• 1
  • 2
2007-05-08, 17:37
Medlem
sele tänkte jag först men sen kom jag på att flytvästen är bättre.. ifa hunden simamr iväg så syns den iaf lite bättre från andra båtar...

menar hundhjärna som blivit propellermosad är nog inte så nice
Citera
2007-05-11, 00:19
Medlem
Xiders avatar
Blir lite fundersam på dina inlägg.
I början låter det inte som att det handlar om en nödsituation utan bara hur du får upp din badande hund i båten.
Senare är det i nödsituationer.

Hur som helst, en hund av den storleken lär du knappast få upp i båten genom att dra i nackskinnet.
Hunden är lättare i vatten, ja.
Men du ska ha UPP den ur vattnet.
Du komme rinte få tillräckligt bra grepp om nackskinnet för att lyfta all den tyngden. Och hunden lär inte vara stilla. Ska du ha hunden i båten så sätt på den en flytväst.
Annars tycker jag du ska lämna den på land.

Jag har två rottweilers, båda älskar att simma och kan göra så i timmar.
Dock sätter dom inte en tass i båten utan flytväst på, det är jag stenhård med.
En panikslagen hund, i vatten, en bra bit nedanför relingen, som du sen ska försöka få upp, är i många fall omöjligt.
Citera
2007-05-12, 02:42
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Både min hund och mina kompisars gillar att bada. Men om man är i en båt ute på sjön kan det vara svårt att få upp hunden ur vattnet. Vi talar om en medelstor-stor hund; schäfer, labrador eller ännu större, och en valnlig liten motorbåt.

Kan man då lyfta hunden i nackskinnet, upp i båten? Förutsatt att man är så stark så man klarar det. Jag har både hört och läst att hunden inte ska fara illa av detta, men själv har jag någon slags inbygd spärr emot att lyfta i nackskinnet. Jag vill ju inte gör hunden illa.

Även om hunden blir lite lättare i vatten, så balanseras väl det upp av den våta pälsen.
Jag har lyft upp min hund i både båt & när han gick genom isen. Ena gången var det i halsbandet jag drog upp honom, andra i frambenen / nacken. Han väger runt 52 kg. Min vikt ligger på 56 nu. När man blir rädd så blir man starkare. hunden skulle upp & upp fick jag honom
Citera
2007-05-14, 23:18
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xider
Blir lite fundersam på dina inlägg.
I början låter det inte som att det handlar om en nödsituation utan bara hur du får upp din badande hund i båten.
Senare är det i nödsituationer.

Hur som helst, en hund av den storleken lär du knappast få upp i båten genom att dra i nackskinnet.
Hunden är lättare i vatten, ja.
Men du ska ha UPP den ur vattnet.
Du komme rinte få tillräckligt bra grepp om nackskinnet för att lyfta all den tyngden. Och hunden lär inte vara stilla. Ska du ha hunden i båten så sätt på den en flytväst.
Annars tycker jag du ska lämna den på land.

Jag har två rottweilers, båda älskar att simma och kan göra så i timmar.
Dock sätter dom inte en tass i båten utan flytväst på, det är jag stenhård med.
En panikslagen hund, i vatten, en bra bit nedanför relingen, som du sen ska försöka få upp, är i många fall omöjligt.

Saken är den att det figurerar en film på YouTube där en man drar upp en golden believer och en labbe i sin eka, meddelst att ta dem i nackskinnet. På land står en flicka och säger att han skadar hundarna, men hundarna verkar hur coola som helst.

Därav min fråga. Vad gäller min hund så är han så tung att jag aldrig skulle kunna lyfta honom blöt, och endast med svårighet när han är torr. Flytväst har jag aldrig ens tänkt på. Det använder jag aldrig själv. Känns som att cykla med hjälm. Men i detta fall handlar det ju om min hunds liv, och inte mitt.
Citera
2007-05-15, 10:58
Medlem
Xiders avatar
Citat:
Saken är den att det figurerar en film på YouTube där en man drar upp en golden believer och en labbe i sin eka, meddelst att ta dem i nackskinnet. På land står en flicka och säger att han skadar hundarna, men hundarna verkar hur coola som helst.

Därav min fråga. Vad gäller min hund så är han så tung att jag aldrig skulle kunna lyfta honom blöt, och endast med svårighet när han är torr. Flytväst har jag aldrig ens tänkt på. Det använder jag aldrig själv. Känns som att cykla med hjälm. Men i detta fall handlar det ju om min hunds liv, och inte mitt.

Flytvästen har inte bara att göra med att hålla hunden flytande.
Jag har inte heller flytväst, men jag vet mina begränsningar.
Skulle hunden hoppa i vattnet ska man dels få upp den, det kan vara strömt så den drunknar pga det, den kan dras iväg av strömmar etc etc.
Då är det att föredra med en flytväst på.
Citera
2007-05-15, 18:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Generellt så skadar du inte hunden genom att lyfta den i nackskinnet. Dock så har flytvästen många fuktioner, hundar är inte alltid särskilt bra simmare, och iblan kan det vara nästan omöjligt att få upp en skrämd kämpande hund.
Citera
2007-05-15, 19:59
Medlem
em krejs avatar
Om du har en båt så har du väll förtusan en huggkrok i den, dra upp hundkräket i den. Om du inte är fiskare så får du väll köpa en huggkrok. Byrackan lär väl dessutom tänka efter nästa gång den vill hoppa i plurret.
Citera
2007-05-15, 21:43
Medlem
Hans Castorps avatar
Så gör jag bara när jag drar upp golden believers och pitbulls...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in