2007-05-13, 03:49
Medlem
FlashyBackys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hååg
Jo, planering är ett måste, dessutom är sömn ganska viktigt, annars kan man ju tro att fyra språk är tre!

Hehe lustigkurre, danska, svenska och norska = 3, dock skrev jag isländskan över för att visa Islands språk.
Ett nordiskt land vore mycket mer praktiskt, dock är många av dagens folk så "close minded" att något sånt här skulle ses som galenskap bland många.
Citera
2007-05-13, 13:58
Medlem
christgrinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBacky
Hehe lustigkurre, danska, svenska och norska = 3, dock skrev jag isländskan över för att visa Islands språk.
Ett nordiskt land vore mycket mer praktiskt, dock är många av dagens folk så "close minded" att något sånt här skulle ses som galenskap bland många.
Danska, svenska och norska är blott dialekter av skandinaviska. Ex. så säger islänningarna skandinaviska när de talar om något av de tre "språken".
Citera
2007-05-13, 15:10
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plosj
vår tid er trenden fusjon, allianse og sammensmeltning. For hundre år siden sa en britisk parlamentariker jeg har glemt hva het, at de små nasjoners tid var forbi, og de store imperiers tid inne. På mange måter han denne uttalelsen nå fått fornyet gyldighet.

Særlig Tyskland stiller seg positiv til en utvikling mot et føderalt EU, med felles president, der de fleste viktige spørsmål avgjøres i Brussel/Frankfurt a/M (sentralbanken) istedenfor av de folkevalgte forsamlinger i de enkelte land.

En slik utvikling er bekymringsfull, fordi den utvisker grensene mellom landene, og dermed landenes kultur og egenart.
I mange år har det vært flere som har vært betatt av tanken om en ny Nordisk union. Nå er det færreste som anser denne tanken som særlig realistisk. Og det er synd. For en slik union ville nemlig vært langt mer hensiktsmessig enn å inngå i en stor europeisk, fordi de skandinaviske land står hverandre svært nær, og derfor er egnet til å støtte opp om hverandre kulturelt, særlig mht. sprog. Norge og Danmark er f.eks. mindre forskjellige enn enkelte tyske eller for den saks skyld amerikanske delstater og norsk og dansk mindre forskjellig enn f.eks. sveitisk og hochdeutsch. En Nordisk union ville nok kreve visse ofre, men det er ikke mannge barriere mellom oss og de er helt klart overkommelige.

Nei til EU.. heller en 3dje vei www.nordiskvision.org

Vågat och högintressant initiativ, tack för länken! Allt som på sikt skulle kunna bidra till en ökad regionalt självstyre och direktdemokrati är av godo. Jag är övertygad om att de flesta i norden skulle föredra ett regionalt samarbete framför ett överstatligt EU. Förslaget vilar ju på tanken om en en småskalig regionalism, inte någon federal Nordisk överstatlighet. En mer jämställd bilateral relation mellan norden och EU är också en väldigt intressant tanke. Detta skulle öka vårt demokratiska facit och föra oss närmare den Schweiziska modellen. Ett bra sätt att bryta vår nuvarande politiska malaise. Utmärkt.
Citera
2007-05-13, 22:39
Medlem
Jag tror inte på ett enat Norden då Finlands intressen är mera avvikande. Däremot tror jag på ett utökat skandinaviskt samarbete. Min dröm är att Kalmarunionen återupplivas!
Citera
2007-05-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reconquista
Jag tror inte på ett enat Norden då Finlands intressen är mera avvikande. Däremot tror jag på ett utökat skandinaviskt samarbete. Min dröm är att Kalmarunionen återupplivas!

på vilket sätt skiljer sig Finland ?
Citera
2007-05-14, 16:19
Medlem
HerrSeriöss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
på vilket sätt skiljer sig Finland ?

Pukkalukka hekkaneinen mukkalainen!
Citera
2007-05-14, 18:19
Medlem
Ankdammsmans avatar
Problemet med en nordiska union är att den inre marknaden är för liten och de säkerhetsmässiga fördelarna för små. Det finns för lite att vinna.

Samtliga nordiska länder har sina största handelspartners utanför Norden, och diplomatiskt och militärt väger vi för lätt. Eller är det nån som tror att Finland vill fölita sig på Sveriges sex bataljoner och fyra habitsar när ryssen står för dörren?
Citera
2007-05-14, 18:24
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
På vilket sätt skiljer sig Finland ?
Säkerhetspolitiskt har Sverige och Finland mest gemensamt eftersom båda är orienterade österut.

Historien visar att Danmarks säkerhet är helt avhängig av Tyskland, och följaktligen är de med i NATO. Norge är på grund av sitt geografiska läge naturligt orienterat västerut och har traditionellt stått nära Storbritannien. Följaktligen är de också med i NATO.

En försvarsunion som inte inbegriper Tyskland vore alltså helt värdelös för Danmark, och en som inte inbegriper Storbritannien eller USA vore helt värdelös för Norge (såvida Sverige inte vill utrusta sin flotta med atomubåtar och hangarfartyg).
Citera
2007-05-14, 18:35
Medlem
Pandemoniums avatar
En Nordisk Union är en utmärkt idé. Men EU är ändå oändligt mycket bättre.
Citera
2007-05-14, 19:55
Medlem
cptbs avatar
dröjer väl inte länge innan sverige blir uteslutna från EU pga våra asyllagar,
frågan är om danmark norge etc vill ha oss då?
Citera
2007-05-14, 20:56
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Problemet med en nordiska union är att den inre marknaden är för liten och de säkerhetsmässiga fördelarna för små. Det finns för lite att vinna.

Samtliga nordiska länder har sina största handelspartners utanför Norden, och diplomatiskt och militärt väger vi för lätt. Eller är det nån som tror att Finland vill fölita sig på Sveriges sex bataljoner och fyra habitsar när ryssen står för dörren?
Det finns väl egentligen ingenting som hindrar ett NU från att vara med i Nato?

Citat:
Ursprungligen postat av cptb
frågan är om danmark norge etc vill ha oss då?
Exakt
Citera
2007-05-14, 22:35
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reconquista
Min dröm är att Kalmarunionen återupplivas!
Absolut, hellre danskt än svenskt styre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in