Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-18, 20:13
  #1
Medlem
Har planer på att i framtiden dra igång ett eget företag. Verksamheten är inte helt utklarad men troligtvis kommer den att vara av sådan karaktär att aktiebolag blir den valda bolagsformen. Jag sitter själv idag inne på 150 tkr som jag kan slänga in i bolaget. Jag hade tänkt att utöver detta fylla på det egna kapitalet med ytterligare 100 tkr. Jag hade då tänkt skriva skuldebrev till morsan och mina syskon på 50 tkr resp 25 tkr på syskonen. Nu undrar jag hur mycket man kan låna till ett aktiebolag med 250 tkr i eget kapital från banken? Kommer de också att göra en genomlysning av min privatekonomi innan lån beviljas? Om jag kör detta upplägg med skuldebrev till familjen så blir ju detta kanske en mindre kontanthantering oss emellan och sedan så ger jag helt enkelt ett skuldebrev till mina syskon (dock ej något löpande dito). Ska man mörka sin privatekonomi för banken för att maximera dessa utlåningsvilja? Ge sken av att jag bara laxat upp alla pengar själv till företaget och inte har några lån eller ska man vara ärlig med att man som privatperson har 100 tkr i lån till familjen? Hur benägna är de att låta den som företräder ett AB att som privatperson ställa sig som borgensman för bolagets lån? Hela grejjen med att jag vill köra som AB är att begränsa min personliga risk till det satsade kapitalet. Om det går i putten så får fodringsägarna jaga bolaget och inte mig. Bara lånen inom familjen är jag då intresserad av att reglera. Att ha familjen som långivare för att kapitalisera bolaget i grunden gör jag mest för att jag vet att det blir lättare att hantera familjen som borgenärer än någon utomstående. Jag vill självklart inte blåsa dem men om det skulle skita sig så tror jag att de är mer benägna att hålla ut tills jag kan betala lånen än någon utomstående. Summorna för varje person är ju också rätt blygsam. Nåja. Vad tror ni som sagt banken tycker? Vill de ha koll också på privatekonomin och skulle ni rekommendera att man mörkar de utstående lånen till släktingar för att öka deras vilja att låna ut pengar? Alternativet att sälja aktier till släkten gillas ej. Jag vill ha 100% ägande till en början för att sedan kunna sälja av 40-49% till eventuella partners i framtiden...
Citera
2007-05-18, 22:43
  #2
Medlem
Jävligt jobbigt att läsa din text när du inte delar upp den i stycken.
Det lät rörigt tills jag gav upp.
Citera
2007-05-19, 09:37
  #3
Medlem
1. Du kan inte mörka din privatekonomi. De konton och lån du har i Sverige, kan alla banker hitta.

2. Banken har svårare för att låna ut pengar till ett aktiebolag, av just den anledningen du nämner: Din personliga risk är begränsad till insatsen. Jag förslår att du skriver ner en välutformad affärsidé och en budget.

3. Att du lånat pengar av släkt behöver du givetvis inte redovisa, det är ett "smartlån" och kommer därmed ses från banken som dina pengar. (Jag kanske missförstod din fråga med att mörka privatekonomin)

Lycka till med företaget. Att vara egen är rätt roligt bitvis
Citera
2007-05-19, 12:46
  #4
Medlem
Skulle gissa att du nog har rätt att låna hälften av Almi eftersom du satsar ganska mycket själv, om du har ork att fylla i papper ett par månader bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback