Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-04, 15:47
  #13
Medlem
MisterGGs avatar
När jag satt på förhör för några år sedan, så hade jag som vanligt min advokat närvarande.

tror ni inte att polisen ljög mig rätt upp i ansiktet och sa att mina "medkumpaner" hade erkänt brottet och skyllde allt på mig.

Min advokat hörde detta han med, så han tog kontakt med denna polisens chef i västerås som ringde upp mig efter en vecka och ursäktade sin kollegas beteende. Han fick nån form av reprimand för det också.
Citera
2007-05-04, 16:28
  #14
Medlem
Kuyichis avatar
Well. Domstolen har ju "underkänt" brottsprovokation som polisiär arbetsmetod med hänvising till "fair trial". Borde därför inte vara omöjligt att den här typen av förfarande också underkänns.

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Halford
Det är min uppfattning att Europakonventionens krav på ”fair trial” har väldigt lite att säga till om när det gäller förundersökningen. Ett undantag är sådana förundersökningsförhör som sker med barn och som tas upp på video, eftersom försvararen i detta fall skall ges möjligheten att genom förhörsledaren ställa motfrågor, annars anses det bryta mot rätten till motförhör.

Huvudregeln i Sverige är fri bevisföring och fri bevisvärdering. Därför skall i princip all bevisning i brottmål tillåtas, även sådan bevisning som tillkommit felaktigt. Det finns visserligen även här undantag, ett som kan nämnas är hur så kallad överskottsinformation får användas (Se Rb 27:23a). Däremot bör sådana bevis som tillkommit felaktigt värderas med försiktighet. Att bevis framtagna i strid med RB 23:12 värderas lågt av våra domstolar är givetvis något som polisen känner till och min uppfattning blir därför att de håller sig till reglerna. Att tjuvar, banditer och deras advokater hävdar motsatsen ligger i sakens natur.

Jag tror inte heller att Sverige skulle få duktigt på fingrarna. Europadomstolen har tillåtit anonyma vittnen under förutsättning att den nationella rättsordningen tillåter det, och eftersom vår nationella rättsordning tillåter bevis som tagits fram i strid med RB 23:12 är det min uppfattning det fall vi nu diskuterar borde tolkas på ett liknande sätt. Någonstans måste dock givetvis gränsen dras och förhör som uppenbarligen skett i strid med grunderna för vår rättsordning borde därför inte tillåtas, enligt Ekelöf kan därför utsagor som skett under tortyr förbjudas i våra domstolar.
Citera
2007-05-04, 18:36
  #15
Medlem
När jag satt anhållen för nån vecka sen så hota polisen med att jag skulle få flera års fängelse-straff och att det var lika bra att jag erkände osv.. Dom sa även massa namn som hade pekat ut mig osv för att jag skulle erkänna, så dom är lite luriga.
Citera
2007-05-04, 18:40
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Saxat från notisum.se

Rättegångsbalkens 23:e kapitel

"12 § Under förhör må ej i syfte att framkalla bekännelse eller uttalande i viss riktning användas medvetet oriktiga uppgifter, löften eller förespeglingar om särskilda förmåner, hot, tvång, uttröttning eller andra otillbörliga åtgärder. Den som höres må icke förmenas att intaga sedvanliga måltider eller åtnjuta nödig vila."

Tror de som blev gripna på Hvidtfeldska under gbg-kravallerna fick en skiva knäckabröd utan pålägg och ett äpple på 11 timmar.

...sen släpptes de ut nedanför avenyn.
Citera
2007-05-04, 20:19
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Tror de som blev gripna på Hvidtfeldska under gbg-kravallerna fick en skiva knäckabröd utan pålägg och ett äpple på 11 timmar.

...sen släpptes de ut nedanför avenyn.


Visar lite hur svenska lagparagrafer är som gummiband. Ett äpple och en knäckebrödsskiva tillsammans med lite vatten/saft ÄR en måltid!


Överlag bjuds det på väldigt lite mat på häktena och den mat som bjuds är oftast fet och näringsfattig. Så de flesta som sitter häktade längre tider (4 mån - 3 år) brukar se ut som lönnfeta pinnar. Vill minnas när jag mötte häkteschefen efter några bravader att han sade just det att häktesmåltiderna och häkten överlag inte är anpassade för att folk ska sitta ett år i dem.
Citera
2007-05-05, 01:11
  #18
Medlem
Sereenas avatar
Dom ljuger som en häst travar om dom tror att det hjälper.

Jag kalldes en gång till förhör och delgavs misstanke om ett inbrott.

Dom sa att dom hade:

1: Vittne som 100% säkert kände igen mig och som hade namngett mig

2: Dom sa även att dom hade säkrat fingeratryck som bevisade att det var jag som gjort det.



Det roliga är att när detta inrott skedde så befann jag mig ca 50 mil frånplatsen och och var där både 3 veckor innan och 2 veckor efter.
Och jag har aldrig blivit "pronted".

Men snyten blev jävligt tyst när jag visade honom signerade kortkvitton (med ID verifiering) från en affär där jag var, dessa var tidstämplade 10 minuter för inbrottet skulle ha skett.. (jaävligt diktigt att köra 50 mil på 10 min)..
Citera
2017-09-06, 14:02
  #19
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Saxat från notisum.se

Rättegångsbalkens 23:e kapitel

"12 § Under förhör må ej i syfte att framkalla bekännelse eller uttalande i viss riktning användas medvetet oriktiga uppgifter, löften eller förespeglingar om särskilda förmåner, hot, tvång, uttröttning eller andra otillbörliga åtgärder. Den som höres må icke förmenas att intaga sedvanliga måltider eller åtnjuta nödig vila."

Väcker gammal tråd till liv.

Att någon inte får ljuga för dig betyder inte att de i praktiken riskerar någon kännbar konsekvens om de gör det. Dessutom råder fri bevisprövning i svenska domstolar så ett illegalt utfört förhör får fortfarande åberopas i rätten.

Och om du mot förmodan har att göra med en helt laglydig polis i det här landet så är allt innan orden "Förhör inleds.. ." och altt efter orden "Förhör avslutas..." fair game, vare sig inspelningen är påslagen eller ej.
Citera
2017-09-06, 15:48
  #20
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Väcker gammal tråd till liv.

Att någon inte får ljuga för dig betyder inte att de i praktiken riskerar någon kännbar konsekvens om de gör det. Dessutom råder fri bevisprövning i svenska domstolar så ett illegalt utfört förhör får fortfarande åberopas i rätten.

Och om du mot förmodan har att göra med en helt laglydig polis i det här landet så är allt innan orden "Förhör inleds.. ." och altt efter orden "Förhör avslutas..." fair game, vare sig inspelningen är påslagen eller ej.

Det är visserligen sant att man kan använda ett sådant förhör som bevis men de flesta åklagare hade nog låtit bli. Dels blir bevisvärdet lågt och dels kan hela utredningen ifrågasättas. Ett sådant förhör kan alltså trots erkännande vara till fördel för en misstänkt beroende på vad det består av.
Citera
2017-09-06, 19:55
  #21
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det är visserligen sant att man kan använda ett sådant förhör som bevis men de flesta åklagare hade nog låtit bli. Dels blir bevisvärdet lågt och dels kan hela utredningen ifrågasättas. Ett sådant förhör kan alltså trots erkännande vara till fördel för en misstänkt beroende på vad det består av.

Du har en bra poäng. Men jag vill göra tillägget att brottets karraktär spelar roll för vad som är legio här.
Citera
2017-12-09, 20:24
  #22
Medlem
Får en polis verkligen ha en vendetta mot en eller vad jag ska säga. Hon har fått för sig att jag ljugit om att jag blev misshandlad och jag om någon anmäler inte sånt i vanliga fall!!!! Skulle varit över hundra anmälningar om jag skulle anmält varje gång någon misshandlad, försökt DÖDA mig, sexuellt utnyttjat mig våldtagit eller försök till våldtäkt. Jag har gjort tre anmälningar.. Det här blev anmält först efter att jag insåg att det inte blir bättre jag har jätte ont kan inte gå har redan jätte ont pga av någon annan.. Något kom i kläm när jag skulle ta min nyckel det var inte något slag men det var ändå så jag behövde anmäla detta och var rädd en månad sedan pratade vi på telefon och det släppte det talade jag om för henne(poliskommissarien) och det slutade med att vi kom bra överens igen när vi träffades, han gjorde många saker den kvällen som jag gjorde anmälan.. hon visste han bodde hos mig men ändå så när jag under den här månaden var hos min hyresvärd och tog några groggar och blev utsatt återigen för sexuella försök jag kände mig lite påverkad men trodde det var groggarna ej van vid det.. får tillägga att jag lämnade de utan uppsyn när jag rökte rasta hunden. Men nu till det hela jag blev stoppad av polis några dagar senare och det visade sig att en substans av en liknande ångest medicin fanns i blodet som jag har utskrivet. Vilket jag inte tagit. Jag blir kallad till förhör hon frågar efter gullegrisen som om han fortfarande bor hos mig jag bara nej. Då bara det här blir fängelse jag vill ha advokat men det får jag inte. Jag tar med mig stöd till nästa förhör och hon verkligen enligt mig och mitt stöd anklagar mig för att jag har ljugit och att jag är värsta knarkaren. Jag pratar med mitt stöd om att jag kanske har fått i mig det på helgen. Hon polisen ringer och kollar och han påstod att jag varit där en två månader senare och väntat medans den som bodde hos mig skulle hämta sina kläder.. vilket poliskommissarien mycket väl visste att han bodde hos mig då, då hon även skickat delgiven hem till mig som skulle vara till honom vi hade en del kontakt ang hans fall så hon godkände ett alibi som var falskt helt enkelt!! Hon satt och pratade så gott om han som bor hos mig efter att hon anklagat mig för att ljugit och det han gjort var bara dumheter. Men jag kommer bli av med körkortet och är dömd för något jag inte ens gjort.. Hade han bara bott hos mig den månaden också då jag hade förhöret så hade det nog gått bra men jag behövde en månad själv just då tyvärr. Varför ska en polis kommisarie totalt förstöra ens liv?? Vilket samhälle lever vi i. Hon ska väl vara glad att jag sög tag i honom och fick honom nykter och han har fått ordning på sitt liv. Nu är livet bara svart för min del
Citera
2017-12-10, 09:29
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dom ljuger som en häst travar om dom tror att det hjälper.

Jag kalldes en gång till förhör och delgavs misstanke om ett inbrott.

Dom sa att dom hade:

1: Vittne som 100% säkert kände igen mig och som hade namngett mig

2: Dom sa även att dom hade säkrat fingeratryck som bevisade att det var jag som gjort det.



Det roliga är att när detta inrott skedde så befann jag mig ca 50 mil frånplatsen och och var där både 3 veckor innan och 2 veckor efter.
Och jag har aldrig blivit "pronted".

Men snyten blev jävligt tyst när jag visade honom signerade kortkvitton (med ID verifiering) från en affär där jag var, dessa var tidstämplade 10 minuter för inbrottet skulle ha skett.. (jaävligt diktigt att köra 50 mil på 10 min)..

Precis, de säger och vinklar på frågor för att sätta press och se hur man svarar, det är ju en klassiker att säga till A att B sagt en sak, för att få A att säga ngt om B.

De behöver inte säga exakt vem som påstår vad, de brukar säga "vi har fått uppgifter på att.." och det blir lite svårt för den förhörde att veta hur dessa uppgifter inkommit, då de kan syfta på målskamrater, vittnen, målsägande.
Citera
2017-12-13, 14:00
  #24
Medlem
Ja på det har de inte mycket att komma med när du har ett sådant starkt motbevis!!!!! Ja de trycker på som bara den.. Hade jag bara tänkt lite mer innan rättegången så hade hon nog inte kunnat ta med det.. nu jävlar har jag inget att förlora jag ska ringa till henne och säga hur fan kan man som snut få göra så nu får hennes gullegrisen och jag bo på gatan för att ha råd och så att jag ska kunna träffa mina läkare mmm. Det kommer ta med gullegrisen..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback