Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 20:11
  #85
Medlem
Atomvinterkylas avatar
Om man nu på riktigt ska prata om mest fysiskt skadliga substanser, så är denna tråd intressant: (FB) Skräckexemplar inom centralstimulantia och hallucinogener?

Förstainlägget, skrivet av Farenhigh, citeras:

Citat:
Jag tänkte att det kunde vara intressant med en tråd som tar upp olika skräckexemplar av droger som har forskats fram i modern tid. I huvudsak är tanken att det ska riktas in på centralstimulantia men även vissa hallucinogener kan passa in i den här tråden. Andra droger kan givetvis omnämnas och det är kul med variation - men jag kommer att lägga fokus på bland annat amfetaminer.

Till en början inleder jag med PMA och PMMA. Dessa är två olika droger som skapat mycket uppmärksamhet de senaste åren och det beror på att de å ena sidan frisätter stora mängder serotonin och å andra sidan är verksamma som MAO-I (monoaminoxidashämmare). Detta innebär i praktiken att de samtidigt som de frisätter signalsubstanser i stor mängd också på samma gång hämmar nedbrytningen av i synnerhet serotonin, vilket leder till serotonergt syndrom som följd om det vill sig illa.

PMA har till och med kommit att få smeknamnet "Death" eller "Dr. Death".

http://en.wikipedia.org/wiki/Para-Methoxyamphetamine

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Para...hylamphetamine

Jag skapade också en tråd om dessa två substanser alldeles nyligen. Den går att läsas här: (FB) Varning för "Rosa Superman" - ecstasytabletter med innehåll av PMA och PMMA!

Nästa mysiga substans på listan tillägnas PCA (para-kloramfetamin) som är en analog till amfetamin med en tillsatt klormolekyl på fjärde positionen. Den här förändringen jämställt med vanlig amfetamin är att PCA inducerar selektiv död av serotoninneuroner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Para-Chloroamphetamine

Dess motsvarighet för dödande av dopaminneuroner är "Oxidopamin" och den kan läsas om här: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxidopamine

Vidare analoger till dessa kloramfetaminer är exempelvis 3,4-dikloramfetamin som också dödar serotoninneuroner. 3,4-dikloramfetamin är utöver ett serotoninneurotoxin också en MAO-I som hämmar nedbrytningen av serotoninet. Effekten av att inta en sådan substans torde vara allt annat än bekvämt för brukaren.

http://en.wikipedia.org/wiki/3,4-Dichloroamphetamine

Vidare så är 4-MTA också en substans som inte är särskilt snäll mot användaren. 4-MTA (4-metyltioamfetamin) är likaså den en MAO-I samtidigt som den frisätter stora mängder serotonin. Detta resulterar i kraftigt ökad kroppstemperatur med organsvikt som följd om användaren inte har tur.

http://en.wikipedia.org/wiki/4-Methylthioamphetamine

Medicinen fenfluramin låter jag också kvala in på den här listan. Den är en strukturell analog till amfetamin, men visade sig sedan ge upphov till fibros (skada på hjärtvävnaden) till följd av 5HT2B-agonism. Sannolikt delar många nätdroger (amfetaminer och katinoner) med förändring på tredje positionen också den här negativa påverkan på hjärtat.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Fenfluramine

4,4-dimetylaminorex är en substans som har förorsakat ett tiotal dödsfall på kort tid. Den är uppenbarligen ingen ängel och kan kvala in på den här listan.

http://en.wikipedia.org/wiki/4,4%27-Dimethylaminorex

En substans som orsakade mycket uppståndelse här i Sverige var substansen 5-IT. Den är en isomer till substansen alfa-MT (alfa-metyltryptamin) och effekterna var enligt många väldigt bra, men dessvärre orsakade den också dödsfall. Dock så var de flesta dödsfallen resultat av drogkombinationer.

http://en.wikipedia.org/wiki/5-(2-Aminopropyl)indole

http://sv.wikipedia.org/wiki/5-%282-Aminopropyl%29indol

En psykedelisk drog som orsakade mycket mediauppmärksamhet - inte minst här i Sverige - var Bromo-Dragonfly - mestadels till följd av att den skapade kraftig vasokonstriktion (sammandragning av blodkärl) vilket i sin tur leder till ischemi. Detta innebär att vävnaden i en kroppsdel inte får tillräckligt med blodförsörjning och följden blir då vävnadsdöd (även kallat kallbrand).

http://en.wikipedia.org/wiki/Bromo-DragonFLY

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromo-dragonfly

http://www.lakartidningen.se/Functio...articleId=9254

Så här är en lista över några olika exemplar av de väldigt dåliga drogerna som framkommit, missbrukats och visat sina dolda sidor.
Citera
2020-07-30, 10:01
  #86
Medlem
Buffedbygods avatar
Vad är värst, tjack eller opium?

Hej hej.

Jag hade en diskussion med en nära vän nyligen som uppkom då han fått nys på lite billig oxycontin av en langare och skulle då köpa detta. Jag gillar inte opiater själv (har testat) då det är lite "för knarkigt/farligt" för mig personligen känner jag, medans polaren har kortare streaks några gånger om året ungefär på opium och det är då vilken sort som helst som går att få tag på. I alla fall, jag sa till honom att han måste sluta ta opium, det är inte bra för honom, det är den värsta drogen och det ser dessutom riktigt illa ut i andra personers ögon. Han gick i försvarsställning direkt och kritiserade mig för att jag röker cannabis och tar tjack ibland och inte är bättre själv.

Det är sant att jag gör det jag och kan erkänna själv att tjack inte heller är bra och någonting som jag borde sluta med, men att opium är en mycket värre och riskablare drog då man lättare kan slinka in i ett beroende som är svårt att ta sig ur, och od risken är högre. Polaren har fått ett rejält krampanfall på tram en gång, och han har också flertal gånger tagit opium i samband med fylla).

Jag undrar helt enkelt vem som har rätt egentligen? Är opium riskablare än tjack eller är det tvärt om? Eller lika? Är det jag som är naiv och har en dålig bild av "dödsdrogen" opium?

Faktum är att jag känner nästan lite för att inte umgås mer med honom då jag inte vill vara vän med någon som pundar opium. Han gör det inte ofta alltså, kanske en veckas streak två gånger om året ungefär (med undantag för någon längre period).

Gjorde jag fel som kritiserade hans bruk av opiater?
Citera
2020-07-30, 10:07
  #87
Medlem
Jag tycker du gör fel som kritiserar honom, är han smart så skaffar han ju bara en heroinistkompis nu som han kan kritisera för sålänge det finns någon som gör något värre så blir ens eget shit ok. Om jag tolkar dig & ditt beteende korrekt alltså.
Citera
2020-07-30, 10:16
  #88
Medlem
Charliework86s avatar
Jag tycker det är jobbigare att umgås med folk som är påtända.. opiater är mindre drama
Citera
2020-07-30, 10:17
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Hej hej.

Jag hade en diskussion med en nära vän nyligen som uppkom då han fått nys på lite billig oxycontin av en langare och skulle då köpa detta. Jag gillar inte opiater själv (har testat) då det är lite "för knarkigt/farligt" för mig personligen känner jag, medans polaren har kortare streaks några gånger om året ungefär på opium och det är då vilken sort som helst som går att få tag på. I alla fall, jag sa till honom att han måste sluta ta opium, det är inte bra för honom, det är den värsta drogen och det ser dessutom riktigt illa ut i andra personers ögon. Han gick i försvarsställning direkt och kritiserade mig för att jag röker cannabis och tar tjack ibland och inte är bättre själv.

Det är sant att jag gör det jag och kan erkänna själv att tjack inte heller är bra och någonting som jag borde sluta med, men att opium är en mycket värre och riskablare drog då man lättare kan slinka in i ett beroende som är svårt att ta sig ur, och od risken är högre. Polaren har fått ett rejält krampanfall på tram en gång, och han har också flertal gånger tagit opium i samband med fylla).

Jag undrar helt enkelt vem som har rätt egentligen? Är opium riskablare än tjack eller är det tvärt om? Eller lika? Är det jag som är naiv och har en dålig bild av "dödsdrogen" opium?

Faktum är att jag känner nästan lite för att inte umgås mer med honom då jag inte vill vara vän med någon som pundar opium. Han gör det inte ofta alltså, kanske en veckas streak två gånger om året ungefär (med undantag för någon längre period).

Gjorde jag fel som kritiserade hans bruk av opiater?

Opium är värst. Tjacket är ju bara att sluta med. Även efter många år. Man blir inte fysiskt beroende på samma sätt.

Men att bara att dumpa en vän för att han gillar en annan drog låter konstigt tycker jag. På sikt blir han kanske nedgången och vill låna pengar och snor grejer, och då är det en annan sak.
Citera
2020-07-30, 10:40
  #90
Medlem
Buffedbygods avatar
Tack för svaren!

Citat:
Ursprungligen postat av Robertvartaget
Jag tycker du gör fel som kritiserar honom, är han smart så skaffar han ju bara en heroinistkompis nu som han kan kritisera för sålänge det finns någon som gör något värre så blir ens eget shit ok. Om jag tolkar dig & ditt beteende korrekt alltså.

Nej som sagt så vill jag INTE ha någon polare som gör värre saker än mig, jag tycker att tjack är illa nog. Riktar ingen kritik till andra, de får göra vad de vill, men för mig personligen så vill jag inte gå dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Jag tycker det är jobbigare att umgås med folk som är påtända.. opiater är mindre drama

Absolut, förstår det. Jag vill dock inte att han ska ta det för hans egen skull, visst fan är en opiumhög person underbar att umgås med, 100% positivitet.

Citat:
Ursprungligen postat av leira
Opium är värst. Tjacket är ju bara att sluta med. Även efter många år. Man blir inte fysiskt beroende på samma sätt.

Men att bara att dumpa en vän för att han gillar en annan drog låter konstigt tycker jag. På sikt blir han kanske nedgången och vill låna pengar och snor grejer, och då är det en annan sak.

Tack, precis sånt jag vill höra, så att nästa gång diskussionen kommer upp så kan jag känna mig säker på att det faktiskt är skillnad på knark och knark och inte bara att "jag är lika illa själv så ska inte säga någonting", när polaren drar sub... Vill ju inte döma en drog om jag inte har kött på benen för det liksom.

Det finns givetvis annat i botten också, hade det varit bara detta och vi var grymt bra polare i övrigt så hade jag inte tänkt tanken, så oskön är jag inte. Men går inte in på detaljer här, inte det tråden handlar om riktigt.
__________________
Senast redigerad av Buffedbygod 2020-07-30 kl. 11:21.
Citera
2020-07-30, 10:56
  #91
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Ditt självgode fanskap, hoppas han säger upp kontakten med dig. Alla har sin preferens när det kommer till droger, bara för att inte du förstår dig på opiater och hellre sitter och svettrunkar på tjack gör dig inte bättre än någon annan. Sådana som dig gör mig illamående, du skulle passa utmärkt som tolvstegare!
Citera
2020-07-30, 11:04
  #92
Medlem
Buffedbygods avatar
.
__________________
Senast redigerad av Buffedbygod 2020-07-30 kl. 11:08.
Citera
2020-07-30, 11:05
  #93
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Ditt självgode fanskap, hoppas han säger upp kontakten med dig. Alla har sin preferens när det kommer till droger, bara för att inte du förstår dig på opiater och hellre sitter och svettrunkar på tjack gör dig inte bättre än någon annan. Sådana som dig gör mig illamående, du skulle passa utmärkt som tolvstegare!

Ännu en till som inte läser utan direkt går i försvarsställning. Varför? Får man inte lov att säga att säga att den ena är värre än den andra utan att vara "en självgod fan"? (Du låter ungefär som min vän)

Jag tar inte mycket tjack dock kan jag väl poängtera då, aldrig gjort tidigare i livet men blivit några helger senaste året... Dessutom, vad spelar det för roll? Jag vill veta om opium är värre.
Citera
2020-07-30, 11:10
  #94
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod

Jag tar inte mycket tjack dock kan jag väl poängtera då, aldrig gjort tidigare i livet men blivit några helger senaste året... Dessutom, vad spelar det för roll? Jag vill veta om opium är värre.

Klarar man sig utan att bli torsk på grejerna så är väl inget utav alternativen direkt farliga. Även om opium med största sannolikhet är hälsosammare. Fan är det för jävla fråga ens?
Citera
2020-07-30, 11:12
  #95
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Klarar man sig utan att bli torsk på grejerna så är väl inget utav alternativen direkt farliga. Även om opium med största sannolikhet är hälsosammare. Fan är det för jävla fråga ens?

Opium är alltså mer fysiskt skonsamt? Okej, det visste jag inte, tack!
Men opium är mycket lättare att bli beroende av?
__________________
Senast redigerad av Buffedbygod 2020-07-30 kl. 11:14.
Citera
2020-07-30, 11:18
  #96
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Opium är alltså mer fysiskt skonsamt? Okej, det visste jag inte, tack!
Men opium är mycket lättare att bli beroende av?

Opiater har ju en minimal påverkan på hälsan, det är snarare livsstilen som heltidstorsk som skadar. Tjack däremot sliter ju på munnen i och med salivbristen och käkspänningarna, sedan är det ju svårare att få i sig allt man behöver när man tar tjack.

Men då vi snackar låg användning på båda fronter så är ju inget utav alternativen någon fara.

Nja lättare och lättare, det beror ju helt på vad man är för typ av person. Vissa blir aldrig torskar även fast de brukar då och då. Jag blev torsk första gången jag provade amfetamin och kan därmed inte ta det längre, alkohol har jag däremot inga problem med.
__________________
Senast redigerad av PatrickEkwall 2020-07-30 kl. 11:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback