Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-20, 16:01
  #13
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Konservativt så det stinker. Kvinna ska va kvinna, Man ska va man.

Varför är något dåligt bara för att det har konservativa drag? Lite mer motivering skulle klargöra. Själv tycker jag att det är ganska självklart att en kvinna är en kvinna och att en man är en man. Har du något mer revolutionerande resonemang som förtydligar varför det skulle vara bättre att tycka annorlunda?

Citat:
Det är naturligt att könsmaktordningen finns. Därför ska den bestå.

Om det du kallar könsmaktordning är en del av naturen och vi som människor är varelser med ursprung i naturen känns det också som ganska naturligt att könsmaktordningen (oavsett vad den nu innebär) i nån mening består. Eller menar du att vi som människor ska skämmas för vår biologiska bakgrund och göra allt för att förtränga den. Är det inte bättre att finna former för att leva som harmoniserar med de biologiska förutsättningarna?

Citat:
Det enda partiet som vill peta i nuvarande abortlagstiftning. Det är kvinnoförtryck. Om jag av kvinna skulle jag vilja ha full frihet. Mannen knullar runt, kvinnan får stå med ungen.. Det ska va knullande på samma vilkor, för både kvinnor å män.

Den nuvarande abortlagstiftningen är hur man än ser på det mycket mindre definitiv än vårt ursprung ur naturen. Att den harmoniseras med grannländerna är inte ett så kontroversiellt förslag som du och diverse andra vill få det att verka.

Dessutom om man reducerar den här frågan till att bara handla om den egoistiska rätten att knulla runt på samma villkor så gör man sig en björntjänst i diskussionen.

Själv har jag ingen direkt synpunkt på lämplig senaste tidpunkt för abort då jag inte läst in mig tillräckligt. Kritiserar däremot ditt resonemang som jag tycker är på gränsen till infantilt i sitt förminskande av frågans komplexitet.
Citera
2007-05-20, 16:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Inte av Sd. Frågan är om inte Sd är Sveriges enda i egentlig mening feministiska parti - som inte bara snackar utan också vill handla!

Det är ett mycket islamkritiskt parti det står klart. Men feministiskt är det verkligen inte. Det finns väl en massa skrivningar om vikten av kärnfamiljen och hur man ska stötta denna familjebildning. Här är det ju främst den traditionellt konservativa linjen man för.
Citera
2007-05-20, 16:07
  #15
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Inte av Sd. Frågan är om inte Sd är Sveriges enda i egentlig mening feministiska parti - som inte bara snackar utan också vill handla!

Jag tycker inte att (sd) är ett särskilt feministiskt parti. Om det är bra eller dåligt kan jag inte uttala mig om. I de frågor som (sd) har åsikter som gynnar kvinnor så är det utfallet snarare som ett sekundärt resultat snarare än det primära målet med (sd):s ställningstagande.

Att de skulle vara märkbart sämre för kvinnor tror jag inte heller på, även om det verkar vara en punkt som Mona Sahlin kommer att trycka på i framtida konfrontationer med (sd).
Citera
2007-05-20, 16:16
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Jag tycker inte att (sd) är ett särskilt feministiskt parti. Om det är bra eller dåligt kan jag inte uttala mig om. I de frågor som (sd) har åsikter som gynnar kvinnor så är det utfallet snarare som ett sekundärt resultat snarare än det primära målet med (sd):s ställningstagande.

Att de skulle vara märkbart sämre för kvinnor tror jag inte heller på, även om det verkar vara en punkt som Mona Sahlin kommer att trycka på i framtida konfrontationer med (sd).

OK, jag sa att det var feministiskt mest för den retoriska effektens skull. Anna Hagwall har uttalat sig mycket tydligt om att Sd inte är feministiskt.

Så om man med feminism menar Birgitta Ohlsson och Schyman-dravel, så visst, i så fall är Sd inte feministiskt. Men om man med feminism menar "gynnar kvinnor" så är Sd feministiskt eftersom dom hindrar införseln av mänskor med mycket tveksam kvinnosyn och stor våldtäktsbenägenhet.
Citera
2007-05-20, 16:38
  #17
Medlem
caran672s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Varför är något dåligt bara för att det har konservativa drag? Lite mer motivering skulle klargöra. Själv tycker jag att det är ganska självklart att en kvinna är en kvinna och att en man är en man. Har du något mer revolutionerande resonemang som förtydligar varför det skulle vara bättre att tycka annorlunda?



Om det du kallar könsmaktordning är en del av naturen och vi som människor är varelser med ursprung i naturen känns det också som ganska naturligt att könsmaktordningen (oavsett vad den nu innebär) i nån mening består. Eller menar du att vi som människor ska skämmas för vår biologiska bakgrund och göra allt för att förtränga den. Är det inte bättre att finna former för att leva som harmoniserar med de biologiska förutsättningarna?



Den nuvarande abortlagstiftningen är hur man än ser på det mycket mindre definitiv än vårt ursprung ur naturen. Att den harmoniseras med grannländerna är inte ett så kontroversiellt förslag som du och diverse andra vill få det att verka.

Dessutom om man reducerar den här frågan till att bara handla om den egoistiska rätten att knulla runt på samma villkor så gör man sig en björntjänst i diskussionen.

Själv har jag ingen direkt synpunkt på lämplig senaste tidpunkt för abort då jag inte läst in mig tillräckligt. Kritiserar däremot ditt resonemang som jag tycker är på gränsen till infantilt i sitt förminskande av frågans komplexitet.

Har ingen lust att diskutera Sverigedemokterna med Sverigedemokrater så detta blir det sista inlägget från mig.

Jag hårddrog det lite, men jag anser fortfarande att SD är ett konservativt parti som genom politiska åtgärder vill behvara den gamla konservativa och kristna relationen mellan man och kvinna. I den relationen är alltid mannen den ledande figuren och kvinnans uppgift är att vara vid mannens sida och göra sina kvinnliga göromål. Kvinnan är mer syndig än mannen. Kvinnans sexualitet hålls emot henne. osv osv. Det är inte en politik som gynnar frigörandet från könet. Det är inte en politk som får kvinnor mer intresserade för tradionellt manliga sysslor utan uppmuntrar kvinnor att hålla sig till kvinnliga sysslor.

Citat:
Ursprungligen postat av hobbyx
Det är ett mycket islamkritiskt parti det står klart. Men feministiskt är det verkligen inte. Det finns väl en massa skrivningar om vikten av kärnfamiljen och hur man ska stötta denna familjebildning. Här är det ju främst den traditionellt konservativa linjen man för.
Håller helt med.

Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Så om man med feminism menar Birgitta Ohlsson och Schyman-dravel, så visst, i så fall är Sd inte feministiskt. Men om man med feminism menar "gynnar kvinnor" så är Sd feministiskt eftersom dom hindrar införseln av mänskor med mycket tveksam kvinnosyn och stor våldtäktsbenägenhet.

Ja men det handlar om att partiet vill åt invandrare i första hand. Vill man förbättra för kvinnor i första hand finns det en lång rad andra åtgärder som de skulle driva lika hårt.
Det är bra anser jag en del utomstående kulturers dåliga förhållningssätt till kvonnor aktualiseras. Det är uppenbarligen brister både lite här å var, men om SD klampar in i debatten och ska ta kvinnornas perspektiv får de inte mycket cred. Det kommer enbart ses som ett sätt att försöka slå mot invandrare ur en ny vinkel. SD har ingen trovärdighet. Feministerna i alla riksdagspartier men kanske framför allt Vänstern skulle jag vilja se angripa problemet. Varför? Jo för att de i och med sit förhållande mot antirasismen måste kuna visa att de inte är bakbundna i såna här frågor.

Det är nu sagt det jag har att säga och det är ju tydligen så att så gott som alla av er inte anser att SD är feministiskt.
Citera
2007-05-20, 16:41
  #18
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Man är inte alls mot aborter, man önskar bara revidera lagstiftningen i en riktning som bättre motsvarar vår omvärld, sänka den övre tidsgränsen från 18 (s.k. sen abort) till 12 veckor. Man skriver: "Sverigedemokraterna vill verka för att aborter efter tolfte havandeskapsveckan förbjuds, såvida medicinska eller andra tungt vägande skäl för abort ej föreligger."

Sd skriver också att "Sverigedemokraterna ser mycket negativt på landets höga aborttal. Varje abort innebär en förlust både för samhället, föräldrarna och inte minst det ofödda barnet som mister sin möjlighet till fortsatt liv."

Skulle kanske ha skrivit att de vill införa större restriktioner i abortlagstiftningen än vad som redan är. Dom, den kristna högern och islamisterna...

De ska i alla fall ge fan i att peta i den lagstiftningen för där har dom inget att göra.
Abort är något medicinskt och det blir och är fel att göra det till en ideologisk fråga grundad på luddiga känslor och någon romantiserad syn på familjen. Om folk kunde och ville föda sina barn så skulle dom. Det är ju för att det inte är någon lyckad ide att föda barnet som aborter sker.

Sedan 1975 så har dessutom antalet aborter legat relativt konstant, medan antalet födda barn har flukturerat stort.
Sen vet jag inte riktigt vad ett gäng oönskade barn skulle tillföra Sverige. Jag vet att alla partier (hela EU faktiskt) försöker komma på en plan hur de ska få europas behov av arbetskraft tillfredsställt genom att övertala och manipulera folk till att föda fler barn, men att börja i lagstiftningsänden är helt fel.

Gärna mer information om preventivmedel åt ungarna. 58,5% av aborterna begås av flickor och kvinnor mellan 15 och 24 år. (Hittar inga siffror på aborter utförda av flickor under 15 år). Däremot verkar de flesta få sig en läxa för livet, eftersom det inte är speciellt många som gör om en abort. De två största abortgrupperna är dels de som aldrig gjort någon abort och aldrig fött något barn, dels kvinnor med två födda barn som aldrig förut gjort abort.
Gärna större satsningar på familj och barn. Gärna upprättelse åt moderskapet och en attitydförändring, men inte något pillande i abortlagstiftningen, tack.


Bra är att antalet aborter före v. 9 ökar dramatiskt och att aborter före vecka 11 krymper med samma tal.
Aborter från 12:e veckan och uppåt har däremot varit ganska konstant de senaste tjugo åren.
Sd talar om "förlust för samhället", men det stämmer ju inte eftersom ett oönskat barn kostar samhället multum - och antalet aborter ökade eller minskade knappt under babyboomen då massor av barn föddes. Antalet aborter påverkar inte antalet födda barn, eftersom de barn som folk vill ha föds i vilket fall.

Jag blir mörkrädd när politiska partier talar om att lägga sig i såna saker utifrån sin ideologi. Lika mörkrädd som när olika rreligiösa företrädare vill lägga sig i utifrån sin ideologi.

Abortlagstiftningen ska utformas i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet - inte känslodravel eller utifrån samhällsideal eller inbillningen om "det heliga moderskapet".

Deras tanke om att förbjuda aborter efter 12:e veckan för att det "innebär en förlust både för samhället, föräldrarna och inte minst det ofödda barnet" är ju helt grotesk eftersom nästan alla aborter utförs före den 12:e veckan.
De stackars få som utförs mellan v. 12 och v. 18 gör inte mycket till eller från för befolkningsstatistiken, men de förstör eventuellt livet fullständigt för den som tvingas bli mamma och/eller pappa mot sin vilja.
Sen vet jag inte riktigt hur kul det är att som barn födas oönskad av föräldrar som anser sig inte kunna ta hand om ett barn.

Som det är idag så försöker ändå mamman och sjukvården få till en abort före tolfte veckan eftersom det då går att göra en medicinskt enklare abort.

Sen kan det finnas många anledningar utöver att kvinnan är ett djävla pucko (som vissa är) som gör att en abort inte kommer till stånd tidigare. kanske är det en ung flicka som inte vågar berätta för någon, kanske är mamman missbrukare och känner inte av att hon är gravid förrän ganska sent, kanske har man mens som vanligt och därför inte inser att man är gravid, kanske behöver man träffa kuratorn och diskutera en massa innan man fattar ett så stort beslut som en abort är, kanske är mamman och pappan oense och behöver den tiden för att komma överens osv.

Hur som helst så kommer Sverigedemokraterna att förlora väldigt många potentiella väljare tack vare den här inställningen. Det är en kvinnofientlig politik att vilja inkränkta på abortlagstiftningen. Punkt!
Citera
2007-05-20, 17:22
  #19
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Har ingen lust att diskutera Sverigedemokterna med Sverigedemokrater så detta blir det sista inlägget från mig.

Ja det var ju praktiskt av dig. Du får kvalificerat mothugg på dina förenklade resonemang och du flyr genom att illegitimera dina meningsmotståndare som Sverigedemokrater. Om det nu spelar någon roll i din inskränkthet, så är jag inte någon Sverigedemokrat, så någon poäng höstade du inte in där heller.

Citat:
Jag hårddrog det lite, men jag anser fortfarande att SD är ett konservativt parti som genom politiska åtgärder vill behvara den gamla konservativa och kristna relationen mellan man och kvinna. I den relationen är alltid mannen den ledande figuren och kvinnans uppgift är att vara vid mannens sida och göra sina kvinnliga göromål. Kvinnan är mer syndig än mannen. Kvinnans sexualitet hålls emot henne. osv osv. Det är inte en politik som gynnar frigörandet från könet. Det är inte en politk som får kvinnor mer intresserade för tradionellt manliga sysslor utan uppmuntrar kvinnor att hålla sig till kvinnliga sysslor.

Jag håller med dig i flera aspekter om att alltför konservativa vyer leder till det du säger. Vad jag inte håller med om är att det rätta därför är det totalt motsatta, dvs nån slags totalt liberal utgångspunkt där man inte längre kan erkänna att en man är en man och en kvinna är en kvinna.
Citera
2007-05-20, 18:12
  #20
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Jag hårddrog det lite, men jag anser fortfarande att SD är ett konservativt parti som genom politiska åtgärder vill behvara den gamla konservativa och kristna relationen mellan man och kvinna. I den relationen är alltid mannen den ledande figuren och kvinnans uppgift är att vara vid mannens sida och göra sina kvinnliga göromål. Kvinnan är mer syndig än mannen. Kvinnans sexualitet hålls emot henne. osv osv. Det är inte en politik som gynnar frigörandet från könet. Det är inte en politk som får kvinnor mer intresserade för tradionellt manliga sysslor utan uppmuntrar kvinnor att hålla sig till kvinnliga sysslor.



Meeen

"gynnar frigörandet från könet"
Ursäkta mig, men jag vill minsann inte bli frigjord från mitt kön. Jag är inte intresserad av traditionellt manliga sysslor, jag vill ta hand om mina barn, jag anser på fullt allvar att familjen är viktigare än karriären osv.

Varför vill du frigöra mig från något jag inte vill bli befriad ifrån?

Varför inte istället anse att kvinnliga sysslor är lika mycket värda som manliga?
Varför anser du att kvinnor ska göra samma saker som män och ha samma åsikter och värderingar som män?

Du tror inte att naturen fixar det där bättre än ideologin på modet?

Och du tror inte att jag, som kvinna, vet bättre vad jag vill än du?
Sluta för fan med att bestämma åt mig, sluta för i helvete att säga vilka åsikter jag ska ha, håll tassarna borta från mina värderingar och lägg av med att behandla mig som ett litet duttedull som måste tas om hand, din förbannade kvinnoförnedrare


Sen vet jag inte var du fått "kristna" ifrån. I alla religioner i alla tider över hela världen har kvinnor alltid valt (inte tvingats) att ta hand om de barn de fött. Det har ingenting med kristendom att göra, utan med natur och instinkt.

Sen finns det kvinnor som inte vill ha barn eller som inte vill ta hand om de barn de föder, och det är deras val. Det finns män som inget högre vill än att vara hemma och ta hand om sina barn, och det är upp till dom. Men sluta för guds skull med att se ner så på kvinnor, kvinnors fattningsförmåga, kvinnors natur och kvinnors förmåga att fatta egna val.

Det har Sd fattat i alla fall. Sen är det synd och skam att de tafsar på abortfrågan, vilken är en av orsakerna till att jag aldrig skulle lägga min röst på dem.
Citera
2007-05-20, 19:30
  #21
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Meeen

"gynnar frigörandet från könet"
Ursäkta mig, men jag vill minsann inte bli frigjord från mitt kön. Jag är inte intresserad av traditionellt manliga sysslor, jag vill ta hand om mina barn, jag anser på fullt allvar att familjen är viktigare än karriären osv.

Vet hut, kvinna! Du ska frigöras från ditt kön. Punkt.
Citera
2007-05-20, 19:37
  #22
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Vet hut, kvinna! Du ska frigöras från ditt kön. Punkt.

Men, men... Jag vill ju inte
Jag är ju stolt över att vara kvinna och mor och jag anser att det är lika mycket värt att ta hand om sina barn som att skruva lastbil på Scania.
Citera
2007-05-20, 19:43
  #23
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Men, men... Jag vill ju inte
Jag är ju stolt över att vara kvinna och mor och jag anser att det är lika mycket värt att ta hand om sina barn som att skruva lastbil på Scania.

Jo jag vet. Tycker att du argumenterar bra och det är uppfriskande med kvinnor som för din typ av resonemang i det här ämnet.

Jämställdhet handlar i alla fall inte för mig om att män och kvinnor ska vara likadana, utan det handlar om att ge alla så likartade möjligheter som det går, med hänsyn taget till de grundläggande olikheter som man med blotta ögat kan se faktiskt föreligger. Keep up!
Citera
2007-05-20, 19:56
  #24
Medlem
Katarsiss avatar


Över till Sverigedemokraterna.

De är feministiska i och med att de vill återupprätta familjen = de kvinnliga värdena och erkänner dem som viktiga.

De är feministiska i och med att de anser att familjerna själva ska få avgöra hur de vill ta hand om sina barn = ser inte mammor som offer som måste skyddas från männens förtryck.

De är feministiska i och med att de anser att ingen ska diskrimineras pga kön = kvinnor har samma rätt till arbeten och rättigheter som män.

Dom är inte feministiska eftersom de är bakåtsträvare mot ett gammalt ideal som inte skulle fungera speciellt bra idag.

De är inte feministiska med deras fullständigt superidiotkorkade pillande i abortlagstiftningen.

Överlag så är de bra mycket mer feministiska än alla andra partier (kd undantaget) eftersom de värdesätter och hyllar kvinnliga egenskaper istället för att anse dom som fula och att kvinnor ska ha samma åsikter, värderingar och intressen som män.

De bör ta sig en funderare över vad det är de vill uppnå egentligen och bli lite tydligare när det gäller just jämlikheten.
Det är mycket luddigt dravel om "familjen som stöttepelare" och bla bla bla. Fram för fler konkreta förslag - och dra bort tassarna från aborterna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback