Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-20, 01:00
  #25
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullemulle
Jag är osäker på om det fortfarande är militärt skyddsobjekt, så jag riskerar att röja skyddsvärd information. Men frågan är hur hemligt det är egentligen...

Huvudgången är nån kilometer lång (jag hörde att den skulle vara två, men jag tycker det verkar för långt) och så finns det en massa stora förvaringsrum kopplade till denna. Ingångarna är bara åtkomliga via två kajer för angöring med båt.
I nivå med betongkajen går det bara att bygga tunnel drygt 600m rakt in ser det ut som. Vet du om man från huvudingången vikt av nedåt eller om anläggningen svänger av västerut?

Vet du om det finns någon reservport på sydsidan av ön och/eller några nödutgångar runt omkring på ön?
Får nog kränga på mig vandrarkängorna och ta en utflykt till Älgön innan vintern kommer.
Citera
2018-10-25, 23:21
  #26
Medlem
Frejssons avatar
På 80-talet och en bit in på 90-talet var det mycket aktivitet kring Älgön. Knappt så man fick närma sig ön. Har fått berättat mycket om Älgön av släktingar som är fiskare och bott i trakterna. Minns tyvärr inte så mycket.

Rykten har gått att Väst/Syd-Sveriges vapenarsenal finns där och att man kan åka in med u-båt i berget. Men som sagt. Det var på slutet 80-tal och det mesta var säkert ihopdiktat av fiskarna i trakten.

Numera vet jag inte ens om det finns nån aktivitet där...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback