Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-17, 15:09
  #337
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Bland annat så hände för ett tiotal år sedan en rätt omtalad händelse där ett Sumostall som hade kopplingar till en av de större familjerna hamnade i rampljuset pga den gamla Sumobrottaren Kotomitsuki Keiji och några till från Ōtake-stallet hade deltagit i illegal betting, tror det var baseboll eller något och samma familj hade bokat biljetter inför den Basho där Otake-stallet skulle närvara. Väldigt prominenta platser bör tilläggas, vilket av myndigheterna sågs som en slags "styrkedemonstration" och den organiserade brottslighetens ställning inom just Sumo...vilket ledde till att samtliga registerade brottslingar förbjöds att ens komma in på arenan.
Otakes dåvarande stallchef/ägare är en av mina favoriter all-time, f.d. sekiwake Takatoriki. Ska man jämföra honom med någon som är aktiv idag så är det väl Yoshikaze (som jag också gillar) som ligger närmast till hands, fast Takatoriki var ett par klasser bättre. Akebono hade alltid bekymmer med Takatoriki, ungefär som Harumafuji hade bekymmer med Yoshikaze.

En ytterst pinsam detalj i härvan (där Takatoriki t.o.m. hade lånat pengar av Kotomitsuki för att betta) var att Takatoriki då var gift med dottern till legenden, yokozuna Taiho. Takatoriki hade t.o.m. ärvt Taiho-stallet (som döptes om till Otake), när Taiho vid 65 gick i automatisk pension från Sumoförbundet under 2005. Taiho var rosenrasande och krävde att hans dotter skulle skilja sig från Takatoriki, vilket så skedde. Takatoriki kastades ut från Sumoförbundet och blev sen någon slags wrestlinggubbe.

Samtidigt var en annan stallchef också involverad i matchfixning. Mästermyglaren Kanechika, som myglat till sig kontrollen över Miyaginostallet (det stall som Hakuho brottas för) från Chikubayama, Hakuhos mentor. Sen lyckades han med att bli inspelad när han babblade om matchfixning, även om det tog ett par år innan ljudfilen läckte ut och Sumoförbundet tvingade honom att ge tillbaka kontrollen över Miyaginostallet till Chikubayama. Avslutningsvis gick han lös med ett baseballträ på sin chaufför (om jag minns rätt), någon gång under 2015, blev dömd för misshandel och utkastad från Sumoförbundet.
Citera
2018-07-18, 07:55
  #338
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Otakes dåvarande stallchef/ägare är en av mina favoriter all-time, f.d. sekiwake Takatoriki. Ska man jämföra honom med någon som är aktiv idag så är det väl Yoshikaze (som jag också gillar) som ligger närmast till hands, fast Takatoriki var ett par klasser bättre. Akebono hade alltid bekymmer med Takatoriki, ungefär som Harumafuji hade bekymmer med Yoshikaze.

En ytterst pinsam detalj i härvan (där Takatoriki t.o.m. hade lånat pengar av Kotomitsuki för att betta) var att Takatoriki då var gift med dottern till legenden, yokozuna Taiho. Takatoriki hade t.o.m. ärvt Taiho-stallet (som döptes om till Otake), när Taiho vid 65 gick i automatisk pension från Sumoförbundet under 2005. Taiho var rosenrasande och krävde att hans dotter skulle skilja sig från Takatoriki, vilket så skedde. Takatoriki kastades ut från Sumoförbundet och blev sen någon slags wrestlinggubbe.

Samtidigt var en annan stallchef också involverad i matchfixning. Mästermyglaren Kanechika, som myglat till sig kontrollen över Miyaginostallet (det stall som Hakuho brottas för) från Chikubayama, Hakuhos mentor. Sen lyckades han med att bli inspelad när han babblade om matchfixning, även om det tog ett par år innan ljudfilen läckte ut och Sumoförbundet tvingade honom att ge tillbaka kontrollen över Miyaginostallet till Chikubayama. Avslutningsvis gick han lös med ett baseballträ på sin chaufför (om jag minns rätt), någon gång under 2015, blev dömd för misshandel och utkastad från Sumoförbundet.

Sjukt imponerad av dina kunskaper inom sporten. När Tadashige Takatoriki joinade makuuchi var jag väl som bäst tonåring och kollade inte speciellt mycket på Sumo mer än ibland, men minns att han gjorde ett bestående intryck (är själv gammal brottare och judoka) när han använde just nishinage och andra tekniker mer atletiska tekniker (främst ashi waza då hans stil trots allt var tsuki oshi även om jag sett han använda mer tekniska kast). Sedan att vi delar hemstad är ju ockå en trevlig sak såklart

Men jo, alltså Otake samt andra stall har ju haft problem med korruption när det kommer till alltifrån illegal gambling och korruption genom åren, och egentligen var det väl inte förvånande att tillslaget runt 2010 eller när det var, just drabbade Takatoriki som värst. Fanns ju den där ryssen som blev avstängd. Yukio Roho? Efter att ha rökt gräs haha.

Jo Takatoriki satsade på Puroresu. Har en farbror som är galen i puroresu men själv har jag typ noll intresse i det förutom möjligen hard style dvs när de kör full contact, men i övrigt, njae...tragiskt att det slutade som det gjorde dock men det kanske visar lite på hur konservativismen eller hur man ska kalla det inom just Sumo som sport faktiskt präglas av inte bara fina gamla traditioner, men också mycket mygleri och liknande då det trots allt historiskt varit lukrativt att vara just rikishi och många av dessa kom ju ofta från fattigare familjer/kvarter vilket såklart resulterat i att det som på utsidan kanske ser snyggt och cleant ut egentligen har rätt mycket att dölja under ytan som ibland blivit upptäckt men som antagligen fortfarande pågår bakom kulisserna så att säga.

Nyligen var ju Harumafuji Koheis (Isegahama stallet) tur att resignera. Han spöade ju upp sin landsman Takanoiwa Yoshimori och drog en ölflaska i skallen på honom. Hans uttåg lär dock inte bli speciellt dramatiskt då det trots allt handlar om en officiell resignation och inte en uteslutning, vilket jag personligen tycker att det borde ha blivit, men ja.

Kanechikastoryn minns jag då det gick på nyheterna men har för mig att han gjorde något mer. Var tvungen att läsa upp mig lite men tror det handlade om att han tryckte ner en wasabitub samt proppade igen truten på chaffisen med en handduk eller något ahahaha. Jävla psykfall alltså.
Citera
2018-07-20, 23:43
  #339
Medlem
CygneRouges avatar
Konstig basho. Mitaekumo blev bortdömd 12e dagen men vann den 13e. Nu vinner han yushon men det har garanterats att en simpel sekiwake inte går 15-0
Citera
2018-07-21, 01:30
  #340
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Konstig basho. Mitaekumo blev bortdömd 12e dagen men vann den 13e. Nu vinner han yushon men det har garanterats att en simpel sekiwake inte går 15-0

Han vinner förmodligen, men det är inte klart i teorin. Yutakayama kan fortfarande få oavgjort och skiljematch.
Citera
2018-07-22, 00:22
  #341
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Sjukt imponerad av dina kunskaper inom sporten. När Tadashige Takatoriki joinade makuuchi var jag väl som bäst tonåring och kollade inte speciellt mycket på Sumo mer än ibland, men minns att han gjorde ett bestående intryck (är själv gammal brottare och judoka) när han använde just nishinage och andra tekniker mer atletiska tekniker (främst ashi waza då hans stil trots allt var tsuki oshi även om jag sett han använda mer tekniska kast). Sedan att vi delar hemstad är ju ockå en trevlig sak såklart
Han var bland de första brottare jag såg på TV 1990 (jag var runt 11 år), då det nystartade TV4 hade köpt in en del av de sumoprogram som brittiska Channel 4 producerade från 1988 till 1992. Det som var bra med programmen var att de innehöll en "sumoskola", där riter, ranking, regler m.m. förklarades på ett pedagogiskt sätt (f.ö. lärde jag mig amerikansk fotboll på samma sätt, vid samma tidpunkt, tack vare TV3 och P.A. Gullös "fotbollsskola"). Utan denna "sumoskola" hade jag nog inte blivit intresserad, utan fortfarande tyckt att det var feta män i stringtrosor/blöjor som rullade runt. Min enda kontakt med sumo innan TV4 var en reklamaffisch i morfars garage, där två rikishi höll upp däck från Yokohama Tires.

I diskussioner på diverse sumoforum så har jag funnit ut att det är många brittiska sumofans som också började sin resa via dessa program från Channel 4. F.d. sekiwake Mitoizumis smeknamn "The Great Salt Shaker" är faktiskt uppfunnet via brittiska fans. Sen nådde sumo en större publik när Eurosport sände live från uppvisningsturneringen i Paris 1995 och började sen med eftersändningar av alla honbasho från 1996 till 2007. Många deltagare här i tråden tycks ha blivit intresserade under åren Europsport sände. Minns också att Sumoförbundet la upp matcherna i efterhand på deras hemsida under slutet 90-talet, men bildkvalitén på den tiden var inte den bästa...

Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Fanns ju den där ryssen som blev avstängd. Yukio Roho? Efter att ha rökt gräs haha.
Japp, samt hans bror Hakurozan. Eftersom Hakurozan brottades för Kitanoumi-beya och Kitanoumi vid den tidpunkten (2008) var Sumoförbundets ordförande så avgick Kitanoumi, efter att ha försvarat Hakurozan, som ljög honom rätt upp i ansiktet.

Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Konstig basho. Mitaekumo blev bortdömd 12e dagen men vann den 13e. Nu vinner han yushon men det har garanterats att en simpel sekiwake inte går 15-0
Nu fixade han det idag i alla fall. Men ja, det var ett horribelt domslut av shinpangruppen. De kunde gott ha bjudit Mitakeumi på en torinaoshi.

23 vinster över två turneringar, med chans på en 24:e i morgon. Återstår att se vilken gräns Sumoförbundet sätter för Aki Basho, för en ev. befordran till ozeki i november. Det beror väl lite på vilka av storfräsarna som är tillbaka då.
Citera
2018-07-22, 21:01
  #342
Medlem
Cousin Cocaines avatar
13-2 för Mitakeumi, efter förlust mot Yutakayama (ett shikona som förpliktigar!) idag. Räknade fel i går, det är nu 22 vinster över två turneringar. Tippar på att sumoförbundet sätter gränsen vid 12 eller fler vinster i september för befordran till ozeki. Detta är f.ö. nästan 17 år sedan en f.d. universitetsbrottare vann en yusho, då Kotomitsuki (alumn från Nihonuniversitet) vann Aki Basho 2001. Mitakeumi brottades för Toyouniversitetet.

I övrigt finns det väl inte så mycket att reflektera över. Båda ozeki fixade kadboban, Goeido med 10-5 och Takayasu med 9-6. Båda ska dock tacka sin lyckliga stjärna över manfallet i toppen.

Shodai, som spåddes en liknande framtid som Mitakeumi, gör igen en usel basho, 6-9 som M1, med toppgubbarna borta.

Det blev tyvärr make-koshi (6-9) för M8 Kyokutaisei, men det är ingen risk att han ska ramla ur Makuuchi.
Citera
2018-09-06, 23:42
  #343
Medlem
CygneRouges avatar
September-bashon är tillbaka i Ryogoku Kokugikan och inleds på söndag 9/9.

Mitakeumi vann en konstig Basho i juli.

September, toppen av banzuke:

Y1E Kakuryo - Skadad första veckan i förra bashon
Y1W Hakuho - Skadad efter tre dagar i juli. Den levande legenden blir äldre.
Y2E Kisenosato - Har missat tre och en halv basho nu. Nudge, nudge
O1E Goeido - Inte alls spektakulära 10-5 i juli med yokozunorna borta
O1W Takayasu - Stark i januari och mars, missade maj och gjorde en menlös juli
O2W Tochinosin - Bra run januari-mars-maj lyfte honom till Ozeki, baksmälla juli. Upp till bevis!
SE Mitakeumi - Ozeki?
SW Ichinojo - Ingen vet var man har denna gigant. Borde dominera men dyker upp halvt medvetslös.
KE Tamawashi - Pålitlig sista året, upp och ned i övre halvan.
KW Takakeisho - Två starka bashos belönas med att han får sticka huvudet i den köttkvarn en Komusubis match-schema är.
M1E Ikioi -
M1W Kaisei - Bra år för den Brasilianske veteranen
M2E Yutakayama - Björnstark juli för den relative nykomlingen
M2W Chiyotairyu
M3E Shodai
M3W Endo - Tuff maj och tappade i slutet av juli

Hela banzuken
Citera
2018-11-16, 12:08
  #344
Medlem
HerrGickhans avatar
Nu är väl Kisenosato ute efter att ha avbrutit novemberturneringen efter fem raka förluster. Han går till historien som en misslyckad yokusuna. De två övriga överstormästarna är också ute ur turneringen. Känns som om sumon för tillfället har en svag topp.
Citera
2018-12-01, 18:28
  #345
Medlem
HerrGickhans avatar
Takakeisho vann alltså sin första basho. Kort och kompakt, 175/70, känns inte som en optimal kroppskonstitution. Understryker egentligen vad jag skrev tidigare att det är en svag topp just nu. De stora namnen dras med återkommande skador. Blir överraskad om inte Kisenosato meddelar sin pensionering vid nästa basho, antingen före eller under.
Citera
2018-12-14, 16:42
  #346
Medlem
power.rangerss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=GSxFhduzu9A

En liten film om Ura, "the exciting sumo". Här får vi följa honom och se lite från när han var liten, precis som nu vinner han på de mest konstiga sätt, och han är alltid mindre än sina motståndare storleksmässigt.
Citera
2019-01-20, 13:28
  #347
Medlem
HerrGickhans avatar
Nu är det väl ändå slut för Kisenosato?

Hakuho verkar tillbaka i gammalt gott slag.
Citera
2019-01-23, 07:47
  #348
Medlem
GormDenGamles avatar
Live - https://youtu.be/vyaNKjNuo0s
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback