer till med. Det är möjligt att ägarna skulle kunna bli medansvariga om det finns dokumenterat att styrelsen agerat direkt på bolagsstämmebeslut eller dylikt, men det är inget jag hört talas om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback