2007-05-11, 17:37
Medlem
noidels avatar
Livet är ett samarbete mellan partiklar som inte av slumpen men genom fysikens och kemins lagar skapat en molekyl. Molekylen (mikroben=encellig varelse) har en mekanisk egenskap som gör att den kan bryta ner andra molekyler och utnyttjar deras energi..om du har lite allmänbildning(gymnasie kompetens) i din skalle kan du fatta att energi aldrig försvinner. Det finns ingen tanke bakom mikroben bara det att den behöver energi för att kunna fungera mekanisk, precis som en bil behöver bensin.
Mekaniken i mikroben har utvecklats genom evolutionen (miljarder år) till en något mer komplicerad mekanisk varelse (människan, en fisk eller en hund). Tänk dig Atomer som kugghjul i ett urverk.

Sinnet medvetandet ploppade fram på samma sätt som ovan, omständigheter ”slumpen” tex väder, tillgång till mat mm är avgörande för hur en varelse fortsätter att utvecklas.

Homosapiens började vid något tillfälle att tänka..vi minns saker och kan reflektera men vi är inte helt överlägsna för det, som djuren kan vi bli aggressiva, glada, kåta vi har begär. Som The dog whisperer sa på tv4plus. Hundar lever i nuet, människor lever i dået. Själv har jag varit deprimerad ett tag nu för att jag sitter och reflekterar över saker som jag har gjort men jag önskar jag gjorde på ett annat sätt när jag var mindre, mina relationer till andra och så vidare. Detta är överlevnadsegenskap som människan har. Alla vill passa in alla vill vara del av gruppen

4) Vad är orsaken till gott och ont? Hur utvecklas en icke-moralisk varelse till en moraliskt medveten?

människan lever i grupp. Moralen är ett sätt att sammanbinda gruppen. Avviker du kan du bli fängslad, klassad som psykopat. Du blir utstött ur gruppen.

Orkar inte skriva mer.. känner att tankarna e lite överallt nu…hoppas någon förstår det jag försökte skriva

Edit: Jag ser mig själv inte som en ateist utan mer som en agnostiker..med kunkaper som vi har tillgång till just nu 2007 kan vi inte veta om gud finns eller inte.. jag säger inte att jag tror på big bang då heller. men vissa saker vet vi säker(gäller bara att öppna ögonen) och vissa saker kan vi inte veta vid de här laget.
2007-05-11, 17:52
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Varför ateismen fallerar - de 4 mysterierna som förnekarna hänvisar till "slumpen"...
Ateismen - en grundlös förnekelsetro!
För att tro på något bör man ha positiva bevis för detta, ska man gå runt och tro på all skit man hör tills varenda kvark i universum har undersökts.

Citat:
Frågor som ateisterna skyr som pesten:
1) Vad är universums ursprung? Varför finns existensen? Hur kan materia och energi komma fram från ingenting?
En kosmolog som är ateist skulle nog kunna ge dig ett uttömmande svar, Big Bang har inget med ateism att göra det är en vetenskaplig teori. Jag tro bestämt att du fått svar på denna minst 10 ggr i din Big Bang tråd, bara för att du blundar och håller för öronen så blir inte din fantasi sann.

Teistens svar: En osynlig men samtidigt allsmäktig gud skapade världen, precis som den är. Han placerade ut rudimentära organ, endogena retrovirus fossil osv för att testa oss. Hans inverkan på världen är den samma som en värld utan hans påverkan, herrens vägar äro.. jadda jadda. Kort sagt: Magic man done it.
Citat:
2) Vad är livets ursprung? Hur kan liv komma från icke-liv?
Återigen en fråga som besvarats om och om igen utan att du tar notis. En biolog som är ateist och som studerat ämnet skulle kunna ge dig ett uttömmande svar, abiogenesis handlar inte om ateism det är en vetenskaplig teori/hypotes.

http://www.resa.net/nasa/origins_life.htm

Teistens svar: Magic man done it.
Citat:
3) Vad är sinnets/medvetandets ursprung? Hur kan den mytiska 1:a mikroben (kallad "slumpmikroben" av de evolutionstroende) leda fram till en självmedvetande varelse som människan? Hur går man från träd, till djur, till människa?
Om du missat det så är människor fortfarande djur. Vi har inte utvecklats från träd, vi har en gemensam förfader.

Citat:
4) Vad är orsaken till gott och ont? Hur utvecklas en icke-moralisk varelse till en moraliskt medveten?
Frågor som ateister alltså reflexmässigt ryggar tillbaka inför och svårt besvärade hänvisar till räddningsplankan "slumpen"...
Som redan sagts, det finns fördelar med att vara omtänksam etc ur evolutionssynpunkt. Alla sociala djur har regler eller moral.

Alla dina frågor är på formen "Jag förstår inte hur detta kan ha gått till alltså är det inte sant" eller argument till den personliga okunnigheten. Vetenskapliga teorier säger inget om gud, dom är förklaringsmodeller till det vi ser, om vissa teorier är inkompatibla med en persons specifika religiösa tro så det inget man kan ta hänsyn till.
2007-05-11, 19:02
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
[b]

Frågor som ateister alltså reflexmässigt ryggar tillbaka inför och svårt besvärade hänvisar till räddningsplankan "slumpen"...

Din "räddningsplanka" är din gud. Jag väntar på dina bevis på att denne existerar. Tills dess föredrar jag att ge lite mer jordnära förklaringar till saker och ting.
2007-05-11, 22:31
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kb_ck
Om du missat det så är människor fortfarande djur. Vi har inte utvecklats från träd, vi har en gemensam förfader.

Min förfader var en människa (mänsklig varelse till skillnad från djuren), sen om din förfader var ett apdjur, det är dina bekymmer...
2007-05-12, 03:33
Medlem
Nervoss avatar
Citat:
"En massa frågor...."

(Text i fet stil är skrivna av TS.)

Kosmolog (universum poppade bara fram från ingenting)

- Inga problem alls, jag litar på att forskningen kommer fram till en lösning på detta nån dag. Tills vidare accepterar jag bara att det är ett naturligt fenomen

Biologiska (livet poppade bara fram ur något livlöst)

- Samma här. Det är väl mer eller mindre bevisat att det första livet uppstod ur nån form av aminosyror som i sin tur har uppstått ur sammanslagning av mindre avancerade strukturer och så vidare...

Psykologiska (sinnet/medvetandet poppade bara fram från hjärnan)

- Med tiden så har evolutionen sett till att endel arter har fått ett medvetande pga av att det tydligen har gynnat dessas överlevnad. Varav mäniskan har utvecklat detta mest.(Inget jag kan bevisa, men detta är den uppfattningen jag fått)

Moraliska (moralen poppade bara fram från icke-moral)

- Moral är något som vi lär oss och som vi behöver för att kunna leva i grupp. Dvs rätt vs. fel. Frågan är djupare än så men kortfattat så är det så jag ser på det.

Vad är universums ursprung? Varför finns existensen? Hur kan materia och energi komma fram från ingenting?

- Tills dess att bevis finns (vilket mycket väl kan hända att det aldrig gör) så anser jag att det finns naturliga förklarningar på det här. Vi måste komma ihåg att människan har väldigt lite erfarenhet inom forskning överlag och även inom dessa frågor. Vi har knappt existerat alls sett ur den synvinkeln att universum är ca 15miljarder år gammalt...

Vad är livets ursprung? Hur kan liv komma från icke-liv?

- En liknande fråga har du redan ställt. Se ovan för svar.

Vad är sinnets/medvetandets ursprung? Hur kan den mytiska 1:a mikroben (kallad "slumpmikroben" av de evolutionstroende leda fram till en självmedvetande varelse som människan? Hur går man från träd, till djur, till människa?

- Nu vet jag tyvärr inte vad 1:a mikroben ärmen däremot har vi såvitt jag vet inte utvecklats från träd. Dock har både jag och björken utanför mitt fönster en gemensam anfader. Långt, långt tillbaka..

Vad är orsaken till gott och ont?

- Gott och ont är en mäniskoskapad syn på diverse saker. Dvs. Vi vill gärna dela in vår omgivning i givna fack (där bla gott och ont ingår) för att lättare kunna "orientera" oss i vår vardag. (återigen så saknar jag kunskap för att bevisa att det är så men det är min personliga uppfattning på det hela)

Hur utvecklas en icke-moralisk varelse till en moraliskt medveten?

En ickemoralisk varelse? Jag anser att det är endast mäniskor som har en moral. Djur har det inte, i den mån de verkar ha en moral så är det ett naturligt val de gör för att i längden ha större chans att överleva. Och mäniskans moral ligger väl på samma grunder skulle jag tro. Vi har bara utvecklat det lite längre.

Du har fel! Jag älskar frågor som dessa! Dock så är också jag tvungen att hänvisa till slumpen emellanåt. Eller naturliga variationer om man såvill. När man inte kan bevisa något med hjälp av vetenskapen så är det lätt hänt att man använder sig av slumpen, (eller gudstro för vissa), men jag litar på att vetenskapen kommer att finna bevis för allt slutligen.

Att vara ateist är svårare än att blint tro på en gud, väsen eller liknande. Men det är en uppoffring som är värd att ta när man inte kan tro på en serverad allmän sanning att gud har skapat allt.

Angående slumpen så anser jag att det är en del av att vara ateist att tro på slumpen. Speciellt om alternativet är att tro att allt är förutbestämt. Eller att det finns ett öde..

Om det här var det svar du önskade dig eller inte har jag ingen aning om, men det är åtmisntone den syn jag har på det hela.

Förövrigt så är det ett rent helvete att svara på dina frågor. Skippa lite smileys nästa gång va?
2007-05-12, 04:40
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:

Ateismens fyra ovetenskapliga "slumpar":

http://www.townhall.com/columnists/F...&comments=true

1) Kosmologiska (universum poppade bara fram från ingenting).

2) Biologiska (livet poppade bara fram ur något livlöst).

3) Psykologiska (sinnet/medvetandet poppade bara fram från hjärnan).

4) Moraliska (moralen poppade bara fram från icke-moral).

Du har missförstått betydelsen "slump", som innebär ett oförutsett skeende från en mängd av otal olika möjliga skeenden. Allt i enlighet med hemlig, "mörk", Tesla-inspirerad filosofivetenskap.

Citat:

1) Vad är universums ursprung? Varför finns existensen? Hur kan materia och energi komma fram från ingenting?

2) Vad är livets ursprung? Hur kan liv komma från icke-liv?

3) Vad är sinnets/medvetandets ursprung? Hur kan den mytiska 1:a mikroben (kallad "slumpmikroben" av de evolutionstroende) leda fram till en självmedvetande varelse som människan? Hur går man från träd, till djur, till människa?

Det finns många ateister som är inspirerade av hemlig, "mörk", Tesla-inspirerad Big-Bang teori. Exempelvis de som anser att universum uppstått via en kollision av 2st 4-dimensionella membran i en 11-dimensionell värld. Edit: M-Theory (Liiite Tesla va ? Snälla..)

Vad menar du är en exakt, korrekt och vattentät definition på liv ?

Livet kan mycket väl varit slaggprodukten av ett experiment utfört av Mu'a Tesla. Detta experiment involverar hemlig, "mörk", Tesla-inspirerad biologivetenskap.

Citat:

Som sagt, slumpen är mer ett populärvetenskapligt uttryck för skeenden som vi inte kan förutse utan full förståelse av hemlig, "mörk", Tesla-inspirerad vetenskap.
2007-05-12, 12:03
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nervos
(Text i fet stil är skrivna av TS.)

Kosmolog (universum poppade bara fram från ingenting)

- Inga problem alls, jag litar på att forskningen kommer fram till en lösning på detta nån dag. Tills vidare accepterar jag bara att det är ett naturligt fenomen.

Varför skulle Gud vara ett onaturligt fenomen?
Är DU ett onaturligt fenomen?

Så varför anser du att Universums Skapare skulle vara ett onaturligt fenomen när inte du är det?

Citat:
Biologiska (livet poppade bara fram ur något livlöst)

- Samma här. Det är väl mer eller mindre bevisat att det första livet uppstod ur nån form av aminosyror som i sin tur har uppstått ur sammanslagning av mindre avancerade strukturer och så vidare...

Icke alls bevisat och kommer ej aldrig att kunna bevisas, liv här i den materiella världen har ALLTID någon förfader bakom sig, och aminosyror är mig veterligt ingen förfader...

Läs följande så fattar du varför liv inte kan ha uppstått ur icke-liv:

http://www.flashback.org/showpost.p...postcount=1645

Citat:
Psykologiska (sinnet/medvetandet poppade bara fram från hjärnan)

- Med tiden så har evolutionen sett till att endel arter har fått ett medvetande pga av att det tydligen har gynnat dessas överlevnad. Varav mäniskan har utvecklat detta mest.(Inget jag kan bevisa, men detta är den uppfattningen jag fått)

Har fått medvetande...varifrån?

Dessutom är den s.k. evolutionen (du vet firren som påstås ha knatat upp på land och dinosauriern som påstås ha fått vingar osv.) bara en stor MYT, läs mer här:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=186544

Citat:

Moraliska (moralen poppade bara fram från icke-moral)

- Moral är något som vi lär oss och som vi behöver för att kunna leva i grupp. Dvs rätt vs. fel. Frågan är djupare än så men kortfattat så är det så jag ser på det.

Lär oss?

Vem var det som började lära oss moral?

Och var kommer den fria viljan ifrån?

Citat:
- Nu vet jag tyvärr inte vad 1:a mikroben är men däremot har vi såvitt jag vet inte utvecklats från träd. Dock har både jag och björken utanför mitt fönster en gemensam anfader. Långt, långt tillbaka..

Enligt evolutionsteoretikerna är den 1:a mikroben, det första livet som påstods ha ploppat upp från aminosyror allas vår vördade Urfader......snacka om skillnad på IQ och skaparpotential mellan den mytiska mikroben och Gud...
2007-05-12, 12:16
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Du har missförstått betydelsen "slump", som innebär ett oförutsett skeende från en mängd av otal olika möjliga skeenden.

Vad menar du är en exakt, korrekt och vattentät definition på liv ?

Enligt Norstedts Ordbok så är en betydelse av farbror slumpen:

"Slump = Ibland om ödet, tänkt som personligt verkande kraft. Ex: Slumpen gynnade honom"

Det var intressant...så innerst inne fattar alltså ni förnekare också (men ni föredrar att kalla Honom för "slumpen") att bakom Universum finns en personlgt verkande kraft...

Vad liv är?

Där det finns någon form av medvetande, där finns även liv. Allt liv har en egen ämnesomsättning och liv brukar även alstra avkomma, du vet mikrober ger upphov till nya mikrober, bortsett från evolutionsmytens saga kring den 1:a mikroben, som påstås ha kommit till av en slump...
2007-05-12, 12:32
Moderator
Ruskigbusss avatar
Som vanligt har D&Å missuppfattat.

Vad "ateisterna" menar - är att vi inte vet allt.

Vad vetenskapen gör är att undersöka dessa frågor, och formulera teorier som går att bevisa.

Att "slumpmässigt" anta att någon mystisk kraft X står bakom allt saknar dock bevis.

Vad "ateisterna" säger är att det inte finns något skäl att komplicera sina funderingar genom att införa någon gud.

För vem skapade i så fall denna gud? Ännu en gud?
2007-05-12, 12:42
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Att "slumpmässigt" anta att någon mystisk kraft X står bakom allt saknar dock bevis.

Vad "ateisterna" säger är att det inte finns något skäl att komplicera sina funderingar genom att införa någon gud.

För vem skapade i så fall denna gud? Ännu en gud?

Att "slumpmässigt" anta att "slumpen" står bakom allt saknar dock bevis...

Man behöver inte "införa" någon Gud, Han finns där och har alltid funnits där naturligt och okomplicerat oavsett våra funderingar...

Gud är per definition icke-skapad eftersom Han är alla orsakers orsak!
2007-05-12, 12:45
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Gud är per definition icke-skapad eftersom Han är alla orsakers orsak!
Hittade du på den definitionen själv?
2007-05-12, 12:51
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Hittade du på den definitionen själv?

Nej, vedertaget!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto