• 1
  • 2
2007-05-12, 20:13
Bannlyst
Finns det någon allmän benämning på ljudserien jag känner som "hälsa för halsen, burken"? För den som inte vet vad jag menar så är det samma som lockar fram toons i roger rabbit. Exempelfiering; Om någon tutat "den" signalen utanför mitt hem och jag ska fråga efteråt över msn t ex om det var han som tutade "hälsa för halsen" hur ska man då benämna signalen? Det är en av de allra vanligaste så det borde finnas ord för den. Om jag ska försöka mig på någon typ av fonetisk beskrivning skulle det se ut typ tutelitut-tut--tuut-tuut.. hoppas ni begriper vad jag menar, inte världens största mysterium men..

Kryptisk rubrik men det är pga frågeställningen, visste jag behövde jag inte skapa tråden, eller fråga..
Citera
2007-05-12, 20:34
Medlem
I Sverige är den nog mest känd som "Hälsa för halsen, Bronzol" (gammal reklamfilm från 1949), samt "Hälsa för halsen, banan!" från Trazan & Banarne.

Var melodin ursprungligen kommer ifrån eller om den har någon mer internationellt gångbar benämning vet jag inte...
Citera
2007-05-12, 21:15
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Lite på Wikin - läs här: Shave and a Haircut.
Citera
2007-05-12, 21:19
Bannlyst
Den fanns i wiki t o m.. På svenska bör man alltså kunna kalla den "hälsa för halsen" och inte känna sig dum när folk inte förstår..

hehe.. "chinga a tu madre, cabron" nåt att lägga på minnet..

tack båda för svar..
Citera
2007-05-12, 21:25
Medlem
Egon3s avatar
Nästan rätt men hälsan hade bestämd form: Hälsan för halsen, Bronzol!

Beläggen via Google är inte överväldigande med 7–3, men Owe Thörnqvist
räknas som tre anser jag. Eftersom 2 träffar av de 3 med obestämd form
är på Aftonbladen, så blir den justerade scoren 10–2.

Ref http://web.telia.com/~u45607103/Texter/bronzol.htm
Citera
2007-05-12, 21:26
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Den fanns i wiki t o m.. På svenska bör man alltså kunna kalla den "hälsa för halsen" och inte känna sig dum när folk inte förstår..

hehe.. "chinga a tu madre, cabron" nåt att lägga på minnet..

tack båda för svar..

intressant... men det där med "hälsa för halsen, burken" - vad fick du det ifrån?
Citera
2007-05-12, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
intressant... men det där med "hälsa för halsen, burken" - vad fick du det ifrån?
Det är vad jag och mina kompisar sagt sedan barnsben, är "burken" lokalt? Har för mig det kan finnas ett samband med Burken, sångaren i rockfolket..

Jag behövde en ny signatur, den här satt som en smäck..

edit; för den som inte vet vilka rockfolket, mest kända för Hey Baberiba ,med burken i spetsen var:
http://www.rockfolket.dinstudio.se/index.htm
http://www.youtube.com/results?search_query=rockfolket
Citera
2007-05-13, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Efter att ha kollat några klassiker vet jag var jag fått "burken" ifrån, det är rockfolket. När jag var liten var dom mäkta populära och under konserterna var det allsång på Hey Baberiba, det hände när jag var på någon logspelning att publiken då skrek burken istället för bronzol vilket var vad han sjöng, fanns på youtube men endast med "bronzol".. men nu vet jag iaf var jag fått det från.. det ska vara bronzol och jag får försöka lära mig trots jag hunnit bli gammal med burken..
http://www.youtube.com/watch?v=iKfZWBYHK0w
Citera
2007-05-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Efter att ha kollat några klassiker vet jag var jag fått "burken" ifrån, det är rockfolket. När jag var liten var dom mäkta populära och under konserterna var det allsång på Hey Baberiba, det hände när jag var på någon logspelning att publiken då skrek burken istället för bronzol vilket var vad han sjöng, fanns på youtube men endast med "bronzol".. men nu vet jag iaf var jag fått det från.. det ska vara bronzol och jag får försöka lära mig trots jag hunnit bli gammal med burken..
http://www.youtube.com/watch?v=iKfZWBYHK0w
När jag var liten hade jag Hey Baberiba på 7"-singel, det var en liveupptagning. I början ropar publiken "Burken! Burken!", i slutet kommer "hälsan för halsen, Bronzol!" fast det är svårt att urskilja Bronzol, folk verkar skrika allt möjligt från "klart slut!" till "woo-hoo!".
Citera
2007-05-13, 21:33
Medlem
Tjohildas avatar
Den första varianten jag minns jag lärde mig var: "Biff å potatis - me lök!"
Citera
2007-05-13, 22:16
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
... "Biff å potatis - me lök!"
Tack för det tipset till minnet. En variant var »Biff à la Lindström – med lök!«

Den har vi haft som kännemärke inom familjen. På semesterhotellet skulle
pappa gå ut och köpa pizza att dela på rummet. Nyckelkortet måste sitta
kvar vid dörren för att strömmen till TV och badrum inte skulle stängas av.

-- När jag kommer tillbaka knackar jag »Biff à la Lindström – med lök!«

Ingen risk att någon skummis i det främmande landet känner till Lindström med ö.

Vadå knacka "Shave and a Haircut – Shampoo"?
Citera
2007-05-13, 22:17
Medlem
Jag har för mig att de kör en variant i "Who Framed Roger Rabbit", dock kan jag inte komma på vilken det var, finns det någon som kan den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in