Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-02-20, 14:07
  #25
Medlem
Lajtels avatar
Går i tankarna att flytta till Prag tillsammans med min flickvän.
Som jag förstår det så kan jag förvänta mig en lön på mellan 30-40000czk, dvs mellan 22-30000 efter skatt (?), i en kundtjänst/IT-support miljö?

Hur ser det ut med jobb i bar/restaurangbranschen - blir det svårt för någon som inte talar tjeckiska att få ett jobb i den domänen? (Tänker då på min flickvän som har många års erfarenhet som både bartender och servitris, men talar bara engelska och rumänska).
__________________
Senast redigerad av Lajtel 2018-02-20 kl. 14:20.
Citera
2018-03-04, 15:29
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Går i tankarna att flytta till Prag tillsammans med min flickvän.
Som jag förstår det så kan jag förvänta mig en lön på mellan 30-40000czk, dvs mellan 22-30000 efter skatt (?), i en kundtjänst/IT-support miljö?

Hur ser det ut med jobb i bar/restaurangbranschen - blir det svårt för någon som inte talar tjeckiska att få ett jobb i den domänen? (Tänker då på min flickvän som har många års erfarenhet som både bartender och servitris, men talar bara engelska och rumänska).

Kul att du funderar på att flytta till Prag! Det beror lite på hur mycket erfarenhet etc du har men runt den summan är rimligt, kanske lite mer om du har tur.

Det finns en del ställen som nästan bara har turister som kunder och där kan du nog få jobb utan att kunna språket, annars blir det svårt. Dock skriker de efter folk just nu, tycker man ser skyltar överallt om att de letar folk.
Citera
2018-07-30, 19:27
  #27
Medlem
olikafargers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Går i tankarna att flytta till Prag tillsammans med min flickvän.
Som jag förstår det så kan jag förvänta mig en lön på mellan 30-40000czk, dvs mellan 22-30000 efter skatt (?), i en kundtjänst/IT-support miljö?

Hur ser det ut med jobb i bar/restaurangbranschen - blir det svårt för någon som inte talar tjeckiska att få ett jobb i den domänen? (Tänker då på min flickvän som har många års erfarenhet som både bartender och servitris, men talar bara engelska och rumänska).

Jag kan säga såhär!
När jag var i Ungern och käkade på en vegansk restaurang så var det en britt, en finsk och en tysk som jobbade bakom disken (troligtvis en och annan ungrare också).
Britten kunde inte ett ord Ungerska.

Har även stött på utländska arbetare i Brno, Tjeckien.
Tror inte det är något problem. Prag är ju en central nav i Europa - så att kunna Engelska, eller flera andra språk borde vara väldigt bra.
Citera
2019-04-20, 00:33
  #28
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScabbedSaint
Herre Jösses, den här tråden lever?
Nu är det iofs 3 år sen jag lämna Prag (bor i Bulgarien numer) men passerar igenom ungefär 2ggr/året.
Upplevde att det vart ett rejält prisuppsving i Prag mellan Oktober 2013 och April 2014 (när jag bodde i Afrika) En energidryck gick upp i pris från 25czk till 35czk t.ex



I mitt tycke så är Hostivař långt från stan, men det finns ju tunnelbana.
Det kan vara marigare att ta sig dit på natten om natt spårvagnen inte passerar igenom området, kolla upp det.

Hej jag undrar hur sjukvården fungerar i Tjekien. Speciellt cancervården.
Skaffar man en sjukvårdssförsäkring i Tjekien för att få tillgång till cancervård eller måste man betala sådana behandlingar själv.
Jag undrar också om vårdköerna är långa.

Mvh
EghtLegged
__________________
Senast redigerad av EghtLegged 2019-04-20 kl. 00:35.
Citera
2019-06-06, 16:06
  #29
Medlem
ScabbedSaints avatar
Kan tyvärr inte svara på det
Citera
2019-08-18, 10:44
  #30
Medlem
rtyuios avatar
Hej. Hoppas någon som bor i Prag kan tipsa om vart man hittar lägenhet? Har hittat ett par sidor via nätet, men tänkte om någon redan vet någon bra trygg sida där man inte blir blåst. Och eventuella erfarenheter att hyra boende i Prag. Tänkte flytta dit nu i höst.
Övriga tips som inte dykt upp i tråden tages gärna emot också.
Citera
2019-08-21, 10:15
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Hej. Hoppas någon som bor i Prag kan tipsa om vart man hittar lägenhet? Har hittat ett par sidor via nätet, men tänkte om någon redan vet någon bra trygg sida där man inte blir blåst. Och eventuella erfarenheter att hyra boende i Prag. Tänkte flytta dit nu i höst.
Övriga tips som inte dykt upp i tråden tages gärna emot också.


Sreality.cz och bezrealitky.cz är de största men du kan fortfarande bli blåst där.
Citera
2019-08-22, 23:14
  #32
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pragprag
Sreality.cz och bezrealitky.cz är de största men du kan fortfarande bli blåst där.
Tack för hjälpen. Mycket uppskattat. Så hur vet man vilka som är seriösa uthyrare då ? Kan tänka mig lägenheter i Praha 1 är svindyrt, men man vill ju inte heller bo allt för långt från centrum i heller.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback