2007-05-17, 02:18
Medlem
Nu är detta ingen diss, men jag tror att man kan ta en hamster, köra den genom en köttfärspress och sen tvinga den att göra en fetare låt på 2 minuter. Beatsen var nästan ok, texten är väl ingen totalkatastrof, men flytet.. Andas gärna, inte varannan sekund i micen bara. Och rösten är ju inte tung för fem öre, tyvärr.
2007-05-17, 02:24
Bannlyst
Vilken jävla tortyr.

Inte för att vara taskig, men att komma hem till ens boning, stukad så in i helvete och lyssna på detta musikaliska missfoster är så nära fittan helvetet man kan komma!

Fy fan...
2007-05-17, 02:28
Medlem
Zumas avatar
Inte för att vara taskig men det va så jävla dåligt så det går fan inte och ta det på allvar. Fyfan!
2007-05-17, 02:42
Medlem
occasuss avatar
Jag kan inte ladda ner låten men Aerodynamite, lär dig bli mer ödmjuk. Är låten så bra som du säger så sprids den av sig själv utan din reklam.
2007-05-17, 03:12
Moderator
Nospheratus avatar
Jag lyssnar inte på hiphop eller rap så jag tänker inte gå in på hur materialet står sig i förhållande till andra artister. Men själva produktionen lämnar en del övrigt att önska.

Mixen är riktigt obalanserad till att börja med. Rappningen (heter det så?) ligger alldeles för högt i förhållande till musiken. Sången på slutet känns mer rätt volymmässigt.

Pianot funkar med trummorna i mixen. Men vart är basen? Det är svårt att leverera ett "tungt" ljud utan bas. Jag lyssnar som sagt inte på hiphop men jag har fått för mig att bas är extra viktigt i den genren.

Trummljuden låter en smula amatörmässiga. De låter som någon av Yamahas gamla trummaskiner från åttiotalet. Jag inser att det är vanligt med syntetiska elektroljud i hiphop men jag det måste finnas mer moderna och bättre elektroljud som skulle höja kvaliteten på beatet. Du som håller på med hip hop borde spana in Stylus 2 som är en beatbox som hiphopparna brukar gråta glädjetårar över. I nuläget låter trummljuden som något som gamla Alphaville eller Erasure skulle ha alstrat och det är förmodligen inte det intrycket du vill ge.

Överlag är ljudet väldigt torrt. Det låter inte som du har använt något reverb på ljudet någonstans. Soundet saknar substans, särskilt som den är något av en ballad är det viktigt att skapa en fyllig känsla med hjälp av ett reverb. Var inte rädd för att lägga reverb på trummorna heller. I synnerhet rappen behöver mer luft under vingarna.

Sången på slutet funkar väl men det låter lite som om den är pitchad. Jag sticker ut hakan och gissar att det är en kille som sjunger som ni sedan pitchat upp. Ta inte detta som en provokation nu, jag är inte ute efter det, du verkar ha fått din beskärda del av det i tråden redan. Jag försöker bara vara ärlig och berätta vad jag hör. På samma sång har ni använt en auto tuner. Tyvärr hugger autotunern som kobra på sången så att det låter typiskt nittiotal. Om ni använder auto tuner för att vokalisten inte kan hålla tonen så bör ni sänka thresholden så att den inte hugger så förbannat pojkbandsaktigt, annars tycker jag att ni borde ta bort effekten helt.

Låten verkar inte vara mastrad alls. Jag skulle kunna gett mig på en mastring men mixen är alldeles för obalanserad för att man ens skulle ge sig på ett försök. T ex skulle man kunnat lägga en EQ på mastern för att boosta basen men det funkar inte med den här kvaliten. Kan du inte lägga upp de separerade ljudspåren någonstans så kan jag prova att mixa och mastra ihop något intressant.

För övrigt är låten lite väl kort i min mening. Men det kanske är vanligt i hip hop?
2007-05-17, 03:20
Medlem
reageras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerodynamite
Det här är allt annat än dåligt, produktionen är bra oavsett vad du tycker. Har pratat med många insatta inom den svenska hiphop scenen och alla håller med att låten håller bra klass, så antingen är du avundsjuk eller vågar du inte inse min kvalité som rappare.

Du må tycka att din produktion är jättebra, men jag (och många andra) gör det inte. Din, eller min, åsikt är ingen fakta - det är en åsikt.

Vilka är dessa insatta inom den svenska hiphopscenen? Jag får en känsla av att dom mest hållit med dig för att dom inte orkar tjafsa.

Jag är långt ifrån avundsjuk på dig. Är ingen rappare själv, och vetefan om jag skulle kunna göra bättre, men jag tycker ändå att rappen är dålig.

Citat:
Låten är inte tung musikaliskt sett, däremot är den tung på en känslomässigt sätt vilket jag trodde ni skulle förstå.

Som någon sa så känns det rätt "fjortis", just på grund av sättet texten är skriven.

Citat:
Men jag tackar för kritiken, tyvärr känns ni här på FB alldeles för inskränkta. Ni sågar allt och alla, oerhört tråkigt! Jag tror mycket på den här låten.

Inskränkta?! Du, jag skulle då inte kalla mig inskränkt när det gäller musik. Jag är nog den enda i min kompiskrets som kan gå från goregrind/death metal till hiphop till klassisk musik till psytrance.

Å andra sidan får jag plojvarning av dina svar, eller så är du bara så insnöad på din egen produktion.
2007-05-17, 03:33
Medlem
Är det ingen som fattar att det är ett troll?

Det är en kille som "låtsasrappar" till en nån sorts uselt komponerad ballad.. i slutet dras balansen åt helvete på ett synnerligen irriterande sätt. High five! Så jävla dåligt att det måste vara ett skämt..

(Men om det är på allvar: LOL!)
2007-05-17, 04:04
Medlem
int0xs avatar
Är du allvarlig?

Stolt över låten? tror den kan bli nåt?

Om du är allvarlig, så måste jag säga att den är bra, humoristiskt sett.

Driver du med oss så slår du inte Nemesis1 på långa vägar.

Btw gör en video!
2007-05-17, 08:36
Medlem
alligator_s avatar
Citat:
Lägg ner mannen, jag kan ta att det här inte är din musiksmak men försök för guds skull vara lite konstruktiv. Den är bra producerad, är det inte min röst eller budskapet du inte gillar?

Haha sorry mannen men jag kan bara inte ta den där låten på allvar
Är du så jävla hemmablind att du inte fattar hur dåligt det är, vill inte vara taskig men tror du kommer fatta det inom sinom tid.
2007-05-17, 09:12
Bannlyst
Det här var ju inget vidare. Det jag stör mig på mest är att rappen inte alls hänger ihop med musiken...
2007-05-17, 09:30
Medlem
puckelns avatar
Citat:
Men jag tackar för kritiken, tyvärr känns ni här på FB alldeles för inskränkta. Ni sågar allt och alla, oerhört tråkigt!

Där har du ganska fel, jag har haft ett par låtar uppe här som har mottagit både ris och ros. Men när man kommer in med sån hybris som du gör och beskriver sig själv som revolutionerande, är det lätt att folk stör sig på en.

Det är tråkigt att man ska behöva agera swartling, men eftersom du inte verkar lyssna på kritiken utan bara avfärda så kan jag lika väl uttrycka mig tydligare. Låten är skit. Men ge inte upp, utan öva öva öva, och försök att vara lite ödmjuk nästa gånng du delar med dig av ditt material.
2007-05-17, 09:33
Medlem
nojas avatar
Citat:

Här är ett CD omslag ifall ni bränner ut skivan;

http://img233.imageshack.us/img233/1952/asked9.gif

Måste tyvärr också påpeka att även omslaget inte var nå vidare. Det där klarar nån som använder Adobe för första gången. Du har bara tagit en bild och lagt på lite text.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in