2007-05-10, 15:08
Medlem
ceasarmelans avatar
Vilken nu existerande monark har längst oavbruten ätt. Bernadottarna är så vitt jag vet bara sen 1810 eller nåt sånt. Vilken är äldst?
Citera
2007-05-10, 16:00
Medlem
Det torde vara Japan, från år 660 före vår tideräkning.
Citera
2007-05-10, 16:00
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceasarmelan
Vilken nu existerande monark har längst oavbruten ätt. Bernadottarna är så vitt jag vet bara sen 1810 eller nåt sånt. Vilken är äldst?

Jag har för mig att man brukar nämna det danska kungahuset som det äldsta i världen men när jag tittade på nätet så verkar det inte vara så.

I Danmark hade man huset Oldenburg mellan 1448 till 1863 då de gick över i huset Slesvig-Holsten-Sønderborg-Lyksborg när en dotter(?) till kungen gifte sig med en Slesvig-Holsten-Sønderborg-Lyksborg:are

Huset Windsor (i Storbritannien) är sedan 1901 så de är inte äldst heller.

Belgien har haft samma kungahus sedan staten bildades 1839 (Saxe-Coburg-Gota samma som Windsor egentligen är) så de är yngre än Bernadotterna.

Nederländerna har också haft samma regerande kungahus sedan de blev monarki 1815 efter en tid av republik, Huis van Oranje-Nassau.

Kanske det äldsta regerande "kungahuset" helt enkelt är den Japanska Kejsarfamiljen? De flesta arabländernas monarkier faller på att de inte har varit självständiga, även om Jordaniens kung sägs vara rakt nedstigande från Muhammed)
Citera
2007-05-11, 10:17
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Det torde vara Japan, från år 660 före vår tideräkning.

Kejsar Jimmus trontilltrade 660 f.Kr. ar av allt att doma lika mytiskt som Kung Anes dito. Det ar dock troligt att samma slakt innehaft kejsartronen sedan atminstone 400-talet e.Kr.

De japanska successionsreglerna ar betydligt mer invecklade an de som praktiserats i vastiga monarkier. Ett tag hade man t.o.m. tva rivaliserande kejsare pa tronen samtidigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tenno
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in