Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-05, 15:24
  #1
Medlem
Vrövhåls avatar
Jag har nu lyckats få igång mitt trådlösa nätverkskort till laptopen med hjälp av ndiswrapper, det är dock inte 100% perfekt för efter att datorn vaknar upp från viloläge fungerar inte nätet längre, måste då reboota för att få igång det igen.
Finns det något fiffigt script eller dylikt som kan fixa det?
Datorn är en Dell C400,kortet är ett Netgear 511nånting,och jag kör med statiska ip-adresser, operativsystemet är senaste Ubuntu.
Citera
2007-05-05, 16:12
  #2
Moderator
Falukropps avatar
Är det detta kort?

http://www.netgear.com/Products/Adap...rs/WPN511.aspx

Prova att köra lspci som root och se om det står nåt med Atheros i nån av raderna. Rätt säker på att det där är ett atheroschipsetbaserat kort


I såna fall fall, in på madwifi.org och plocka den drivrutinen istället så ska du nog se att det funkar sen. Alternativt om det finns färdigkompilerat så du kan rycka den med ubuntus paketsystem så är nog det enlare
Citera
2007-05-05, 17:19
  #3
Medlem
Vrövhåls avatar
Mitt kort heter WG511 v2, lspci ger följande:
03:00.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. 88w8335 [Libertas] 802.11b/g Wireless (rev 03)
Citera
2007-05-05, 18:44
  #4
Moderator
Falukropps avatar
Aha, fan också.
Hade hursomhelst Känns ju som att det är att be om problem att köra med en wrapper.

Hittade en native driver till ditt kort. Den finns dock inte med som standard i den officiella kernelsourcen än, så det är rätt mkt på egen risk ifall du inte orkar vänta :>

http://git.kernel.org/?p=linux/kerne....git;a=summary

Kanske kan vara nåt ifall du inte får stil på grejerna.
Citera
2007-05-05, 19:24
  #5
Medlem
Vrövhåls avatar
oh well..jag får väl leva med en reboot då och då, nu kan jag iaf sitta ute trädgården och surfa och känna hur moder jord förbereder sig inför sommaren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback