Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-04, 00:01
  #1
Medlem
piratkaptens avatar
Jag har funderat över diverse djur som vore coolt att ha i hemmet.
Jag kom slutligen fram till att räv och ekorre verkar vara ett par ganska sköna lirare.
Räven åkte dock tyvär bort med tanke på att man då måste promenera med den. Det skulle nog därför inte dröja länge innan någon sur tant tipsat konstapeln.

Då återstår alltså ekorren.

Tror ni det är en realistisk idee att ha en ekorra omkringstudsandes bland träden( ja, jag har faktiskt träd inomhus) där hemma?

Hur skulle man i så fall gå till väga för att få tag i en liten korre?
Det bästa vore väll troligen att på något sätt få tag i en rellativt nyfödd som då ser mig som mamma.

Men hur ska isåfall detta gå till?
Några tips eller kommentarer angående min plan?
Citera
2007-05-04, 13:03
  #2
Medlem
Tjohildas avatar
Ekorrar kan bli ganska tama, men de är jobbiga att ha inomhus. De blir skogstokiga och river sönder allt. Däremot går de att få handtama utomhus. På Kolmården såg jag ekorrar som kom och satt i händerna och käkade på de anställda.

På Skansen har jag sett att de fött upp ekorrungar som hittats. De behöver mycket värme, några hängde i små strumpor på väggen, det var väldigt sött. Dock är det ett sabla matande med speciell mjölk i mininappflaskor.

Jag skulle inte rekommendera att du går ut och plockar en ekorrunge på måfå, det är inte ens tillåtet att ha vilda djur inomhus hursomhelst. Om du vill ta hand om och sköta vilda djur rekommenderar jag att du tar kontakt med "Katastrofhjälp för vilt och fåglar". Där kan du göra en insats och iaf tillfälligt ha djurungar hemma för att se till dem. En bekant gick runt i flera veckor med ekorrungar i BH:n...
Citera
2007-05-04, 13:13
  #3
Medlem
Visst går det. Här kommer lite bilder på amerikanare som skaffat ekorrar som husdjur:
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5

Själv drömde jag om att ha detta husdjur när jag var liten:
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Citera
2007-05-04, 13:23
  #4
Medlem
CashBlows avatar
Piratkapten

Du hade varit världens största tattare om du gick ut i naturen, fångade en ekorre, och förslavade den i ditt hem.

Fattar du trögt?

Du ska lämna rävar, ekorrar och andra djur i fred och inte sitta hemma och dagdrömma om hur trevligt det hade varit med olika sorters husdjur hemma.

En sann djurvän ägnar sig inte åt att hålla husdjur utan låter djur vara ifred, vilket puckon med husdjur omöjligt kan förstå.

Försök sköta dig själv istället, djuren kan göra det, utan din hjälp.
Citera
2007-05-04, 13:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Du hade varit världens största tattare om du gick ut i naturen, fångade en ekorre, och förslavade den i ditt hem.

Fattar du trögt?

Du ska lämna rävar, ekorrar och andra djur i fred och inte sitta hemma och dagdrömma om hur trevligt det hade varit med olika sorters husdjur hemma.

En sann djurvän ägnar sig inte åt att hålla husdjur utan låter djur vara ifred, vilket puckon med husdjur omöjligt kan förstå.

Försök sköta dig själv istället, djuren kan göra det, utan din hjälp.

Nu var det knappast de etiska problemen som var diskussionsunderlaget. Du kan säkerligen starta en egen tråd om du hatar husdjur..? För du måste väl applicera ditt argument på alla djur? Inkl. katter, hundar, reptiler, fiskar och fåglar? Du tror väl inte att det finns djur som utvecklades direkt till husdjur?

Iaf.. Ditt resonemang kan appliceras på samtliga trådar i detta delforum och kan knappast gagna diskussionen alls. Kan du inte hålla dig till en tråd om etiken i att ha ett husdjur?

Med tanke på tidigare inlägg verkar du knappast vara en djurvän:

Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
George var jättemodig. Nu är han död.

Vilket är bra, hundar är smutsiga och desto färre, desto bättre.

Troll bör hålla sig i skogen
Citera
2007-05-04, 14:02
  #6
Medlem
direktörns avatar
Det är väl olagligt att ha vilda djur som husdjur. Jordbruksverket eller vilken myndighet som nu berörs, lär väl skogstokiga om det kommer till deras kännedom.

Edit: Inlägg 100
Citera
2007-05-04, 16:01
  #7
Medlem
UrbanKids avatar
Skaffa en dvätgchinchilla, Skiljer sig typ inte något alls ifrån ekorrar. bara en tjockare päls. De kan bli väldigt tama =)
Citera
2007-05-04, 16:08
  #8
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Nu var det knappast de etiska problemen som var diskussionsunderlaget. Du kan säkerligen starta en egen tråd om du hatar husdjur..? För du måste väl applicera ditt argument på alla djur? Inkl. katter, hundar, reptiler, fiskar och fåglar? Du tror väl inte att det finns djur som utvecklades direkt till husdjur?

Iaf.. Ditt resonemang kan appliceras på samtliga trådar i detta delforum och kan knappast gagna diskussionen alls. Kan du inte hålla dig till en tråd om etiken i att ha ett husdjur?


Vidhåller att en djurvän är den som motsätter sig att förslava djur, endast för att fylla ett tomrum i människors tråkiga liv. Det är något osunt över att ägna sitt liv till att förfölja djur som man gjort tama.

Du verkar tycka att det är helt OK att ha ekorrar som husdjur. Det säger en del om dig, även utan att ta hänsyn till de moraliska eller de etiska aspekterna.

Du kan ha den på axeln när du går och handlar. Det är väl både gulligt och fint?

Det skall inte uppmuntras att ta hem ekorrar eller andra djur och hålla dessa som sällskapsdjur i sitt hem. Det är djurplågeri.
Citera
2007-05-04, 16:28
  #9
Medlem
.filantrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
.text
Skaffa för allt i världen inte en ekorre. Ett mer diaboliskt djur får man söka med blåslampa i djurriket för att hitta. När jag bodde i USA och fredligt satt på min balkong och rökte brukade de små fanstygen komma och stå och stirra på mig så att det gick kalla kårar och som om inte det räckte kastade de både kottar och stenar på mig. Hårt. Nej fyfan, vrid nacken av dem, ha dem inte som husdjur.
Citera
2007-05-04, 16:29
  #10
Medlem
Krafses avatar
Jag har också funderat på en räv, de är ju helt sjukt söta, inte så stora så de kostar ju nästan ingenting i drift, typ som en katt.

Något som jag har funderat över är vad myndigheterna skulle säga om man lade fram en historia som denna:

Jag körde på en räv med bilen, stannade genast och kollade hur det var med den, den var så illa skadad att jag avlivade den, visst kan det tyckas brutalt att göra så men att springa och hämta närmaste bonnjävel för att skjuta den hade bara tagit längre tid så jag avlivade den snabbt och smidigt.
Nu stod jag där med min döda räv och funderade på vad jag skulle göra, jag tog räven och gick ut en bit i skogen, lade den lite skymt och sen fick naturen göra sitt. Då hörde jag ett litet pip, kollade vad det var och fick se en liten rävunge krypandes där, inte alls långt ifrån bilen.
Jag tänkte, "den där kommer ju knappast överleva i det vilda så jag tar hem den."
Så jag tog hem rävungen och satt och matade den med kattmat, mjölk och lite allt möjligt som kunde tänkas vara vettig föda.
Dagarna gick och för varje dag blev jag mer och mer fäst vid rävungen, den växte och började springa runt och leka, den var frisk och full av liv, nu fanns det ingen återvändo, jag ville inte lämna bort den då jag var osäker på hur den skulle få det.
Mer och mer betraktade jag den som en hundvalp, min hundvalp. Ingen ska ta den från mig, det är min räv helt enkelt och den har det bra hos mig.
Jag kan inte släppa tillbaka den i naturen, den skulle inte överleva en månad ens, eftersom jag bor ute på landet så kan jag ta ut den och släppa den på tomten, det har jag gjort varje dag hela tiden så den sitter inte instängd i någon lägenhet. Den är precis som vilken annan hund som helst, bara det att det är en räv. Katterna har fäst sig vid räven och de leker ofta och jagar varandra runt huset, det skulle kännas så tomt utan min lilla räv."

Vad skulle hända?
Visst, det finns lagar om dittan och dattan men kan de tänja lite på reglerna i såna här fall?

Enligt mig ser jag det som att jag har min fulla rätt att ha vilket djur jag vill hemma, OM jag är en vettig ägare och djuret har det bra, djurparkerna får ju minsann ha sina stackars djur instängda så varför får inte jag det?
Vad behövs göras för att få ha djuret? Registrering? Hälsokontroll? mm...Någon som vet?

Det är ju rätt mycket mer fel att stänga in en fågel i en bur eller hur? Varför är det då lagligt?
Citera
2007-05-04, 17:13
  #11
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jag har också funderat på en räv, de är ju helt sjukt söta, inte så stora så de kostar ju nästan ingenting i drift, typ som en katt.

Något som jag har funderat över är vad myndigheterna skulle säga om man lade fram en historia som denna:

Jag körde på en räv med bilen, stannade genast och kollade hur det var med den, den var så illa skadad att jag avlivade den, visst kan det tyckas brutalt att göra så men att springa och hämta närmaste bonnjävel för att skjuta den hade bara tagit längre tid så jag avlivade den snabbt och smidigt.
Nu stod jag där med min döda räv och funderade på vad jag skulle göra, jag tog räven och gick ut en bit i skogen, lade den lite skymt och sen fick naturen göra sitt. Då hörde jag ett litet pip, kollade vad det var och fick se en liten rävunge krypandes där, inte alls långt ifrån bilen.
Jag tänkte, "den där kommer ju knappast överleva i det vilda så jag tar hem den."
Så jag tog hem rävungen och satt och matade den med kattmat, mjölk och lite allt möjligt som kunde tänkas vara vettig föda.
Dagarna gick och för varje dag blev jag mer och mer fäst vid rävungen, den växte och började springa runt och leka, den var frisk och full av liv, nu fanns det ingen återvändo, jag ville inte lämna bort den då jag var osäker på hur den skulle få det.
Mer och mer betraktade jag den som en hundvalp, min hundvalp. Ingen ska ta den från mig, det är min räv helt enkelt och den har det bra hos mig.
Jag kan inte släppa tillbaka den i naturen, den skulle inte överleva en månad ens, eftersom jag bor ute på landet så kan jag ta ut den och släppa den på tomten, det har jag gjort varje dag hela tiden så den sitter inte instängd i någon lägenhet. Den är precis som vilken annan hund som helst, bara det att det är en räv. Katterna har fäst sig vid räven och de leker ofta och jagar varandra runt huset, det skulle kännas så tomt utan min lilla räv."

Vad skulle hända?
Visst, det finns lagar om dittan och dattan men kan de tänja lite på reglerna i såna här fall?

Enligt mig ser jag det som att jag har min fulla rätt att ha vilket djur jag vill hemma, OM jag är en vettig ägare och djuret har det bra, djurparkerna får ju minsann ha sina stackars djur instängda så varför får inte jag det?
Vad behövs göras för att få ha djuret? Registrering? Hälsokontroll? mm...Någon som vet?

Det är ju rätt mycket mer fel att stänga in en fågel i en bur eller hur? Varför är det då lagligt?
Jag vill också veta, vill också ha en räv
Citera
2007-05-04, 17:19
  #12
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Vidhåller att en djurvän är den som motsätter sig att förslava djur, endast för att fylla ett tomrum i människors tråkiga liv. Det är något osunt över att ägna sitt liv till att förfölja djur som man gjort tama.

Du verkar tycka att det är helt OK att ha ekorrar som husdjur. Det säger en del om dig, även utan att ta hänsyn till de moraliska eller de etiska aspekterna.

Du kan ha den på axeln när du går och handlar. Det är väl både gulligt och fint?

Det skall inte uppmuntras att ta hem ekorrar eller andra djur och hålla dessa som sällskapsdjur i sitt hem. Det är djurplågeri.

Skriv det som är fel att ta hand om en räv som husdjur, och varför skulle det säga en hel del om han?
t.ex Moosegarden i Jämtland har älgar i inhägnad, är det också djurplågeri?
Tar man hand om djuret väldigt bra så ska det gå bra
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback