2007-05-13, 03:49
Medlem
FlashyBackys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hååg
Jo, planering r ett mste, dessutom r smn ganska viktigt, annars kan man ju tro att fyra sprk r tre!

Hehe lustigkurre, danska, svenska och norska = 3, dock skrev jag islndskan ver fr att visa Islands sprk.
Ett nordiskt land vore mycket mer praktiskt, dock r mnga av dagens folk s "close minded" att ngot snt hr skulle ses som galenskap bland mnga.
Citera
2007-05-13, 13:58
Medlem
christgrinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBacky
Hehe lustigkurre, danska, svenska och norska = 3, dock skrev jag islndskan ver fr att visa Islands sprk.
Ett nordiskt land vore mycket mer praktiskt, dock r mnga av dagens folk s "close minded" att ngot snt hr skulle ses som galenskap bland mnga.
Danska, svenska och norska r blott dialekter av skandinaviska. Ex. s sger islnningarna skandinaviska nr de talar om ngot av de tre "sprken".
Citera
2007-05-13, 15:10
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plosj
vr tid er trenden fusjon, allianse og sammensmeltning. For hundre r siden sa en britisk parlamentariker jeg har glemt hva het, at de sm nasjoners tid var forbi, og de store imperiers tid inne. P mange mter han denne uttalelsen n ftt fornyet gyldighet.

Srlig Tyskland stiller seg positiv til en utvikling mot et fderalt EU, med felles president, der de fleste viktige sprsml avgjres i Brussel/Frankfurt a/M (sentralbanken) istedenfor av de folkevalgte forsamlinger i de enkelte land.

En slik utvikling er bekymringsfull, fordi den utvisker grensene mellom landene, og dermed landenes kultur og egenart.
I mange r har det vrt flere som har vrt betatt av tanken om en ny Nordisk union. N er det frreste som anser denne tanken som srlig realistisk. Og det er synd. For en slik union ville nemlig vrt langt mer hensiktsmessig enn inng i en stor europeisk, fordi de skandinaviske land str hverandre svrt nr, og derfor er egnet til sttte opp om hverandre kulturelt, srlig mht. sprog. Norge og Danmark er f.eks. mindre forskjellige enn enkelte tyske eller for den saks skyld amerikanske delstater og norsk og dansk mindre forskjellig enn f.eks. sveitisk og hochdeutsch. En Nordisk union ville nok kreve visse ofre, men det er ikke mannge barriere mellom oss og de er helt klart overkommelige.

Nei til EU.. heller en 3dje vei www.nordiskvision.org

Vgat och hgintressant initiativ, tack fr lnken! Allt som p sikt skulle kunna bidra till en kad regionalt sjlvstyre och direktdemokrati r av godo. Jag r vertygad om att de flesta i norden skulle fredra ett regionalt samarbete framfr ett verstatligt EU. Frslaget vilar ju p tanken om en en smskalig regionalism, inte ngon federal Nordisk verstatlighet. En mer jmstlld bilateral relation mellan norden och EU r ocks en vldigt intressant tanke. Detta skulle ka vrt demokratiska facit och fra oss nrmare den Schweiziska modellen. Ett bra stt att bryta vr nuvarande politiska malaise. Utmrkt.
Citera
2007-05-13, 22:39
Medlem
Jag tror inte p ett enat Norden d Finlands intressen r mera avvikande. Dremot tror jag p ett utkat skandinaviskt samarbete. Min drm r att Kalmarunionen terupplivas!
Citera
2007-05-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reconquista
Jag tror inte p ett enat Norden d Finlands intressen r mera avvikande. Dremot tror jag p ett utkat skandinaviskt samarbete. Min drm r att Kalmarunionen terupplivas!

p vilket stt skiljer sig Finland ?
Citera
2007-05-14, 16:19
Medlem
HerrSeriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
p vilket stt skiljer sig Finland ?

Pukkalukka hekkaneinen mukkalainen!
Citera
2007-05-14, 18:19
Medlem
Ankdammsmans avatar
Problemet med en nordiska union r att den inre marknaden r fr liten och de skerhetsmssiga frdelarna fr sm. Det finns fr lite att vinna.

Samtliga nordiska lnder har sina strsta handelspartners utanfr Norden, och diplomatiskt och militrt vger vi fr ltt. Eller r det nn som tror att Finland vill flita sig p Sveriges sex bataljoner och fyra habitsar nr ryssen str fr drren?
Citera
2007-05-14, 18:24
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
P vilket stt skiljer sig Finland ?
Skerhetspolitiskt har Sverige och Finland mest gemensamt eftersom bda r orienterade sterut.

Historien visar att Danmarks skerhet r helt avhngig av Tyskland, och fljaktligen r de med i NATO. Norge r p grund av sitt geografiska lge naturligt orienterat vsterut och har traditionellt sttt nra Storbritannien. Fljaktligen r de ocks med i NATO.

En frsvarsunion som inte inbegriper Tyskland vore allts helt vrdels fr Danmark, och en som inte inbegriper Storbritannien eller USA vore helt vrdels fr Norge (svida Sverige inte vill utrusta sin flotta med atomubtar och hangarfartyg).
Citera
2007-05-14, 18:35
Medlem
Pandemoniums avatar
En Nordisk Union r en utmrkt id. Men EU r nd ondligt mycket bttre.
Citera
2007-05-14, 19:55
Medlem
cptbs avatar
drjer vl inte lnge innan sverige blir uteslutna frn EU pga vra asyllagar,
frgan r om danmark norge etc vill ha oss d?
Citera
2007-05-14, 20:56
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Problemet med en nordiska union r att den inre marknaden r fr liten och de skerhetsmssiga frdelarna fr sm. Det finns fr lite att vinna.

Samtliga nordiska lnder har sina strsta handelspartners utanfr Norden, och diplomatiskt och militrt vger vi fr ltt. Eller r det nn som tror att Finland vill flita sig p Sveriges sex bataljoner och fyra habitsar nr ryssen str fr drren?
Det finns vl egentligen ingenting som hindrar ett NU frn att vara med i Nato?

Citat:
Ursprungligen postat av cptb
frgan r om danmark norge etc vill ha oss d?
Exakt
Citera
2007-05-14, 22:35
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reconquista
Min drm r att Kalmarunionen terupplivas!
Absolut, hellre danskt n svenskt styre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in