Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-16, 18:07
  #1
Medlem
visste inte riktigt om jag skulle skapa den här tråden i ekonomi eller något brottsrelaterat. men men ...

jag undrar varför flera pizzerior byter ägare så ofta. jag har hört flera givna standardförklaringar från olika håll där det påstås olika saker om skattesmitning, etc.

om du inte vet med säkerhet så bespara mig dina teorier. jag vill veta från någon som verkligen vet.
Citera
2007-05-16, 18:15
  #2
Medlem
tapirs avatar
Rättväsendet kommer dom väl på spåren eller så tar någon "kusin" över och får starta-egetbidrag.
Citera
2007-05-16, 18:28
  #3
Avstängd
Partizans avatar
Kan det bara inte vara så att man säljer den och vill kanske satsa på en annan bransch?
Citera
2007-05-16, 18:29
  #4
Medlem
TTKs avatar
En aspekt är ju att man driver pizzerian ett tag och bolaget drar på sig skulder under tiden (speciellt i börja då få kunder känner/kommer till pizzerian men hyra och leasingavgifter ändå måste betalas). Efter ett tag så är det ganska ekonomiskt att försätta bolaget i konkurs samtidigt som ett nytt bolag man skapat kommer in och lägger ett bud på hela verksamheten och därmed tar över alla tillgångarna (inkl den kundkrets som skapats) till ett förmånligt pris, men inga av skulderna. Brukar kallas rekonstruktion genom konkurs, eller i de fallen då man upprepar förfarandet flera gånger om för "konkurskarusellen".

Sen har jag också hört talas om system där varje nytt bolag startas av en ny familjemedlem eller åtminstone i en ny släktings namn och att man därigenom kan få en ny omgång starta-eget bidrag och förmånliga lån från almi, nutek och allt vad det heter.
Citera
2007-05-16, 19:09
  #5
Medlem
straycats avatar
Starta eget bidrag vad är det? intefan har jag fått något bidrag för att starta firma har jag missat något ?
Citera
2007-05-16, 19:20
  #6
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
Rättväsendet kommer dom väl på spåren eller så tar någon "kusin" över och får starta-egetbidrag.

Jag har hört från olika håll att invandrare får någon särskild form av starta eget-bidrag. När pizzerian (motsv.) börjar gå dåligt så "säljer" man den till någon släkting som får ett nytt bidrag, och så vidare.

Om detta har någon förankring i verkligheten överlåter jag till de bättre vetande att avgöra.
Citera
2007-05-16, 19:26
  #7
Medlem
Jag vet att du inte ville ha folk som svarade som inte visste till 100%, men för att hjälpa folk på vägen med att komma fram till ett definitivt svar så tänkte jag berätta vad jag hörde från en rasist, och därför så tvekar jag starkt på detta men skulle gärna vilja få lite klarhet.

Det han sade var att invandrarna slipper arbetsgivaravgifter i en viss tid när dom har startat eget, och att det är därför det är så vanligt att det är olika ägare och så vidare.
Citera
2007-05-16, 19:29
  #8
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nds
Det han sade var att invandrarna slipper arbetsgivaravgifter i en viss tid när dom har startat eget, och att det är därför det är så vanligt att det är olika ägare och så vidare.

Det kanske var den varianten jag också har hört, vid närmare eftertanke.
Citera
2007-05-16, 19:32
  #9
Medlem
Fakta om starta eget bidrag, kan sökas såväl av svenskar som invandrare.

AMS:
http://209.85.129.104/search?q=cache...v&ct=clnk&cd=1
Citera
2007-05-17, 01:08
  #10
Medlem
Vissa får det att framstå så väldigt lukurativt att byta ägare och lura till sig bidrag. Om så var fallet så garanterar jag att svenskar skulle vara lika goda kålsupare och fiffla med ägarbyten - kom inte och säg att svenskar har någon moral vad gäller pengar. Skulle tippa att svenskar är överrepresenterade vad gäller eko-brottslighet.

Kan det inte vara så att pizzerior bara kan ta 30-40 kr för en hämtpizza för att vi snåla svenskar inte är beredd att betala mer, och detta får dom tappra bagarna att sakna möjligheter att tjäna pengar, betala löner enligt koll.avtal o.s.v.
Citera
2007-05-17, 08:19
  #11
Medlem
straycats avatar
30 spänn för en hämtpizza. Var är det så billigt? Min lokala pizzaturk har
mage att ta 65 spänn för den enklaste modellen.
Vill man sitta i den skolmatsals liknande "resturangen" blir det 12 spänn till.
Citera
2007-05-17, 08:32
  #12
Avstängd
UnnamedPlayers avatar
Det där gäller ju krögare i allmänhet, inte bara pizzabagare.

Det jag tycker är så konstigt är att det verkar som om ALLA krögare ALLTID ska fiffla, oavsett hur bra stället går. Ölen ska blandas ut, djs får betalt i öl eller inget alls, nästan samtliga jobbar svart osv osv. Även om de sitter på en guldgruva väljer de att fiffla, för att sedan bli tvungna att fly landet. Varför är det såhär? För visst fasen kan en krog-/klubbägare plocka ut fina pengar när stället går bra?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback