2007-07-13, 04:52
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimman
Ok, nu lyckades nötskalet kläckas så hjärnan börjar ticka på som vanligt igen och lyckades komma underfund med att man kunde extracta filen. Så det jag gör nu är alltså att bränna ut det som finnes i den nya mappen eller hela mappen? in på en cd som .iso lr ?

Man ska inte extrakta filen! Varför gör du inte som i guiden? Det står ju exakt hur man bränner, exakt, finns t.o.m. video på det.
Citera
2007-07-13, 06:27
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ok, nu lyckades nötskalet kläckas så hjärnan börjar ticka på som vanligt igen och lyckades komma underfund med att man kunde extracta filen. Så det jag gör nu är alltså att bränna ut det som finnes i den nya mappen eller hela mappen? in på en cd som .iso lr ?

Nej. Du ska göra som jag skrev tidigare. File -> Burn image. Inget mer. Heter det inte så i Nero nuförtiden så får du läsa i Neros hjälp om hur man bränner en ISO. Eller Googla.

Klarar du inte av att ta reda på hur du bränner en skiva med Nero så kommer du att få väldiga problem med att få ordning på Ubuntu. Inte för att Ubuntu är särskilt besvärligt, men som allt annat här i livet så kan du naturligtvis inte använda det utan att lära dig hur det fungerar.
Citera
2007-07-13, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Man ska inte extrakta filen! Varför gör du inte som i guiden? Det står ju exakt hur man bränner, exakt, finns t.o.m. video på det.

För att jag inte kan använda deepburner.
Det sa ja förut.
Citera
2007-07-13, 15:31
Medlem
manganhs avatar
Har några problem med att installera ubuntu, när jag laddat ner skivan och brännt ut den (inget fel på den, kan bränna images) så får jag upp startskärmen till ubuntu, byter språk till svenska och väljer starta ubuntu. Linuxkärnan laddas till 100% men sen får jag felmeddelandet: /bin/sh: can't access tty; job control turned off
(initramfs) _

Varför blir det så och hur löser jag det? På min stationära dator fungerar liveskivan bra men har inte testat att installera där då min flickvän kommer ta över den.

Har en Zepto Z6024 med Intel Core 2 Duo T7100, 2 GB ram, XP Pro installerat sen tidigare och ett Intel GMA X3000 integrerat grafikkort.

Har även testat att installer med wubi vilket fungerar men när jag kommer in i ubuntu så funkar tex inte ljudet eller java. Går säkert att lösa men vill helst ha en "riktig" installation istället.
Citera
2007-07-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Nej. Du ska göra som jag skrev tidigare. File -> Burn image. Inget mer. Heter det inte så i Nero nuförtiden så får du läsa i Neros hjälp om hur man bränner en ISO. Eller Googla.

Klarar du inte av att ta reda på hur du bränner en skiva med Nero så kommer du att få väldiga problem med att få ordning på Ubuntu. Inte för att Ubuntu är särskilt besvärligt, men som allt annat här i livet så kan du naturligtvis inte använda det utan att lära dig hur det fungerar.

men du behöver inte vara dryg när allt jag vill ha är lite hjälp? Varför jämför du ubuntus användarvänlighet med att jag har vista och inte får in något annat program som kan bränna ISO? Det ligger inte i min ovisshet att jag kan bränna en ISO-image i XP. Det jag sa förut om ISO var det som stog i Nero o fråga om det fanns nån som visste va ja skulle välja för inställningar. Och jag VET att ja kommer ha problem att installera det om ja inte kan bränna ISO-image, ja har redan provat bränna 2 olika skivor som inte är ISO-image för att jag inte ser det alternativet. Jag är knappast den som sitter o väntar på hjälp utan att försöka själv. Det finns heller inga hjälpsidor i min nero trial.

jag vill nästan minnas att du sa nått liknande: "det är inte ISO filen du ska ha på skivan, det är innehållet.." Är det så konstigt att ja fattar fel då..?

Och jag är fullt medveten om att det kan vara jobbigt med någon som har problem med nått. För er så kanske det är "bara och bara" som håller på med sånt här eller hade windows XP. Hade jag kunnat följa guiden så hade jag gjort det med nöje. Och svar JA för er som undrar; jag har googlat, och ja hoppas ni inser att ja inte sitter o frågar om hjälp när jag har problem om ja visste hur jag skulle göra eller ta vid åtgärder.

Så med det här har ja förklarat att jag faktiskt kan följa guider och folk som hjälper en om det GÅR att göra så som ni säger.. Frågan är om ni vet hur ni ska hjälpa mig eller om ni har något förslag på vad man kan ta vid för åtgärder för att kanske lösa problemet jag har.. Jag har inte dumförklarat er, så gör inte det mot mig.

tillbaka till ämnet.

Men du menar att det står "file -> burn image" i nero eller i alla fall något liknande? Och som ja faktiskt inte hittar nått liknande på min. så undrar jag vilken version av nero du menar?

Någon annan som har nått förslag på brännarprogram till vista annars?

med vänliga hälsningar och utan onda aningar.
Citera
2007-07-13, 16:24
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manganh
[...]å får jag upp startskärmen till ubuntu, byter språk till svenska och väljer starta ubuntu. Linuxkärnan laddas till 100% men sen får jag felmeddelandet: /bin/sh: can't access tty; job control turned off
(initramfs) _

Varför blir det så och hur löser jag det?

Detta är en bugg i iso skivan för 7.04 för vissa datorer. Det du ska/kan göra är att ladda ner 6.10 och sedan uppgradera till 7.04.
Citera
2007-07-13, 17:13
Medlem
manganhs avatar
Citat:
Detta är en bugg i iso skivan för 7.04 för vissa datorer. Det du ska/kan göra är att ladda ner 6.10 och sedan uppgradera till 7.04.

Nu har jag laddat ner 6.10 och brännt ut skivan. När jag bootar från den på min laptop så får jag upp en skärm som säger:
"Failed to start the X server (your graphical interface). It is likely that it is not set up correctly. Would tou like to view the X server output to diagnose the problem?" och så får man alternativen yes och no.

Läser man min fil så står det i de sista raderna "(EE) No devices detected. Fatal server error: no screens found."

När jag försöker återgå till installationen står det:
"The X server is now disabled. Restart GDM when it is configured correctly."

När jag klicka ok så återgår jag till min förra skärm där det står nåt i stil med:
"login[5509]: (pam_unix) session opened for user ubuntu bu (uid=0)"

Är det nåt med min dator som gör att unix inte vill köra? börjar tycka att det är lite tröttsamt nu med ubuntu.
Citera
2007-07-13, 18:03
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Nu har jag laddat ner 6.10 och brännt ut skivan. När jag bootar från den på min laptop så får jag upp en skärm som säger:
"Failed to start the X server (your graphical interface). It is likely that it is not set up correctly. Would tou like to view the X server output to diagnose the problem?" och så får man alternativen yes och no.

Läser man min fil så står det i de sista raderna "(EE) No devices detected. Fatal server error: no screens found."

När jag försöker återgå till installationen står det:
"The X server is now disabled. Restart GDM when it is configured correctly."

När jag klicka ok så återgår jag till min förra skärm där det står nåt i stil med:
"login[5509]: (pam_unix) session opened for user ubuntu bu (uid=0)"

Är det nåt med min dator som gör att unix inte vill köra? börjar tycka att det är lite tröttsamt nu med ubuntu.

Låter som du har ett ATI grafikkort. Förstår dig om du känner dig trött på att testa vidare.
ATI är riktigt kassa när det gäller drivrutiner till Windows.
Men om du orkar testa lite till så kan jag försöka leta upp en fix till dig om du ger mig modellbeteckningen på din dator.
Citera
2007-07-13, 18:13
Medlem
manganhs avatar
Citat:
Låter som du har ett ATI grafikkort. Förstår dig om du känner dig trött på att testa vidare.
ATI är riktigt kassa när det gäller drivrutiner till Windows.
Men om du orkar testa lite till så kan jag försöka leta upp en fix till dig om du ger mig modellbeteckningen på din dator.

Jag har inte ett ati-kort utan ett integrerat intel GMA X3000.
Datorn är en Zepto Znote 6024W som jag fick hemskickad i veckan.
http://www.zepto.se/Shop/Config.aspx...notebookid=650
Så här är den konfigurerad:
120GB SATA 2,5" 5400RPM - SAMSUNG
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit
SAMSUNG DVD-RW DL Brännare 6xx4W/6xx5WD/2xx5W/3x15W
Tangentbord Znote 6xx4W Svart SE
14,1" WXGA+ 1440x900 - 6024W
Miljöavgift
6 Cell batteri
Intel® GMA X3000
1.80 GHz Intel® Core™2 Duo T7100 800MHz
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto.

Tacksam för hjälp.
Citera
2007-07-13, 18:16
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
men du behöver inte vara dryg när allt jag vill ha är lite hjälp? Varför jämför du ubuntus användarvänlighet med att jag har vista och inte får in något annat program som kan bränna ISO?

För att det finns många saker som du behöver lära dig om Ubuntu som är oändligt mycket mer invecklade än att bränna en skiva i Nero.

Citat:
Det ligger inte i min ovisshet att jag kan bränna en ISO-image i XP. Det jag sa förut om ISO var det som stog i Nero o fråga om det fanns nån som visste va ja skulle välja för inställningar.

Du ska inte välja några inställningar. Du ska bara bränna. Standardinställningarna passar fint. Det har jag påpekat tidigare.

Citat:
Och jag VET att ja kommer ha problem att installera det om ja inte kan bränna ISO-image, ja har redan provat bränna 2 olika skivor som inte är ISO-image för att jag inte ser det alternativet. Jag är knappast den som sitter o väntar på hjälp utan att försöka själv. Det finns heller inga hjälpsidor i min nero trial.

Prova Google då. http://www.wizardskeep.org/mainhall/tutor/neroiso.html ser ut att kunna vara något, eller kanske http://www.ultimatebootcd.com/nero7.html
Citera
2007-07-13, 18:31
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Jag har inte ett ati-kort utan ett integrerat intel GMA X3000.
Datorn är en Zepto Znote 6024W som jag fick hemskickad i veckan.
http://www.zepto.se/Shop/Config.aspx...notebookid=650
Så här är den konfigurerad:
120GB SATA 2,5" 5400RPM - SAMSUNG
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit
SAMSUNG DVD-RW DL Brännare 6xx4W/6xx5WD/2xx5W/3x15W
Tangentbord Znote 6xx4W Svart SE
14,1" WXGA+ 1440x900 - 6024W
Miljöavgift
6 Cell batteri
Intel® GMA X3000
1.80 GHz Intel® Core™2 Duo T7100 800MHz
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto.

Tacksam för hjälp.

Jadu, det var det andra alternativet. Detta nya kort GMA X3000 är inte färdigutvecklat mjukvarumässigt ser det ut som.
En del har inga problem alls med kortet medan andra inte får det att funka alls.
Kollar jag runt på Ubuntu forums så ser man att folk verkar ha fått igång det men du får inte ens grafiskt när du ska installera systemet.
Hittade detta
Citat:
recently built a Core 2 system for (eventual) use with Ubuntu based on the intel 965 chipset. I realize that support for this has only been merged into the kernel very recently, but I can't get it working on either the latest stock edgy kernel or the Ubuntu development kernel (checked out via git) at all
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=337043

Intel kör ju med öppna koder så detta kortet kommer funka grisbra väldigt snart men det är för nytt för tillfället. Din Zepto är state of the arts och det kommer nog dröja till Ubuntu 7.10 innan det funkar tyvärr.
Citera
2007-07-13, 19:28
Medlem
sicnexs avatar
Attans då, jag som har en Znote (dock snikvarianten 3215w) påväg hem som jag tänkt köra in 7.04 på
Aja skall prova iaf, går det inte så går det inte (ännu)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in