2007-05-16, 14:17
Bannlyst
fis, prutt och fjärt är s.k. ljudbeskrivande ord eller vad dom heter...dvs. dom heter som det låter...andra såna ord är brak, knak, knastra, frasa, bubbla, puttra, fräsa, smacka, smock, svisch, poff, bang, pang, boom...finns hur många som helst och de är ganska lika på alla språk därför

jämför de engelska fizzy = fräsig, crunchy = knastrig....ganska lika
Citera
2007-05-16, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Eller varför inte skinnsoffan ?
Sitter man på bion tittar man givetvis på den närmsta okända personen, bäst är om ens övriga sällskap hänger med på noterna..
Citera
2007-05-16, 21:58
Medlem
Òðinns avatar
Skita eller fjärta om det så grannens ettåring eller Påven som man talar med.
Citera
2007-05-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonspråk
Med risk för att genera vissa användare, men vi i språkforumet måste våga närma oss de ämnen som andra inte tar i med tång. Alla frågetecken skall bytas mot utropstecken.

Alltså,

vilket ord använder ni i vardagslag för att släppa väder?

prutta, fisa, möka, skita?

"jag pruttade" låter lite barnsligt
"jag fes" låter lite gnälligt
"jag sket" låter lite vulgärt

Vilket är det ultimata luftordet?

Vilket är det mest neutrala?

Behövs det ens något bra ord, eftersom vi så sällan pratar om vad vi gör?
Fis och prutt är ju ljudhärmande ord som representerar smygare respektive anusfladder. Om det börjar stinka utan att någon hört ett ljud så frågar man vem som har fisit (alt. fist). Av uppenbara skäl hörs frågan "vem pruttade?" inte särskilt ofta.

Mök är väl ett mellanting, en prutt som var för välsmord för att orsaka fladder, men för bullrig för att kallas fis.
Citera
2007-05-16, 22:34
Medlem
s3vens avatar
hos mig brukar det heta "jag la en skit" eller "jag sket"
Citera
2007-05-16, 22:42
Medlem
Mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fis och prutt är ju ljudhärmande ord som representerar smygare respektive anusfladder. Om det börjar stinka utan att någon hört ett ljud så frågar man vem som har fisit (alt. fist). Av uppenbara skäl hörs frågan "vem pruttade?" inte särskilt ofta.

Mök är väl ett mellanting, en prutt som var för välsmord för att orsaka fladder, men för bullrig för att kallas fis.
Håller definitivt med, fisa = tyst, alt. pysande ljud. Prutta = låter. Mök = låter också men med ett mer vått ljud.
Citera
2007-05-16, 23:01
Medlem
Tonspråks avatar
Intressanta iakttagelser. Jag vill bara poängtera att "anusfladder" är det äckligaste ordet jag hört på länge. Vet inte varför, men obehagligt var det. ryys...
Citera
2007-05-16, 23:37
Bannlyst
Endast prutt är av ljudhärmande eller onomatopoetiskt ursprung, dock inte fis och fjärt. Den allmänna ljudteorin stöds av NEO:

Citat:
fis = utsläpp av (illaluktande) gaser från ändtarmen, vanl. med väsande ljud

prutt = fjärt

fjärt = (ofrivilligt) utsläpp av gaser genom ändtarmen, ofta ljudligt
Citera
2007-05-17, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mjau
Håller definitivt med, fisa = tyst, alt. pysande ljud. Prutta = låter. Mök = låter också men med ett mer vått ljud.

pys ja, ännu ett sånt ord.
Citera
2007-05-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonspråk
Intressanta iakttagelser. Jag vill bara poängtera att "anusfladder" är det äckligaste ordet jag hört på länge. Vet inte varför, men obehagligt var det. ryys...
Det är rätt äckligt, fast ringmuskelputter är inte ett dugg bättre.
Citera
2007-05-17, 01:43
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
[anusfladder] är rätt äckligt, fast ringmuskelputter är inte ett dugg bättre.

Ickkk...
Översätt till volito et fibrillatio musculus sphincter ani externus et internus så får man behålla kvällsvarden (med reservation för att jag som bensågare är kass på döda språks grammatik).
Citera
2007-05-17, 15:11
Medlem
Tevildos avatar
Om ett ord hade fisa som dagens ord en 27/3-07:

"Att fisa är att släppa sig. Precis som med de flesta fula ord har fisa många synonymer. Prutta och fjärta är två. Det som skiljer orden åt är ofta ljudnivån vid den - åtminstone för omgivningen - otrevliga händelsen.

Ordet har funnits länge i svenskan. "Den som gifwer ondt Wäder från sig, Fijs och fiartar", skrev Olof Verelius redan 1691.

Fisa har motsvarigheter i alla nordiska språk och lånades förmodligen in från det tyska fisten under mitten av 1600-talet. Det är troligtvis besläktat med latinets spirare, att andas. Något man inte gärna gör i närheten av den som just har släppt väder."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in