2007-05-17, 15:59
Medlem
Kvasar2000s avatar
Åkte för en tid sedan på fortkörningsböter. Inget att snacka om, jag var skyldig. På boten står det att betalningsmottagare är Rikspolisstyrelsen. Betyder det att våra polismäns löner betalas av fortkörningsböter? I så fall förstår jag att polisen satar så hårt på fortkörningsbrott istället för att satsa på mindre lönande brott såsom misshandel och inbrott.
Vore inte ett mer rimligt förfarandesätt att böterna gick till t.ex. vägverket för att förbättra våra vägar och göra dem säkrare?
Citera
2007-05-17, 16:04
Medlem
Penningarna går till RPS för att kontrollera i RIOB (ordningsbotssystemet) att bötesbesloppet betalats in och att man inte struntat i det.

Efter detta går pengarna till stadskassan, alternativt obetalda botar går till kronofogden som får försöka driva in pengarna som därefter ska till stadskassan även dem...

Så... Ingen provision eller ny utrustning till konstaplarna eller polismyndigheterna av de utfärdade botarna...
Citera
2007-05-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykopatkjell
Så... Ingen provision eller ny utrustning till konstaplarna eller polismyndigheterna av de utfärdade botarna...

Det stämmer, tyvärr...
Citera
2007-05-17, 19:32
Medlem
real zombies avatar
körde 103 på en dubbelfilig 70 väg med mitträcke, torrt å fint väglag nästan ingen trafik, å där stod dom med sin laser gömda i busken, naturligtvis tog dom kortet på plats å så fick jag böter på 3600, lite trist att dom tar körkotet i 2 månader... ja ja shit happens, men jag ser böterna som EXTRASKATT till statskassan...
Citera
2007-05-18, 17:07
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykopatkjell
Penningarna går till RPS för att kontrollera i RIOB (ordningsbotssystemet) att bötesbesloppet betalats in och att man inte struntat i det.

Efter detta går pengarna till stadskassan, alternativt obetalda botar går till kronofogden som får försöka driva in pengarna som därefter ska till stadskassan även dem...

Tack för info. Är lite lugnare nu.
Citera
2007-05-18, 18:33
Medlem
Det är som vilka böter som helst, t.ex om du döms till att betala dagsböter i tingsrätten tillfaller pengarna staten.
Citera
2007-05-18, 18:37
Medlem
LabbeLassilas avatar
Synd om dig?

Grabbar, är det 90 som gäller på sträckan så är det 90.
Håll er till hastighetsbegränsningen istället.

Mvh, Labbe.
Citera
2007-05-18, 18:39
Medlem
LabbeLassilas avatar
Pengar till staten!!!

Javisst, glömde bort att säga att pengarna tillfaller staten.

Mvh, Labbe.
Citera
2007-05-18, 18:50
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabbeLassila
Grabbar, är det 90 som gäller på sträckan så är det 90.
Håll er till hastighetsbegränsningen istället.

Mvh, Labbe.

Det var ju ett synnerligen insiktsfullt inlägg

Redan i andra meningen skriver jag att skuldfrågan inte är mycket att snacka om då jag var skyldig så det stänkte om det.

Dock tycker jag att prioriteringarna inom polisen är felaktiga då man inte ens klarar av att lösa 5% av inbrotten. Denna typ av brottslighet borde vara högsta prioritet vilket det inte förefaller vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in