2007-05-14, 18:19
Medlem
_herman_s avatar
Hej.

Jag vet att detta förmodligen är en vanlig fråga, men jag har kollat igenom alla trådar jag kunnat hitta här på forumet, men inte funnit lösningen.

Så här är det att jag vill kunna se datorskärmen på tvn när man kollar på film och sånt. Därför köpte jag ett kit med 1 s-videokabel, ljudkablage och en s-video->scart-adapter. Men inte fan kan jag ha bild på både datorn och tvn samtidigt. Ljudet är det inga problem med.

Jag har försökt att gå in i skärminställningarna och ändra antalet skärmar, men i rullgardinsmenyn vid namn "nView" kan jag bara välja enstaka skärm.

Det hade varit trevligt om någon hade tips, eller allra helst lösningen, på hur jag ska göra för att kunna få bild på både tv och datorskärm samtidigt!

Grafikkortet i fråga är nVidia GeForce 6200.
Citera
2007-05-14, 19:06
Medlem
DennisOlofs avatar
Jag kör precis som du gör, alltså utan dual view osv.

Jag växlar bara till TVn när jag ska titta på något, funkar bra, då är det ingen bild på skärmen men det behöver inte jag. Sedan när man är klar växlar man tillbaka.

På de sättet kan jag välja en upplösning som passar på TVn, det kanske går med dual view men jag vet inte.
Citera
2007-05-15, 17:44
Medlem
_herman_s avatar
Jo, men det jobbiga är att datorn står i ett annat rum, så isåfall får man gissa var man ska klicka när man vill kolla på datorskärmen igen. Och det är ju lite jobbigt.
Citera
2007-05-15, 18:46
Medlem
DennisOlofs avatar
Jasså de tycker inte jag är jobbigt, bara själva inställningarna.

När man fixat in dom växlar man bara via snabbmenyn, man måste ju ha TVn igång på rätt kanal när man väljer TV, sen dyker bilden upp där och allt funkar bra.

Jag kör ju min skärm på 640*480 för annars ser jag inte något på TVn svårt att läsa, kör även med skärmtangentbordet och förstoringsglaset ibland, men med 640*480 funkar det bra.

Dessutom så tittar jag mest på hdtv eller hr.hdtv och de skiljer inte så mycket så jag tjänar inget på att köra högre upplösnignarn.
Citera
2007-05-15, 20:06
Medlem
_herman_s avatar
Jo, men eftersom man omöjligt kan se tvn när man sitter vid datorn så är det svårt att skifta tillbaka när man vill se på datorskärmen igen. Man måste gissa/vet var man ska klicka och sedan göra det i blindo. Eller det finns kanske möjlighet att ställa in kortkomando till det?

Edit: Glömde tillägga att jag inte har trådlös mus, man måste alltså sitta vid datorn och klicka.
Citera
2007-05-15, 21:00
Medlem
_killahs avatar
Testa installera om Graffekortets drivrutiner. Om du vet att det ska kunna stödja Dual-view.
Jag har 6800 på denna datorn, den klarar att visa 2.
Citera
2007-05-15, 23:20
Medlem
DennisOlofs avatar
_herman_ jo då är det lite svårt, jag föredrar dock att växla mellan skärm / TV vet inte om det påverkar.

Men förut när jag körde dual view upplevde jag det som att bilden på TV skärmen laggade, grymt irriterande, körde jag utan dual view var det inte något problem.

Jag skulle nog ändå köra med trådlöst tangentbord och råtta, även om du kör dual view, orka springa fram och tillbaka mellan dator / TV.
Citera
2007-05-16, 16:42
Medlem
_herman_s avatar
Jag får hem och testa lite mer helt enkelt... Fö är det inte min dator, utan min brors, som bor hemma, jag bara orkade inte skriva det innan. Tack för hjälpen.
Citera
2007-05-16, 17:09
Medlem
IseeUs avatar
http://www.webforum.nu/attachment.ph...28&stc=1&thumb

Om du har kopplat in sladdarna riktigt ska det gå att välja "Sträck ut till TV" i menyn till höger.

Sen så om du bara vill att filmerna körs i helskärm på TV:n så finns ett annat alternativ där du kan välja (kommer inte ihåg under vilken meny, men du får leta lite)
Citera
2007-05-16, 18:05
Medlem
Deaf Penguins avatar
Kanske detta hjälper; om man ska titta på film t.ex. så räcker det med att lite mer än hälften av rutan är "utanför" din egen skärm om sticker in på TVn. Alltså om du t.ex. använder VLC player; dra rutan till så att lite mer än hälften försvinner ut från din egen skärm. Då syns fortfarande alla menyer (gör dom inte det så dra tillbaks rutan och klicka på den menyn du vill åt). När du fixat klar så dubbelklickar du bara på rutan så blir det helskärm på TVn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in