• 3
  • 4
2007-05-27, 13:41
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Västvärldens överkonsumtion resulterar i enorma mängder skräp och avfall.
Det börjar komma restriktioner på att exportera miljöfarligt avfall till i-länder.
Italien är ett smalt land och det finns begränsade utrymmen för avfall.

På grund av formen på kartan kallas Italien ibland för stöveln.

Ordet skitstövel har fått en ny mening.
I skolan fick vi läsa om Geijers avfall. Vem tog egentligen hand om det?
MVH
Petter Eremiten
Citera
2009-12-26, 19:59
Medlem
miniCarls avatar
Wika verb -de Använda Wikipedia
Citera
2009-12-27, 14:50
Medlem
Benyameans avatar
Jag gillar att sätta ihop -ask ord. Har nästan helt slutat svära utan säger t.ex:

- Men blaskeslask! om jag råkar tappa något.

eller:

- Men lägg av då, ditt gamla fnask-task-patrask.

Sen brukar jag också gå omkring och sjunga det.

Med. Jopphejdiejdiejda, ni vet nog vilken jag menar:

Blaskekaskedaskeda blasketask fittpatrask. And so on.

Har fått hela blask-grejen på huvudet till min flickväns stora missnöje.
Citera
2009-12-27, 17:04
Medlem
Foderbetas avatar
bastardkompott om blandspråk och befolkning, men jag undrar om jag inte läst det någonstans någongång. Minns inte längre.
Citera
2009-12-27, 17:17
Medlem
najass avatar
"Nu går det åt helvete med Fribergs gurkor" använder jag som uttryck när något är på väg att haverera, vare det ett projekt på jobbet eller ungarnas lego-torn.

Varför gör jag det?

Finns det någon som känner igen uttrycket och vet var det kommer ifrån?
Citera
2009-12-27, 22:32
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Nödraketer = Folköl

Skärmsläckare = Stark grogg/snaps

Vet inte hur kända de är, men när jag använt dem har folk inte alltid förstått vad jag menar, vilket talar för att de inte är särskilt spridda.
Citera
2009-12-27, 22:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
I skolan fick vi läsa om Geijers avfall. Vem tog egentligen hand om det?
MVH
Petter Eremiten
Uppsala kommun, dock motvilligt:

Det fanns under min student- och doktorandtid en liten närbutik på Geijersgatan i Uppsala som hette Geijers Livs. Jag hade en doktorandkompis som bodde i samma hus som butiken fanns, och som kallade innehavaren av denna butik för "Geijer" - rimligen av bekvämlighet och inte av okunnighet; nåt skulle man ju kalla karln för, och hans verkliga namn var höggradigt obekant. Nå, hursomhelst berättade han en dag om hur butiksinnehavaren hade råkat i krakel med hälsovårdsnämnden för butikens sophantering, och att han hade fått det ena eller andra föreläggandet av kommunen.

Jag höjde ett halvt ögonbryn:

- Så du menar att frågan om Geijers avfall har varit uppe i hälsovårdsnämnden i Uppsala kommun?

Tyvärr fick jag ingen igenkännandets reaktion tillbaka. Uppenbarligen var det ursprungliga geijerska avfallet min doktorandkompis obekant.
Citera
2009-12-27, 22:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
"Nu går det åt helvete med Fribergs gurkor" använder jag som uttryck när något är på väg att haverera, vare det ett projekt på jobbet eller ungarnas lego-torn.

Varför gör jag det?

Finns det någon som känner igen uttrycket och vet var det kommer ifrån?
Den som söker, han finner. På riktigt nära håll, till och med:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=688002
Citera
2009-12-27, 22:54
Bannlyst
-Men är du snål eller? Jävla halvjude!
Citera
2009-12-28, 00:39
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Uppsala kommun, dock motvilligt:

Det fanns under min student- och doktorandtid en liten närbutik på Geijersgatan i Uppsala som hette Geijers Livs. Jag hade en doktorandkompis som bodde i samma hus som butiken fanns, och som kallade innehavaren av denna butik för "Geijer" - rimligen av bekvämlighet och inte av okunnighet; nåt skulle man ju kalla karln för, och hans verkliga namn var höggradigt obekant. Nå, hursomhelst berättade han en dag om hur butiksinnehavaren hade råkat i krakel med hälsovårdsnämnden för butikens sophantering, och att han hade fått det ena eller andra föreläggandet av kommunen.

Jag höjde ett halvt ögonbryn:

- Så du menar att frågan om Geijers avfall har varit uppe i hälsovårdsnämnden i Uppsala kommun?

Tyvärr fick jag ingen igenkännandets reaktion tillbaka. Uppenbarligen var det ursprungliga geijerska avfallet min doktorandkompis obekant.

Den affären kommer jag ihåg. Den verkar finnas kvar, iaf. på Google Maps. Att han hade problem med miljö- och hälsomyndigheterna förvånar mig inte.

On topic så har jag ett uttryck, "Herregud, sa gubben Lun, och grät han" som är begränsat till min familj. Min farmor från södra Uppland ska ha sagt det, men jag kommer inte ihåg bakgrundshistorien till det. Det används väl allmänt när man konfronteras med nånting man inte riktigt kan hantera.
Citera
2009-12-28, 00:49
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den som söker, han finner. På riktigt nära håll, till och med:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=688002

Det var som tusan!

Med lite olika söktermer lyckades jag få en träff på google och det var från en kolumnist i HD (Helsingborgs Dagblad) som också undrade var det kom ifrån.

Jag kom aldrg ens på tanken att söka på FB. Dumstruten på för mig, men kul i alla fall med lite mer info om uttrycket. Då verkar det i alla fall inte enbart vara något vi httat på i vår släkt.

Tack för sökhjälp.
Citera
2011-10-19, 10:10
Medlem
deadpeoples avatar
Chilla bulle!!! Chilla bulle i Bött
Från värmland
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera