Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2007-09-15, 17:02
  #25
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roppen
Jag vet att det finns fisk i dom av egen erfarenhet

Jaså? Fångat nåt intressant? Får man fråga ungefär vart du varit?
Citera
2007-09-15, 22:36
  #26
Medlem
Ansiktsvargs avatar
Får höjja ett varningens finger här angående gruvhål, ät ej fisken ni tagit där, allt möjligt ligger i dessa gammla hål, kylskåp,bilar etc. Var inte alls ovanligt förr i tiden att folk dumpade de mesta i skogen och ett gruvhål är ju ännu bättre.
Citera
2007-09-18, 10:28
  #27
Medlem
Bloodbounds avatar
Den här tråden får inte dö! Tyvärr så har jag inte så mycket intressant att bidra med, men någon måste väl ha varit med om nåt äventyr i samband med fiske i en gammal damm?
Citera
2007-09-18, 11:28
  #28
Medlem
Har inte en av de största gäddorna någonsin tagits i ett gruvhål i Tyskland? Hittar inte bilden nu, men vet att det varit uppe i fiskesnacks forum, den ser verkligen brutal ut!
Citera
2007-09-18, 21:20
  #29
Medlem
erlgs avatar
Hej Uppsalabor! I dammen som det snackas om finns det av någon för mig okänd anledning massor av smårudor, åtminstonde när jag var liten. I svandammen finns det dock flera riktigt stora spegelkarpar. Man ser dom i ytan på sommaren när de simmar omkring och plockar i sig brödbitar som panschisarna slänger i. Med stora menar jag över fem kilo.
Citera
2007-09-19, 00:30
  #30
Medlem
Bloodbounds avatar
Jag minns att jag läst en artikel i en fisketidning för länge sedan, där ett reportage handlade om ålfiske i gamla gruvhål. Var de största jävla ålar jag sett, helt groteska har jag för mig. Tror dock dom var i Spanien eller nånting.. Men som sagt, satan vilka monsterålar dom fick.. Finns det inget liknande i Sverige? Förutom spegelkarparna i Uppsala då.
Citera
2019-03-18, 15:22
  #31
Medlem
tazzos avatar
Underbar tråd som måste bumpas!
Man blir riktigt sugen på att upptäcka dessa små dammar i sommar

Vill ni inspireras så finns ett underbart klipp numera utlagt på youtube av en svensk fiskare; "Fisk i orörd liten pöl - Linan går av två gånger"
https://www.youtube.com/watch?v=5vTpp-l7zss
Citera
2019-06-24, 19:37
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Underbar tråd som måste bumpas!
Man blir riktigt sugen på att upptäcka dessa små dammar i sommar

Vill ni inspireras så finns ett underbart klipp numera utlagt på youtube av en svensk fiskare; "Fisk i orörd liten pöl - Linan går av två gånger"
https://www.youtube.com/watch?v=5vTpp-l7zss

Som barn var vi upp vid en litet tjärn som kanske var 120x120 meter. Här påstods det upptagits aborrar på långt över 2k, till och med 3kg tror jag. Vi fick aldrig napp när vi var där. Tror att fisken hade dött ut av försurning eller annat.
Citera
2019-06-25, 07:39
  #33
Medlem
8xxSeriess avatar
Fiske i småtjärnar och surhål ute i skogen är kul. Inte bara fisket utan även det runt ikring. Jag och en vän brukade kolla på kartor, hitta någon mindre otillgänglig göl eller tjärn (vad är det för skillnad?) och sen bege sig ut på vandring och ha med sig lite käk och kokekaffe, göra upp en liten brasa och fiska.

Oftast har det varit resultatlöst för min del men några ställen har jag tagit mindre gäddor och aborre i varierande storlekar.

Ett ställe jag fiskade på som barn myllrade av aborre. Alla såg likadana ut och lika stora, stora ögon, kolsvarta och ca 15cm långa, tyvärr så har gölen krympt mer och mer och idag nästintill överväxt av gungfly.
__________________
Senast redigerad av 8xxSeries 2019-06-25 kl. 07:44.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback