Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 19:39
  #493
Medlem
swimp78s avatar
Stim-pengarna ska ju skickas nånstans och skivbolaget lär ju veta så nån dag bör det väl läcka ut vilja de är. Förutom musikfolk lär det ju finnas en del kontors-nissar som har deras identitet
Citera
2017-08-18, 13:02
  #494
Medlem
Gjorde min research för några år sedan och använde en hel sommar i NV-Skåne till detta. (Jag är även hemmahörande och uppväxt i Torekovstrakten).
Min slutsats är: Carl Serung, RÄTT! Nationalkommunist, FEL!
Punkt för mig då min själ har frid. Vad sen ni andra fabulerar ihop med kontakter på SR i Stockholm osv spelar mindre roll. 5-6 bondläppar i Skåne har mer cred än någon så långt ifrån dessa hjältars riktiga ursprung. Ska ni sedan leta runt i massa gamla musikgrupper kända för allmänheten så gör ni fel.
Tack och hej och heja Carl Serung!
Citera
2018-02-09, 20:42
  #495
Medlem
Rebali179s avatar
Philemon Arthur & The Dung är ett band som förtjänar lite mera uppmärksamhet tycker jag.
Visst det är kult, Men ändå
Vill dock påpeka att låten In Kommer Gösta är väldigt tjatig
Citera
2018-02-09, 22:57
  #496
Medlem
VolvoSonetts avatar
https://www.svd.se/popens-storsta-gata-nastan-lost


"Philemon Arthur and The Dung - Jakten på orkestern utan ansikte" av Jonas Johannesson och Martin Snygg berättar historien - den kända historien - om proggbandet från Skåne som i 40 år gäckat den svenska musikbranschen. Vilka var/är de? Bröderna Thomas och Mikael Wiehe? Delar av band som Risken finns eller Träd, gräs & stenar? Två helt okända skåningar?

Men filmen, som nu visas på dokumentärfestivalen Tempo i Stockholm med start på onsdag, hade aldrig för avsikt att avslöja bandet, säger Jonas Johannesson.



– Vi kanske påstod det när vi sökte pengar, men egentligen var det nog aldrig tanken. Och det visade sig vara ett bra beslut. När vi träffade de få som vet vilka PAD är var de fortfarande otroligt lojala mot hemligheten. Trots att det var så länge sedan som PAD var som störst har ingen ens råkat försäga sig. Det gjorde bara vår vördnad ännu större.

I filmen berättar filmskaparna att de får upp ett spår och tror att de kommer hemligheten nära - men väljer att inte gå vidare. Varför?

– Jag är ganska övertygad om att vi var otroligt nära. Det var nästan så att vi kunde knacka på dörren och fråga. Men för oss handlar det om vördnad. Vi har den största respekt för bandet, deras musik och deras val att vara anonyma. Visst, vi skulle få jätterubriker om vi avslöjade dem, men det skulle samtidigt kännas för jobbigt. Vi är hellre en del av myten än de som spräcker den. Det beslutet kändes oerhört bra.
Citera
2018-03-30, 11:13
  #497
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Någon som sitter på outgivna låtar av Philemon Arthur And The Dung?
Skicka gärna PM då.
Citera
2018-05-24, 00:28
  #498
Medlem
pyro860s avatar
Någonstans runt Klippan skulle jag tippa på att dom kom från iallafall?
Citera
2018-08-18, 17:52
  #499
Medlem
MorAnkas avatar
Första gången jag hörde Philemon Arthur & the Dung var när deras skiva var ”Veckans svenska LP” i P3. Inhandlade LP’n strax därpå och har älskat den sedan dess.
Personligen så bryr jag mig inte så mycket om vilka de är men däremot hade det varit kul att höra fler låtar med dem. Om ett par år fyller ju plattan 50 så man får väl hoppas på någon slags jubileumsutgåva med outgivna låtar som bonus.
Det hade också varit trevligt att se filmen men det verkar inte som att den kommer att ges ut på DVD.
"Det är svårt att dansa och spela dragspel samtidigt”
Philemon Arthur and The Dung
Citera
2018-09-22, 16:44
  #500
Medlem
Rebali179s avatar
missade att få tag på Får Jag Spy I Ditt Paraply på jobbet häromdagen
Men Philemon Arthur & the Dung finns som tur på Spottåfy

Undrar om det finns mera material med Philemon Arthur & the Dung som kommer ut snart,
eller är allt utgivet tro??
Citera
2018-09-23, 10:58
  #501
Medlem
Stilichios avatar
Möjligheten finns att endast Anders Lind, ägare av Silence studio och skivbolag har svaret. Annars är det märkligt att det inte kommit ut. Anonymiteten kan till och med finnas inskriven i skivkontraktet från 1972. De få intervjuer, fotograferingar och spelningar som gjorts kan ha skett helt anonymt med hjälp av Lind. Kanske är han själv med på ett hörn. Kanske rör det sig om flera personer som alla skrivit på ett tystnadslöfte.

1972 verkade Silence från Stockholm. Anders åkte runt med en Revoxbandspelare. Bo Hansson debutlp spelades te.x in i en sommarstuga i Saltsjöbaden. Lp:n kan alltså vara inspelad var som helst.

För att lösa gåtan bör man följa pengarna. Musiken är inte förlagd genom något musikförlag utan privat. Ett musikförlag hade mig veterligen kunnat skydda identiteten. Men i detta fall så finns textförfattare och kompositör registrerade. Förmodligen var det därför Magnus Uggla skrev ut namnet på kompositören till: 'In kommer Gösta" på Lp:n Allt som ni..." . Och på discogs.com står namnet kvar. Svårare än så borde det inte vara.
Citera
2018-09-23, 11:46
  #502
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Möjligheten finns att endast Anders Lind, ägare av Silence studio och skivbolag har svaret. Annars är det märkligt att det inte kommit ut. Anonymiteten kan till och med finnas inskriven i skivkontraktet från 1972. De få intervjuer, fotograferingar och spelningar som gjorts kan ha skett helt anonymt med hjälp av Lind. Kanske är han själv med på ett hörn. Kanske rör det sig om flera personer som alla skrivit på ett tystnadslöfte.

1972 verkade Silence från Stockholm. Anders åkte runt med en Revoxbandspelare. Bo Hansson debutlp spelades te.x in i en sommarstuga i Saltsjöbaden. Lp:n kan alltså vara inspelad var som helst.

För att lösa gåtan bör man följa pengarna. Musiken är inte förlagd genom något musikförlag utan privat. Ett musikförlag hade mig veterligen kunnat skydda identiteten. Men i detta fall så finns textförfattare och kompositör registrerade. Förmodligen var det därför Magnus Uggla skrev ut namnet på kompositören till: 'In kommer Gösta" på Lp:n Allt som ni..." . Och på discogs.com står namnet kvar. Svårare än så borde det inte vara.
Nu blir det kanske en aning off topic, men Bo Hanssons debutplatta, är det "Sagan om Ringen" vi pratar om då?
Citera
2018-09-23, 15:57
  #503
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCoileain
Nu blir det kanske en aning off topic, men Bo Hanssons debutplatta, är det "Sagan om Ringen" vi pratar om då?

Jepp! Han lånade tydligen, olovligt en åttakanalare av sin arbetsgivare för syftet. Skivan drog in så mycket deg att de kunde bygga studion i Koppom, Värmland. Jag rekommenderar Silence egen hemsida för vidare studier.
Citera
2018-09-26, 17:44
  #504
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Jepp! Han lånade tydligen, olovligt en åttakanalare av sin arbetsgivare för syftet. Skivan drog in så mycket deg att de kunde bygga studion i Koppom, Värmland. Jag rekommenderar Silence egen hemsida för vidare studier.


Gudibrallans första skiva kom väl ut innan Sagan Om Ringen om jag inte minns fel.
Men det är väl så att Sagan Om Ringen har väl 4600 å Gudibrallan 4601 på sina skivnr
enligt Håkan Lagher s text från Bookletten om jag minns rätt..



Var även inte PATD först att sjunga på Skånska eller har jag hört galet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback