2007-05-23, 00:28
Medlem
jalouxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Slick
Har du funderat på att röven är rund? Det går faktiskt att stoppa upp "kansken" där.
Är detta måhända ett exempel på det självständiga tänkande som de elaka lärarna inte har vett att uppskatta?
Citera
2007-05-23, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaloux
Är detta måhända ett exempel på det självständiga tänkande som de elaka lärarna inte har vett att uppskatta?
Nej, det är bara sådant där spatialt tänkande, kognitiv variation med mer.

Hysh, hysh, om du inte har någonting att tala om för oss?
Citera
2007-05-23, 00:54
Medlem
jalouxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Slick
Hysh, hysh, om du inte har någonting att tala om för oss?
Trodde jag redan gjort det, men om du tycker ryggdunkande är viktigare än diskussion så återgå för all del till det.
Citera
2007-05-23, 01:16
Medlem
Att tjejer för högre betyg än killar och bla bla...beror väl mest på läraren egentligen? Exempelvis så hade jag under andra året på gymnasiet en lärare i spanska/latin som hjälpte elverna att få så höga betyg som möjligt, killar som tejer. De som fick "dåliga" betyg var de som inte kom på lektionerna, aldrig pluggade osv. Med andra ord, en väldigt rättvis och uppmuntrande lärare.

Lärare nr.2 som jag under samma period hade i sv/historia, är en satkärring som måste ha varit senildement. Otaliga gånger fick jag maila uppsatser till henne, en gång gick det till och med så långt att jag efter att ha lämnat uppsatsen till henne i handen 2ggr vid olika tillfällen och mailat den 5 ggr, att jag skällde ut henne, ordentligt. ( det är inte bara jag som uppmärksammade detta problem...) Hur som haver, innan detta låg jag på VG i snitt på det jag gjorde i sv/historia under denna period. Efter detta dalade mina betyg på uppgifter jag lämnat in till G-. Jag är rätt säker på att jag inte började skriva sämre efter detta. Jag struntade emellertid i detta, men, senare under denna termin blev vi tvugna att ställa upp i en fånig tävling där alla skulle skriva en uppsats och sedan skicka in den. Av drygt 70 tävlande så vann jag, och det var väl något som jag sket totalt i, men, det var obetalbart att få se min lärares min. Vad jag ville komma till var att denna lärare satte inte betyg på vad man skrev, hon satte betygen efter vad hon tyckte om eleven som "person". Hej och hå, vad jag hatar 60+:are så uppenbarligen glömt sin kompetens på bussen.
Citera
2007-05-23, 01:26
Medlem
Vill bara säga: Vilka jävla retards både snubben och läraren är.
Citera
2007-05-23, 13:31
Medlem
HerrSeriöss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ckb
Lärare nr.2 som jag under samma period hade i sv/historia, är en satkärring som måste ha varit senildement. Otaliga gånger fick jag maila uppsatser till henne, en gång gick det till och med så långt att jag efter att ha lämnat uppsatsen till henne i handen 2ggr vid olika tillfällen och mailat den 5 ggr, att jag skällde ut henne, ordentligt. ( det är inte bara jag som uppmärksammade detta problem...) Hur som haver, innan detta låg jag på VG i snitt på det jag gjorde i sv/historia under denna period. Efter detta dalade mina betyg på uppgifter jag lämnat in till G-. Jag är rätt säker på att jag inte började skriva sämre efter detta. Jag struntade emellertid i detta, men, senare under denna termin blev vi tvugna att ställa upp i en fånig tävling där alla skulle skriva en uppsats och sedan skicka in den. Av drygt 70 tävlande så vann jag, och det var väl något som jag sket totalt i, men, det var obetalbart att få se min lärares min. Vad jag ville komma till var att denna lärare satte inte betyg på vad man skrev, hon satte betygen efter vad hon tyckte om eleven som "person". Hej och hå, vad jag hatar 60+:are så uppenbarligen glömt sin kompetens på bussen.

Hette hon Helena Carlsson? Det låter som det var hon.
Citera
2007-05-23, 15:04
Medlem
hehe, nej...Men jag antar att det finns personer liknande denna dåre.
Citera
2007-05-23, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ckb
Att tjejer för högre betyg än killar och bla bla...beror väl mest på läraren egentligen? Exempelvis så hade jag under andra året på gymnasiet en lärare i spanska/latin som hjälpte elverna att få så höga betyg som möjligt, killar som tejer. De som fick "dåliga" betyg var de som inte kom på lektionerna, aldrig pluggade osv. Med andra ord, en väldigt rättvis och uppmuntrande lärare.

Upplevde ungefär samma sak idag, fick tillbaka lite nationella prov i engelska... den vidriga jäveln tilll lärare satte G- på en engelskauppsats som jag vet är i VG-MVG klass. Ska bli jävligt kul att få tillbaka delen på läs, hörförståelse där hon får rätta efter en mall.... hade efter detta muntligt prov i nationella, kompisen som jag pratade med fick ett svagt VG medans hon satte G+ på mig. Både jag och kompisen reagerade som fan eftersom det var så jävla uppenbart att jag pratade mer kvalitativt och mer flytande....

Detta kommer hon få lida för.
Citera
2007-05-23, 16:54
Medlem
fbes avatar
Mna kan också formulera det som så att de personlighetsdrag som betalar sig i skolan och ger höga betyg är inte de drag som sedan ger framgång i yrkessammanhang.
Skolan uppskattar duktiga, flitiga människor som gör det de blir tillsagda. Arbetslivet uppskattar entusiaster med driv, nytänkande och improvisationsförmåga. Som vi uppfostrar våra barn idag passar de duktiga flickorna i skolbänken, men kommer inte vidare långt utanför den.
Det handlar förmodligen inte om medveten diskriminering, och framförallt står knappast grabbarna på den förlorande sidan, men självklart vore det bättre om bägge könen fick en chans att utvecklas till sin fulla potential. Men det är kanske inte en tanke som står så högt i kurs här bland FBs kränkta och förfördelade snubbar.
Citera
2007-05-23, 18:12
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Mna kan också formulera det som så att de personlighetsdrag som betalar sig i skolan och ger höga betyg är inte de drag som sedan ger framgång i yrkessammanhang.
Skolan uppskattar duktiga, flitiga människor som gör det de blir tillsagda. Arbetslivet uppskattar entusiaster med driv, nytänkande och improvisationsförmåga. Som vi uppfostrar våra barn idag passar de duktiga flickorna i skolbänken, men kommer inte vidare långt utanför den.
Det handlar förmodligen inte om medveten diskriminering, och framförallt står knappast grabbarna på den förlorande sidan, men självklart vore det bättre om bägge könen fick en chans att utvecklas till sin fulla potential. Men det är kanske inte en tanke som står så högt i kurs här bland FBs kränkta och förfördelade snubbar.

Fan vad bra sagt!
Citera
2007-05-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbe

Visserligen, men det känns ju inte lite sjukt att man ska konstant behöva bli "lidande" på grund av att en del lärare uppenbarligen saknar kompetens?!

Jag vill inte lämna in nåt med mitt namn på egentligen, det skulle vara bättre om man bara kunde lämna in uppgiften etc med exempelvis ett nummer eller så, förutsatt att endast man själv vet om vilket nummer man har.

Då kan ju inte läraren lägga ner några personliga värderingar om vem som skrivit vad, utan rättar bara uppgiften osv..
Citera
2007-05-23, 23:55
Medlem
Som några redan har sagt, manliga lärare vill inte verka sexistiska och kvinnliga lärare hatar unga män.

Jag fick alltid en känsla av att lärarna från början var inställda på att ge killar ett lågt betyg - sen var man tvungen att överbevisa dem om sin kompetens genom att sätta väldigt höga poäng på prov och göra proffsiga arbeten. Detta gällde alla kurser utom de naturvetenskapliga, och där var ju oftast betyget baserat på provresultat som inte kunde manipuleras särskilt mycket åt nåt håll.

För tjejerna var det lite tvärt om - de började kursen på ett MVG och behövde sen bara se till att inte vara riktigt uppenbart kassa då ett MVG i slutbetyg i så fall skulle verka skumt.

Jag tror det här har pågått länge och i förlängningen lett till att om en man och en kvinna har samma examen och liknande betyg misstänker arbetsgivaren att mannen antagligen är mer kompetent.

Dessutom är det nog lite av en chock för många kvinnor att komma ut i verkligheten där det helt plötsligt ställs krav på dem, det räcker kanske inte längre att vara gullig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in