Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-07-08, 15:20
  #25
Medlem
uber98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Hur vet du att det är oljans fel att scootern gav upp? Om det blir något strul med oljetillförseln så kommer motorn att skära ihop, och då kommer det kosta några tusen kroner att reparera.
Det är klart att jag inte kan veta det, men det vore väldigt konstigt om den skar precis efter jag bytt olja.
Citera
2014-07-08, 15:21
  #26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Om det är low smoke så har jag kört på den oljan själv och inte märkt av att den skulle va dålig på nåt sätt.
Citera
2014-07-10, 10:42
  #27
Medlem
Jag har endast kört Statoil's "lilla" flaska till Yamaha Dt50 och Fs1 och det har fungerat utan problem.

Däremot så fort jag köpta samma olja till en scooter så gick det som med över's Aerox.

Den gick sämre och sämre för att till slut stanna helt och inte ville svara på gasrespons.

Min moped var en Keeway matrix 2 taktare på 49cc, ej trimmad och hade kvar variatorsladden.

Jag tog inte problemet i egna händer, utan sålde den snabbt som fan till en vän innan den gav upp helt och mycket riktigt så fick jag ett surt samtal där han sade att "hela motorn kläggat igen" - Vad han menade vet jag tyvärr inte.

Min teori är att äldre motorer inte har något problem med Statoil's olja, men för nyare så är det nog en något dyrare olja man vill ha.
Citera
2014-07-10, 20:32
  #28
Medlem
Lånar tråden lite. Någon som har hört talas eller kört med den finska "oljejätten" Teboils helsyntetiska tvåtaktsolja?
Citera
2018-11-05, 18:10
  #29
Medlem
uber98s avatar
En riktigt sen uppdatering: Det var inget fel på oljan. Tändhatten hade lossnat Så alla ni som funderar på att köpa Statoils olja, go ahead. Ignorera mina tidigare inlägg i denna tråd.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback