Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-03-15, 11:31
  #49
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Okej, lustigt... jag har aldrig haft några problem med det de kanske tio gånger eller så jag har bott i kapselhotell.

Jag har inte heller haft några problem med detta.
Citera
2015-03-15, 12:00
  #50
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Ja, du har fan rätt när jag tänker efter. Dock är bussarna ovanliga och slussar folk från en stor station till en annan stor station om jag inte har helt fel. Beroende på vart du ska så kan du i så fall ha en nattbuss som tar dig hem. Nattbussar som i Stockholm som går ut i kapillärnätet som var det jag främst tänkte på har jag aldrig sett i Tokyo. De gånger jag har nattsuddat och missat sista tåget så har jag kraschat på någons soffa alternativt sovit på manga kissa.

http://www.saitamabus.jp/midnight/mi...ikebukuro.html
http://www.keiseibus.co.jp/shinya-kk/shinyak-1.html

Vet inte om jag tycker att detta är speciellt stora stationer dock!
__________________
Senast redigerad av xlr 2015-03-15 kl. 12:03.
Citera
2015-03-15, 12:54
  #51
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
http://www.saitamabus.jp/midnight/mi...ikebukuro.html
http://www.keiseibus.co.jp/shinya-kk/shinyak-1.html

Vet inte om jag tycker att detta är speciellt stora stationer dock!

Jag kan inte mer än be om ursäkt för att jag hade fel verkar det som..

EDIT: Får jag fråga om och när du åkte med dessa bussar? När jag var i Japan 2005-2009 så var det helt vedertaget att nattrafiken var undermålig. Jag diskuterade det med många människor i blandade åldrar på olika ställen i och runt Tokyo för att jag tyckte att det var rakt av konstigt att folk inte kunde ta sig hem efter klockan ett på natten och svaren jag fick var alltid att det existerar någon enstaka buss, men taxi eller manga kissa är det man får sikta på om man nattsuddar lite för mycket.

Är det här med lite bättre nattrafik något som har startats upp relativt nyligen, eller är det jag som har rökt crack?
__________________
Senast redigerad av Zastroznjemje 2015-03-15 kl. 13:33.
Citera
2015-03-15, 14:52
  #52
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Jag kan inte mer än be om ursäkt för att jag hade fel verkar det som..
Ingen av oss kan veta allt och oftast finns det mer än ett svar, det är därför vi är flera här


Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
EDIT: Får jag fråga om och när du åkte med dessa bussar? När jag var i Japan 2005-2009 så var det helt vedertaget att nattrafiken var undermålig. Jag diskuterade det med många människor i blandade åldrar på olika ställen i och runt Tokyo för att jag tyckte att det var rakt av konstigt att folk inte kunde ta sig hem efter klockan ett på natten och svaren jag fick var alltid att det existerar någon enstaka buss, men taxi eller manga kissa är det man får sikta på om man nattsuddar lite för mycket.

Är det här med lite bättre nattrafik något som har startats upp relativt nyligen, eller är det jag som har rökt crack?

Själv har jag aldrig bott (utöver hotell) någon annanstans än utanför men väldigt nära Fukuoka. När jag har varit ute sent på kvällarna där så har det alltid varit taxi eller sova i kapselhotell/mangakissa/karaokekan som har gällt. Jag har visserligen inte aktivt försökt hitta någon nattbus, men de japanska vänner jag var ute med nämnde ingenting om det så jag antar att det inte finns eller inte hade varit till mycket hjälp.
Citera
2015-03-15, 18:15
  #53
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Ingen av oss kan veta allt och oftast finns det mer än ett svar, det är därför vi är flera här

Själv har jag aldrig bott (utöver hotell) någon annanstans än utanför men väldigt nära Fukuoka. När jag har varit ute sent på kvällarna där så har det alltid varit taxi eller sova i kapselhotell/mangakissa/karaokekan som har gällt. Jag har visserligen inte aktivt försökt hitta någon nattbus, men de japanska vänner jag var ute med nämnde ingenting om det så jag antar att det inte finns eller inte hade varit till mycket hjälp.

Jag tänkte efter lite mera och kan nämna några kul anekdoter. Jag jobbade natt på Family Mart under en period när jag behövde buffra stålar för skolavgifter och det kom in kunder nästan varje natt vid ettiden och frågade efter närmaste manga kissa. Denna family mart låg utanför en av "slutstationerna" på Yamanote Line. Det känns som att om det gick att ta sig hem så skulle ju folk ha gjort det.

På ett annat jobb var vi typ 100 pers i åldrarna 19-60 och jag minns att vi hyrde en hel restaurang för en personalfest och de som inte kunde ta sig hem gick i samlad trupp tillbaka till jobbet och spenderade natten i cafeterian. Om det bara vore att sätta sig på en nattbuss och åka hem och sova i sin egen säng så hade ju folk gjort det känns det som. För att inte tala om alla gånger vi pratade om detta varpå det var vedertaget att det var taxi/manga kissa/karaoke som gällde om man inte hann hem i tid.

Jag tvivlar inte en sekund på att det finns nattbussar när jag ser turlistorna som xlr länkade till, men det känns nästan som om detta med nattbussar är relativt nytt, alternativt att jag och alla jag känner har rökt crack för sista tåget hem ville man verkligen INTE missa. Några nattbussar i användbar form kände ingen runt mig till annat än som jag nämnde tidigare, Från stor station, till stor station, take it or leave it. Men men. Det är ett tag sedan jag var där och saker ändras fort.
Citera
2015-03-15, 19:51
  #54
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Jag tvivlar inte en sekund på att det finns nattbussar när jag ser turlistorna som xlr länkade till, men det känns nästan som om detta med nattbussar är relativt nytt, alternativt att jag och alla jag känner har rökt crack för sista tåget hem ville man verkligen INTE missa. Några nattbussar i användbar form kände ingen runt mig till annat än som jag nämnde tidigare, Från stor station, till stor station, take it or leave it. Men men. Det är ett tag sedan jag var där och saker ändras fort.

Tittar man på tidtabellerna som XLR länkade så avgår ju dock bussarna runt 1 på natten och det är ju imo väldigt tidigt. Seriöst, hur ofta är man färdig före ett om man är ute och har roligt? Sedan så tror jag att iaf när folk skall upp och jobba dagen efter så kanske de helt enkelt tycker att det är smidigare/skönare att gå till ett närliggande nätcafé än att sitta på en buss i en timma, sova tre timmar, vakna göra sig i ordning, sitta på en buss i en timma för att komma tillbakao ch sedan börja jobba. Då kan man gå till ett nätcafé och sova fem timmar istället.

Sedan så får man inte glömma att taxi är rätt så billigt i Japan, så om man är fyra pers att dela så behöver det inte bli mycket mer än vad busspriserna gick för per person, och då går det både snabbare och man skjutsas direkt till sitt hus.
Citera
2015-03-16, 02:42
  #55
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Jag kan inte mer än be om ursäkt för att jag hade fel verkar det som..

EDIT: Får jag fråga om och när du åkte med dessa bussar? När jag var i Japan 2005-2009 så var det helt vedertaget att nattrafiken var undermålig. Jag diskuterade det med många människor i blandade åldrar på olika ställen i och runt Tokyo för att jag tyckte att det var rakt av konstigt att folk inte kunde ta sig hem efter klockan ett på natten och svaren jag fick var alltid att det existerar någon enstaka buss, men taxi eller manga kissa är det man får sikta på om man nattsuddar lite för mycket.

Är det här med lite bättre nattrafik något som har startats upp relativt nyligen, eller är det jag som har rökt crack?


Jag är inte säker på när det startade, men jag är relativt säker på att det fanns för runt 10 år sedan.
Bussarna är ju inte många, och de avgår ju relativt tidigt - så det är ju inte omöjligt att du helt enkelt missade att de fanns

Senast jag åkte var i Fredags.
Citera
2015-04-01, 16:46
  #56
Medlem
svensvenglenns avatar
nån som vet nå bra hotell, centralt, 2 pers, separata sängar (polare) i ett rum. budget ca 1000 pers per person och natt.
Citera
2015-05-07, 12:23
  #57
Medlem
airbnb.com är att föredra om man ska vara där under en kortare tid. Finns mängder med lägenheter och dom flesta erbjuder pocket-wifi som är guldvärt undervistelsen.
Citera
  • 4
  • 5
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f490008

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback