• 2
  • 3
2007-05-20, 14:48
Medlem
Nakenchocks avatar
Tagit det luuugnt, men ska snart dra igång verksamheten. Min kompis - låt oss kalla henne "Slarv-Maja" - mindes plötsligt att hon hade en låda i förrådet med diverse datorprylar. Och minsann - där fanns en bootdiskett som nån gjort på nätet. Ska bara vara ute en liten stund till i värmen och solen så att tålamodet och uthålligheten landar djupt i min kropp. Sedan ska jag testa och se om jag kan komma in i windows med bootdisketten. Håll tummar och tår för min skull!

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk

1) Spinrite kan inte hjälpa för detta. Spinrites enda egentliga funktion är att försöka återställa information från en hårddisk med skadade sektorer (dvs inte logiskt skadade).
2) Steg 1 är att köra en chkdsk på disken för att se att inte filsystemet fått sig en smäll. Detta görs från en XP-skiva i reparationskonsolen.
3) Steg 2 är att trycka F8 vid start och välja "senast fungerande konfiguration".
3) Steg 3 är att köra in installationsskivan och välja "installera" (nej, inte reparera) och när XP detekterar den befintliga XP-installationen, låt den reparera denna. Alla väsentliga systemfiler kommer då att ersättas med "rena" från skivan. Sedan kan SP2 installeras ovanpå (man behöver inte installera SP1 först).

I den bästa av världar fungerar detta. Men jag lever i en annan värld på planeten KAOS som framgått av mina inlägg om man läst dessa noga :

1) CD-romen läser inte XP-skivan på den illamående datorn. Därav ingen ominstallation.
2) Chdisk körs VARJE gång jag försöker gå in i windows. Inte ett enda fel hittas.
3) Åtföljs ALLTID av blå skärm.
4) Kommer inte in i felsäkert läge utan möts STÄNDIGT av en vackert blå skärm.....
5) Diskettstationen på den friska men mycket gamla dator jag använder nu fungerar inte alternativt att alla min kompis disketter är trasiga.

Här behövs metoder utöver de vanliga.....
Citera
2007-05-20, 19:45
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Tagit det luuugnt, men ska snart dra igång verksamheten. Min kompis - låt oss kalla henne "Slarv-Maja" - mindes plötsligt att hon hade en låda i förrådet med diverse datorprylar. Och minsann - där fanns en bootdiskett som nån gjort på nätet. Ska bara vara ute en liten stund till i värmen och solen så att tålamodet och uthålligheten landar djupt i min kropp. Sedan ska jag testa och se om jag kan komma in i windows med bootdisketten. Håll tummar och tår för min skull!

I den bästa av världar fungerar detta. Men jag lever i en annan värld på planeten KAOS som framgått av mina inlägg om man läst dessa noga :

1) CD-romen läser inte XP-skivan på den illamående datorn. Därav ingen ominstallation.
2) Chdisk körs VARJE gång jag försöker gå in i windows. Inte ett enda fel hittas.
3) Åtföljs ALLTID av blå skärm.
4) Kommer inte in i felsäkert läge utan möts STÄNDIGT av en vackert blå skärm.....
5) Diskettstationen på den friska men mycket gamla dator jag använder nu fungerar inte alternativt att alla min kompis disketter är trasiga.

Här behövs metoder utöver de vanliga.....

Vad händer när du försöker boota från XP-skivan?
Får du nån identifikation på att den försöker starta från skivan alls?

Disketter har en tendens att gå sönder, hursomhelst...
Att fixa en skruvmejsel är knappast nåt dyrt, har hon inga egna så ut o plundra närmsta granne bara

Hittas CD-romen i BIOS?

Gör den det inte så kolla byglingarna...
Gör den det så testa att boota med Hirens boot CD
Går det att boota ifrån Hirens bootcd?

Kör i så fall MemTest 86+ och hårddisktillverkarens diagnostikprogram (har du Maxtor är det PowerMax, Seagate=SeaTools osv...)
samtliga dessa verktyg finns på Hirens Boot CD
Citera
2007-05-20, 22:34
Medlem
Nakenchocks avatar
Senaste rapporten från planeten KAOS:

Bootdisketten avlästes - lät gnurk, gnurk, gnurk - men jag upplevde inte att datorn bootade från den. Återigen samma chkdsk-genomsökningen utan att hitta fel och blå skärm. Testade också att försöka komma in i felsäkert läge men återigen blå skärm.

Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Vad händer när du försöker boota från XP-skivan?
Får du nån identifikation på att den försöker starta från skivan alls?
Cd-romen startar och det låter schwish schwish för att sedan öka till snabbt helikopterschwish under hela tiden som chkdsk letar fel. Sedan blå skärm.

Citat:
Disketter har en tendens att gå sönder, hursomhelst...
Att fixa en skruvmejsel är knappast nåt dyrt, har hon inga egna så ut o plundra närmsta granne bara
Inte heller boot-disketten hittades av diskettstationen i den gamla datorn. Däremot försökte ju den nya avläsa den. Som jag skrev tidigare så är en ful gul skruvmejsel upphittade och att självaste he-man skruvit i skruvarna förut. Kämpade en hård kamp med att få upp de fula små rackarna. Alla kablar på rätt plats och vid försök att ansluta den fungerande cd-romen från den gamla datorn så gick det inte vägen. Datorn hittade inte cd-romen.

Citat:
Hittas CD-romen i BIOS?
Gör den det inte så kolla byglingarna...
Eftersom CD-romen läser skivan vid bootningen så tror jag väl det. Eller har jag missförstått det hela?

Citat:
Gör den det så testa att boota med Hirens boot CD
Går det att boota ifrån Hirens bootcd?

Som jag skrev tidigare så har vi inte tillgång till en cd-brännare. Så jag vet inte om det går att boota mot Hiren's boot-CD.

Har inte testat det där med USB-minnet som Falukropp föreslog. Vädret har varit för bra Nåt annat förslag på vad jag kan göra? Jag vill antingen komma in i windows eller göra en ominstallation. Några fler idéer på hur jag kan fixa det? Ursäkta en mycket dum fråga men går det att flytta över hårddisken till den gamla datorn och göra en installation på det viset? Eller måste den vara ansluten till den datorn som den ska sitta i framöver när installationen görs? Hoppas ni fattade min krångliga fråga....
Citera
2007-05-20, 23:09
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Senaste rapporten från planeten KAOS:

Bootdisketten avlästes - lät gnurk, gnurk, gnurk - men jag upplevde inte att datorn bootade från den. Återigen samma chkdsk-genomsökningen utan att hitta fel och blå skärm. Testade också att försöka komma in i felsäkert läge men återigen blå skärm.

Cd-romen startar och det låter schwish schwish för att sedan öka till snabbt helikopterschwish under hela tiden som chkdsk letar fel. Sedan blå skärm.

Inte heller boot-disketten hittades av diskettstationen i den gamla datorn. Däremot försökte ju den nya avläsa den. Som jag skrev tidigare så är en ful gul skruvmejsel upphittade och att självaste he-man skruvit i skruvarna förut. Kämpade en hård kamp med att få upp de fula små rackarna. Alla kablar på rätt plats och vid försök att ansluta den fungerande cd-romen från den gamla datorn så gick det inte vägen. Datorn hittade inte cd-romen.

Byglingar kontrollerade?
Bakpå cdromen, sitter små platsgrejer, strax bredvid IDE-kabeln, sitter dessa i rätt läge?
Sitter den som CS så testa som, slave eller master istället

Citat:
Eftersom CD-romen läser skivan vid bootningen så tror jag väl det. Eller har jag missförstått det hela?

Står det nånting på skärmen om att den försöker boota?
Visas cd-romen under IDE-configuration (eller nåt sånt) i BIOS?

Där bör stå nånting med CDROM eller så, är du osäker på vad som är vad så skriv ner allihopa.

CD-romens lampor blinkar så fort den försöker läsa nåt, det gör den alltid när datorn startar oavsett vad BIOS är inställt att starta ifrån

Det kan se ut ungefär såhär:
http://www2.odn.ne.jp/hamataro/diary...bios_raid1.jpg
http://www.pc-treiber.net/reviews/as...r/ALive/b8.jpg

Din CD-rom borde troligen ligga under Secondary Master, eller Primary Slave.
Hittas inte CD-romen får du kontrollera dina byglingar och IDE och strömkablar

Citat:
Som jag skrev tidigare så har vi inte tillgång till en cd-brännare. Så jag vet inte om det går att boota mot Hiren's boot-CD.

Ursäkta en mycket dum fråga men går det att flytta över hårddisken till den gamla datorn och göra en installation på det viset? Eller måste den vara ansluten till den datorn som den ska sitta i framöver när installationen görs? Hoppas ni fattade min krångliga fråga....

Windows lär bli lagom glad om du försöker stoppa in disken i den andra datorn igen, mest beroende på att den inte känner igen en massa hårdvara så avstå från det sålänge
Citera
2007-05-21, 00:03
Medlem
927s avatar
det är inte så svårt att få:
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

jag har fått det när jag installerat malware i en dator. en annan gång fungera inte en brandvägg och ett antivirusprogram ihop

dock underlättar det massor om det står ett filnamn under tekniskt info men eftersom du inte skrev det så antar jag att det inte stog
Citera
2007-05-21, 08:17
Medlem
Nakenchocks avatar
Tack X_surfer för din tydlighet! Finns nog många som surfar in på detta forum och inte fattar vad bygling och BIOS är. Men jag är van vid dessa egendomligheter. Har aldrig haft en splitterny dator utan det har varit gåvor och hopkok genom åren. Datorer i form av mopeder, traktorer, skördetröskor och havererade stålverk. Nu har jag en lite seg Volvo-typ. Därtill har jag upplevt krascher av alla det slag - hårddisk, windows, nätverkskort etc. Att ominstallera är vardag för mig - lösningen på många av mina problem Är väl inte lika säker på hårdvara i form av processor och moderkort men jag kan byta ut en cd-rom, hårddisk, ljudkort och nätverkskort till ljudet av diverse kraftord. VARFÖR är det så förbaskat TRÅNGT i en dator?????? Jag har mycket små händer ändå får jag kämpa på som en blådåre för att krångla in eller ut sladdar och hårddiskar.

Citat:
Byglingar kontrollerade?
Bakpå cdromen, sitter små platsgrejer, strax bredvid IDE-kabeln, sitter dessa i rätt läge?
Sitter den som CS så testa som, slave eller master istället

CD-romen på datorn sitter som master och är byglad som master. CD-romen i den gamla datorn som jag testade ansluta till den nya datorn satt både som master (byglad som master) och slave (byglad som slave).

Citat:
Står det nånting på skärmen om att den försöker boota?
Visas cd-romen under IDE-configuration (eller nåt sånt) i BIOS?
Nej, inget nytt på skärmen när skivan är i jämfört med när den inte är i. Däremot hör jag att den går igång när skivan är i (swisch swosch) och kan även känna vibrationerna från den när den jobbar. Men skivans installationsmeny (eller vad det nu heter) dyker inte upp på skärmen. Menyn dyker upp när jag kör skivan i den gamla datorn.

CD-romen ligger som secondary master i BIOS. Däremot var det omöjligt att komma in i BIOS när jag hade den andra CD-romen inkopplad - oavsett slave eller master.

Citat:
Windows lär bli lagom glad om du försöker stoppa in disken i den andra datorn igen, mest beroende på att den inte känner igen en massa hårdvara så avstå från det sålänge

Vem bryr sig om att göra windows glad? Huvudsaken är att JAG blir glad Hellre en glad kvinna i kåtan än en sur (Gammalt ordspråk från den del av världen där renarna vandrar på vägarna och stör trafiken)
Citera
2007-05-21, 08:22
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
det är inte så svårt att få:
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

jag har fått det när jag installerat malware i en dator. en annan gång fungera inte en brandvägg och ett antivirusprogram ihop

dock underlättar det massor om det står ett filnamn under tekniskt info men eftersom du inte skrev det så antar jag att det inte stog

Nope, inget filnamn. Visst har jag också fått upp samma budskap på den blåa skärmen tidigare, men antingen har jag kunnat ta mig in i windows vid en omstart eller göra en ominstallation med skiva. Det här är första gången inget av dessa alternativ är möjligt.
Citera
2007-05-21, 11:26
Medlem
927s avatar
ok, jag läste faktiskt inte det sista stycket du skrev i första inlägget.
jag har aldrig hört talas om att det inte skulle gå att läsa av en cd efter en blåskärm, det borde inte ha något med blåskärmen att göra

felet du gjorde va ju att inte rycka ur internetuppkopplingen först.
sen så hade väl inte din vän installerat överdrivet många uppdateringar från ms...
Citera
2007-05-21, 12:10
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
ok, jag läste faktiskt inte det sista stycket du skrev i första inlägget.
Big mistake!!! En av de allra vanligaste klagomålen vi kvinnor har på er män är att ni inte lyssnar på det vi säger (eller skriver). Hade du och jag varit ihop så skulle du legat väldigt risigt till nu

Citat:
felet du gjorde va ju att inte rycka ur internetuppkopplingen först.
Har aldrig varit med om en kraschad SP2-uppgradering så jag tänkte inte så långt som att dra ut sladden...

Citat:
sen så hade väl inte din vän installerat överdrivet många uppdateringar från ms
Skämtar du - hon visste inte ens att det fanns sånt.... Hon hade tack och lov ett virusprogram, men inget anti-spyware...Say no more

P.S Märks att det är killar som skapat denna sajt! Hittar ingen kram-smiley att ge till de som hjälper mig - däremot en med två stycken som skålar i öl Dessutom skulle jag vilja ha en sån där smiley som slår på datorn med en slägga
Citera
2007-05-23, 15:22
Medlem
Nakenchocks avatar
SENASTE NYTT I DENNA DATORDOKUSÅPA:

Jag lyckades få diskettstationen i den gamla datorn att fungera igen tack vare denna länk:

http://www.komplett.se/k/k.asp?actio...opic=techhelp9

Visste inte att det var möjligt att koppla den upp och ner Man lär så länge man lever....

I den upphittade lådan med datorprylar i Slarv-Majas förråd fanns det nya disketter. Nu när diskettstationen fungerade tankade jag ner från Microsofts sida XP med SP2 som man kunde installera via diskett. Laddade upp allt på 6 st fungerande disketter. Hoppades att detta skulle vara lösningen. Men den nya datorn ville inte läsa de. Jag kopplade in den fungerande diskettstationen från gamla datorn utan resultat. Med båda diskettstationerna blev det som vanligt chkdesk och blå skärm. Tror därför det inte är lönt att jag ens testar USB-minnet när den varken tar skiva eller diskett.

SAMMANFATTNING

Förutsättningarna för er som inte orkar läsa allt som skrivits i ämnet.

1. Går inte att under några omständigheter att komma in i Windows efter kraschad SP2-nedladdning från Microsofts hemsida eller att göra en ominstallation.
2. XP:s logga dyker upp vid start och när man tror att windows ska starta sätter ALLTID chkdsk igång. INGA fel hittas. Därefter blå skärm. Vad som står på skärmen kan ni läsa i mitt första inlägg.
3. Går inte att komma in i felsäkert läge. Drivrutinerna rullar fram på skärmen och sedan blå skärm. Ingen chkdsk.
4. Datorn läser inte den XP-skiva som fungerar på en mycket äldre dator fast korrekta inställningar i BIOS.
5. Datorn läser varken bootdisketter eller installationsskivor som fungerar på en mycket äldre dator fast korrekta inställningar i BIOS.
6. Testat att boota via USB-minne, men det fungerar inte.
7. Testat att koppla in den cd-rom som läser skivan utan att det fungerar på nya datorn. Byglat som slave på slave-plats och som master på master-plats. Det går inte att komma in i bios då den nya cd-romen är ansluten.
8. Testat att koppla in den diskettstation som avläser disketterna, men utan resultat.
9. Jag hör cd-romen "schwosha" igång för att läsa skivan och diskettstationen "tugga" på disketterna men chkdesk kör hela tiden medan det tuggas och "schwoshas".
10. Det är tydligt att datorn inte kan hitta skivor, disketter och nyanslutna komponenter.

Förstår inte vad jag ska ta mig tilll... Om jag kopplar disken till den andra datorn och formaterar den - kommer det att hjälpa diskettstationen eller cd-romen att läsa av disketter och skivor igen? Är det fel på bios? Nåt som går att reparera? Eller är det bara för min kompis att köpa en ny dator? För i nuläget förstår jag inte hur jag ska kunna hjälpa henne få ett fungerande windows på datorn.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in